Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 43/08 (ex N 390/08) - WestLB – Niemcy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.322.16

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 grudnia 2008 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 43/08 (ex N 390/08) - WestLB - Niemcy

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 322/09)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2008 r.)

Pismem z dnia 1 października 2008 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: SPA3, 6/5

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

1. W decyzji z dnia 30 kwietnia 2008 r. Komisja uznała, że zabezpieczenie przed ryzykiem wprowadzone przez właścicieli WestLB AG dnia 8 lutego 2008 r. na rzecz WestLB AG stanowiło pomoc państwa. Jednakże Komisja uznała ten środek pomocy za zgodny z zasadami wspólnego rynku, jako pomoc na ratowanie, i zatwierdziła go zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (zwanymi dalej "wytycznymi"). Zatwierdzenie to obowiązywało do dnia 8 sierpnia 2008 r., kiedy to władze niemieckie zobowiązane były przedstawić wiarygodny i uzasadniony plan restrukturyzacji banku.

2. Dnia 8 sierpnia 2008 r. Niemcy przekazały Komisji plan restrukturyzacji banku WestLB. AG

II. STAN FAKTYCZNY

3. W decyzji z dnia 30 kwietnia 2008 r. (Dz.U. C 189 z dnia 26 lipca 2008 r., str. 4 opublikowanej na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/comm/competition/state_aid/ register/ii/by_case_nr_nn2008_0000.html#25) Komisja uznała, że zabezpieczenie przed ryzykiem wprowadzone przez właścicieli publicznych WestLB AG dnia 8 lutego 2008 r. na rzecz WestLB AG stanowiło pomoc państwa.

4. Okoliczności poprzedzające wprowadzenie zabezpieczenia przed ryzykiem oraz samo zatwierdzone zabezpieczenie zostały szczegółowo opisane w wyżej wymienionej decyzji z dnia 30 kwietnia 2008 r.

5. Przedłożone zawiadomienie składa się z umowy ramowej (niem. "Eckpunktevereinbarung") sporządzonej przez właścicieli wspomnianego banku dnia 8 sierpnia 2008 r. oraz z oddzielnego planu restrukturyzacji. Plan ten przewiduje przede wszystkim przedłużenie okresu stosowania zabezpieczenia przed ryzykiem, natomiast tymczasowa struktura Phoenix Light zostanie zmieniona w strukturę stałą.

6. Plan zakłada obniżenie kosztów, redukcję i przekierunkowanie działalności bankowo-inwestycyjnej. Ograniczenie działalności opiera się przede wszystkim na prawie całkowitym wycofaniu z zarządzania inwestycjami, zmniejszeniu skali działalności w zakresie finansowania strukturalnego oraz ograniczeniu działalności na międzynarodowych rynkach kapitałowych do działalności handlowej związanej z klientem.

7. Umowa ramowa stwierdza również, że celem właścicieli jest połączenie rozwiązań dotyczących WestLB AG z odpowiednią i trwałą reformą sektora Landesbanks. Wraz z nowym partnerem właściciele zamierzają przedstawić Komisji środki redukcyjne wykraczające poza zakres bieżących planów. Przewidywać one będą modyfikację struktury własnościowej.

III. OCENA

8. Komisja stwierdza, że zgłoszone zabezpieczenie przed ryzykiem stanowi kontynuację środka pomocy na ratowanie przyznanego przez właścicieli. W decyzji z dnia 30 kwietnia 2008 r. Komisja ustaliła już, że to zabezpieczenie przed ryzykiem stanowi pomoc państwa. Władze niemieckie tego nie kwestionują. Biorąc pod uwagę fakt, że bank WestLB miał trudności finansowe, pomoc ta może być zasadniczo rozpatrywana na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) WE, a w szczególności na podstawie Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

9. Według wytycznych Komisja może zatwierdzić pomoc tylko wtedy, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

– pomoc musi być oparta na planie restrukturyzacji, który musi wykazać, że spółka jest w stanie przywrócić swoją długoterminową rentowność,

– wysokość i czas trwania przyznanej pomocy musi ograniczać się do niezbędnego minimum, a beneficjent musi znacząco uczestniczyć w kosztach restrukturyzacji,

– pomoc nie może zakłócać konkurencji w stopniu sprzecznym ze wspólnym interesem. W tym względzie Komisja może nałożyć warunki na beneficjenta.

10. Na tym etapie Komisja ma wątpliwości, czy omawiane zabezpieczenie przed ryzykiem spełnia powyższy warunek i czy w związku z tym może być uznane za zgodne ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) WE.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.