Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09) - Dodatkowa pomoc dla WestLB AG związana z wydzieleniem aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.66.15

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 marca 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09) - Dodatkowa pomoc dla WestLB AG związana z wydzieleniem aktywów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 66/08)

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2010 r.)

Pismem z dnia 22 grudnia 2009 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22991242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) Dnia 12 maja 2009 r. w sprawie C 43/08 Komisja warunkowo zatwierdziła pomoc na restrukturyzację WestLB w formie zabezpieczenia przed ryzykiem związanym z portfelem Phoenix w wysokości 5 mld EUR.

(2) W dniu 10 grudnia 2009 r. Komisja otrzymała zgłoszenie dotyczące dokapitalizowania WestLB przez państwo niemieckie kwotą 3 mld EUR oraz udzielenia gwarancji przez publicznych akcjonariuszy WestLB na kwotę 1 mld EUR, które to środki są niezbędne do wprowadzenia środka na rzecz ratowania aktywów poprzez utworzenie banku likwidującego złe aktywa. Bank likwidujący złe aktywa ma przejąć aktywa o wartości nominalnej wynoszącej 85,1 mld EUR. Środek na rzecz ratowania aktywów został przewidziany w decyzji o restrukturyzacji z dnia 12 maja 2009 r. Jednakże dodatkowa pomoc, która jest obecnie niezbędna, nie została wcześniej zgłoszona ani zatwierdzona.

II. FAKTY

(3) WestLB zamierza wydzielić swoje "toksyczne" aktywa oraz aktywa niemające charakteru strategicznego i przenieść je do banku likwidującego złe aktywa. Przewiduje się, że proces ten będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym etapie WestLB zamierza wydzielić "toksyczne" aktywa o wartości nominalnej ok. 23,8 mld EUR; w drugim etapie, zaplanowanym na kwiecień 2010 r., zamierza wydzielić aktywa niemające charakteru strategicznego o wartości nominalnej ok. 61,3 mld EUR (ogółem: 85,1 mld EUR).

(4) WestLB zapewni bankowi likwidującemu złe aktywa bufor w postaci kapitału własnego w wysokości 3 mld EUR na pokrycie przewidywanych strat. Ponieważ WestLB nie dysponuje wystarczającym kapitałem, SoFFin dokapitalizuje WestLB kwotą 3 mld EUR, która stanowić będzie cichy udział. Ponadto straty mają zostać pokryte z gwarancji na kwotę 1 mld EUR udzielonej przez akcjonariuszy WestLB.

(5) Niemcy wyjaśniły, że rozwiązanie zakładające utworzenie banku likwidującego złe aktywa, przewidziane w decyzji z dnia 12 maja, nie zostało jeszcze wprowadzone w życie. Ponadto wymaga ono znaczącej kwoty pomocy dodatkowej opisanej powyżej. W tym celu Niemcy przedstawiły uaktualniony plan restrukturyzacji, w którym przewidziano jedynie niewielkie zmiany. Niemcy zaproponowały także kilka zobowiązań, które umożliwią sprzedaż WestLB w przyspieszonym trybie.

III. OCENA

(6) Środki obejmujące dokapitalizowanie banku, gwarancję oraz środek na rzecz ratowania aktywów stanowią pomoc państwa na rzecz WestLB.

(7) Wprawdzie środek przewidujący dokapitalizowanie banku spełnia wymogi określone w komunikacie o dokapitalizowaniu instytucji finansowych z dnia 5 grudnia 2008 r., ale środek na rzecz ratowania aktywów, który należy oceniać na podstawie komunikatu dotyczącego aktywów o obniżonej jakości z dnia 25 lutego 2009 r., nie może być na obecnym etapie uznany za zgodny ze wspólnym rynkiem. Nie spełnia on warunków dotyczących przejrzystości, ujawniania informacji, wyceny, podziału obciążeń i wynagrodzenia. Ponadto, w kontekście komunikatu dotyczącego restrukturyzacji z dnia 22 lipca 2009 r., środki te budzą również wątpliwości dotyczące szans na przywrócenie rentowności banku, podziału obciążeń oraz łagodzenia skutków zakłócenia konkurencji. W świetle powyższych rozważań Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania, określonego w art. 108 ust. 2 TFUE, w odniesieniu do środka na rzecz ratowania aktywów zakładającego utworzenie banku likwidującego złe aktywa oraz w odniesieniu do pomocy restrukturyzacyjnej dla WestLB.

(8) Zważywszy jednakże na bezpośrednie zagrożenie dla stabilności finansowej, jakie może stanowić niewdrożenie środków, Komisja zezwala na tymczasowe zastosowanie środka zakładającego dokapitalizowanie banku, gwarancji i środka na rzecz ratowania aktywów przez okres sześciu miesięcy jako pomocy nadzwyczajnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.