Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 38/08 (ex NN 53/07) - Środki pomocy dla terminalu lotniczego T2 w Monachium - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.5.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 stycznia 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 38/08 (ex NN 53/07) - Środki pomocy dla terminalu lotniczego T2 w Monachium

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 5/04)

(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2009 r.)

Pismem z dnia 23 lipca 2008 r. (sprostowanie przyjęto 12 listopada 2008 r.), zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A - Internal market and Sustainability

Building/Office

B-1049 Brussels

Faks +32 22964104

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

W dniu 15 lipca 1998 r. Flughafen München GmbH (lotnisko w Monachium, zwane dalej FMG) oraz linie Deutsche Lufthansa AG (zwane dalej LH) podpisały protokół ustaleń w sprawie budowy i obsługi terminalu T2 (zwanego dalej T2). Zgodnie z powyższym porozumieniem oraz porozumieniami późniejszymi FMG i LH założyły wspólne przedsiębiorstwa odpowiedzialne za budowę i obsługę terminalu 2, tzw. przedsiębiorstwa T2 (Immo T2 oraz T2 Operating Company odpowiedzialne odpowiednio za budowę i obsługę T2).

Po otrzymaniu skargi Komisja przeprowadziła analizę utworzenia i finansowania przedsiębiorstw T2 (finansowanie kredytowe przez niemieckie banki państwowe, wkład kapitałowy wniesiony przez FMG oraz dzierżawa gruntu), a także przeanalizowała porozumienie zawarte między FMG i LH dotyczące ich wyłącznego prawa do korzystania z terminalu.

Jeśli chodzi o to, czy powyższe środki mają charakter pomocy państwa, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy niektóre z kredytów udzielonych przedsiębiorstwom T2 przez niemieckie banki państwowe nie zostały przyznane na warunkach, które nie obowiązywałyby w normalnych warunkach rynkowych. Ponadto Komisja nie dysponuje żadnymi informacjami dotyczącymi ewentualnych zabezpieczeń kredytów udzielonych przedsiębiorstwom T2, które mogą zawierać elementy pomocy państwa.

Komisja ma również wątpliwości dotyczące tego, czy cena, którą Immo T2 zapłaciła FMG za dzierżawę gruntu, na którym zbudowany jest Terminal 2, jest ceną rynkową.

Ponadto Komisja nie jest w stanie definitywnie stwierdzić, czy obydwa przedmiotowe środki stanowią działanie państwa niemieckiego.

Na tym etapie postępowania Komisja nie widzi również podstaw dla stwierdzenia zgodności powyższych środków ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.