Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 21/08 (ex N 864/06) - Niemcy - MSF z 2002 r. - EverQ - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.227.19

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 września 2008 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 21/08 (ex N 864/06) - Niemcy - MSF z 2002 r. - EverQ

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 227/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2008 r.)

Pismem z dnia 20 maja 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Beneficjentem zgłoszonego środka pomocy jest EverQ GmbH. EverQ jest spółką joint venture utworzoną w grudniu 2004 r. przez Evergreen Solar Inc. i Q-Cells AG (będących właścicielami EverQ odpowiednio w 75,1 % i 24,9 %). Evergreen jest producentem modułów słonecznych i posiada patent na technologię "String-Ribbon". Q-Cells jest drugim pod względem wielkości producentem ogniw słonecznych na świecie. W listopadzie 2005 r. do spółki dołączyło przedsiębiorstwo Renewable Energy Corporation, największy na świecie producent materiałów krzemowych dla przemysłu fotowoltaicznego oraz producent płytek, ogniw i modułów słonecznych poprzez swoje spółki zależne, i od grudnia 2006 r. każdy z trzech partnerów posiada udziały w EverQ wynoszące 33,3 %.

Władze niemieckie zamierzając udostępnić EverQ GmbH regionalną pomoc inwestycyjną w postaci dotacji i ulgi podatkowej w kwocie nominalnej 35,336 mln EUR na utworzenie nowego zakładu (EverQ2) produkcji modułów fotowoltaicznych o rocznej mocy produkcyjnej na poziomie 60 MWp. Nowy zakład zostanie wybudowany obok istniejącego zakładu EverQ1 w Thalheim w okręgu Bitterfeld w Saksonii-Anhalt w Niemczech, będącym obszarem objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE. Koszty kwalifikowalne ogółem nowej inwestycji wyniosą 139 mln EUR (w wartości nominalnej).

EverQ był już beneficjentem regionalnej pomocy inwestycyjnej w wysokości 27,5 mln EUR, w tym 15 % premii dla MŚP, dla projektu EverQ1.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszony projekt EverQ2 stanowi jednostkowy projekt inwestycyjny w rozumieniu pkt 49 wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych (MSF z 2002 r.). W rzeczywistości EverQ otrzymało już regionalną pomoc inwestycyjną na swój projekt EverQ1. Po pierwsze, władze niemieckie twierdzą, że EverQ1 jest projektem pilotażowym i tym samym nie może stanowić jednostkowego projektu inwestycyjnego razem z projektem EverQ2. Komisja ma pewne wątpliwości, czy EverQ1 można uznać za projekt pilotażowy, ponieważ między innymi istnieje już pilotażowy zakład produkcji energii w Marlboro (USA), a skali początkowej inwestycji nie można określić jako małej. Komisja prosi więc podmioty trzecie o przesyłanie uwag na temat stosowania pojęcia "projekt pilotażowy" i na temat możliwości uznania EverQ1 za projekt pilotażowy w sektorze energii słonecznej i na zwiększającym się rynku podlegającym dynamicznemu rozwojowi technologicznemu. Po drugie, władze niemieckie stoją na stanowisku, że nie ma ani fizycznego ani funkcjonalnego związku między EverQ1 i EverQ2. Niezależnie od tych argumentów, nie ulega wątpliwości, że mowa jest o jednym przedsiębiorstwie, posiadającym dwa zakłady produkcyjne, wybudowane na sąsiadujących działkach, wytwarzające ten sam produkt przy wykorzystaniu tej samej technologii, przy czym praca w drugim zakładzie rozpoczęła się w ciągu trzech miesięcy po rozpoczęciu produkcji w pierwszym zakładzie. Jeżeli przedmiotowe dwa projekty, tj. EverQ1 i EverQ2, stanowią jednostkowy projekt inwestycyjny, mechanizm zmniejszania intensywności pomocy ustanowiony w pkt 21 MSF z 2002 r. musi być zastosowany do kosztów kwalifikowalnych ogółem tego wspólnego projektu i zgłoszona kwota pomocy oraz intensywność pomocy przekroczyłyby maksymalną dopuszczalną kwotę pomocy i dopuszczalną intensywność dla zgłoszonego projektu EverQ2.

W oparciu o obecnie dostępne informacje Komisja, po dokonaniu pierwszej wstępnej oceny przedmiotowego środka, ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty do podjęcia inwestycji, a jeśli tak, to w jakim stopniu, i czy może być uznana za zgodną z MSF z 2002 r. i ze wspólnym rynkiem.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.