Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 17/09 (ex N 265/09) - Dokapitalizowanie oraz uwolnienie banku LBBW od kłopotliwych aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.248.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 października 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 17/09 (ex N 265/09) - Dokapitalizowanie oraz uwolnienie banku LBBW od kłopotliwych aktywów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 248/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2009 r.)

Pismem z dnia 30 czerwca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze niemieckie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 2961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane niemieckim władzom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) W dniu 30 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji zamiar dokapitalizowania banku Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) oraz zastosowania środka w postaci uwolnienia go od dwóch kłopotliwych portfeli aktywów.

(2) Oceniając portfele aktywów Komisja korzystała z pomocy technicznej specjalistów z Europejskiego Banku Centralnego oraz specjalistów zatrudnionych przez Komisję.

II. FAKTY

(3) Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) jest międzynarodowym bankiem komercyjnym, którego działalność koncentruje się w Badenii-Wirtembergii, Nadrenii-Palatynacie oraz Saksonii. Jego model działalności gospodarczej koncentruje się przede wszystkim na małych i średnich przedsiębiorstwach (niem. Mittelstand). Jednocześnie pełni on funkcję banku centralnego dla banków oszczędnościowych w Badenii-Wirtembergii, Nadrenii-Palatynacie oraz Saksonii.

(4) Od początku roku znacznie wzrosły ustawowe wymogi kapitałowe odnoszące się do jego portfeli sekurytyzowanych aktywów, tzw. ABS Verbriefungsportfolio (dalej "portfela ABS") oraz portfela Sealink.

(5) W zaistniałej sytuacji władze niemieckie zdecydowały się na interwencję w postaci dokapitalizowania banku oraz uwolnienia go od kłopotliwych aktywów.

(6) Właściciele LBBW wniosą 5 mld kapitału podstawowego (niem. Kernkapital). Bank natomiast zapłaci ogólne wynagrodzenie od tej kwoty w wysokości 10 %.

(7) Uwolnienie banku od kłopotliwych aktywów nastąpi nie poprzez ich sprzedaż lecz za pomocą struktury gwarancji. W przypadku pierwszego portfela, tzw. portfela ABS wartości 17,7 mld EUR, kwota pierwszej straty poniesionej przez LBBW wynosi 1,9 mld EUR natomiast państwo gwarantować będzie do 6,7 mld EUR (druga strata). W przypadku drugiego portfela, tzw. portfela Sealink, LBBW udzieliła pożyczki podporządkowanej na kwotę 8,75 mld EUR. Oprócz kwoty pierwszej straty poniesionej przez [...](*) w wysokości 2,75 mld EUR, kraj związkowy Badenia-Wirtembergia udzieli gwarancji na pozostałe 6 mld EUR pożyczki.

(8) Gwarancje państwa zmniejszą kapitał ustawowy o [> 3] mld EUR.

(9) Gwarancja jest udzielana na okres pięciu lat i LBBW ma możliwość wystąpienia o jej zakończenie. W zamian za to LBBW zobowiązuje się uiścić opłatę początkową w oparciu o efekt uwolnienia aktywów wielkości [> 3] mld EUR, do której to kwoty stosuje się 7 % stopę procentową. W pierwszym roku opłata wyniesie [250-350] mln EUR i zostanie skorygowana w trakcie procedury restrukturyzacji.

III OCENA

(10) Oba środki zastosowane w przypadku LBBW stanowią pomoc państwa. Komisja uważa, że wkład kapitałowy spełnia wymagania określone w komunikacie Komisji w sprawie dokapitalizowania instytucji finansowych. W odniesieniu do środka w postaci uwolnienia banku od kłopotliwych aktywów spełnia on wymogi w zakresie kwalifikowalności aktywów, mechanizmu zarządzania aktywami, przejrzystości i ujawniania informacji oraz opłaty gwarancyjnej, określone w komunikacie Komisji w sprawie postępowania z aktywami o obniżonej wartości.

(11) Komisja ma wątpliwości dotyczące założeń wyceny, zwłaszcza w odniesieniu do (i) wyboru prawdopodobieństwa niedotrzymania zobowiązań oraz współzależności dla znaczącej części portfela, tj. zawartych w nim instrumentów typu CDO oraz CLO, (ii) wyboru stopy zwrotu zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw w portfelu ABS, (iii) założeń dotyczących cen nieruchomości w określonych kluczowych obszarach geograficznych takich jak Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo oraz Hiszpania, stanowiących znaczną część papierów wartościowych opartych na mieszkaniowych kredytach hipotecznych (ang. residential mortage backed security, RMBS), oraz (iv) pozostałych kwestii dotyczących wyceny, i tak np. niżej wycenione aktywa posiadają wyższą rzeczywistą wartość ekonomiczną niż pozostałe aktywa wycenione wyżej. Ponieważ wątpliwości dotyczące wyceny mają wpływ na ocenę Komisji odnośnie do podziału obciążeń, Komisja nie jest w stanie podjąć decyzji w sprawie proponowanych zasad.

(12) Jednakże z uwagi na potrzebę zapewnienia stabilności finansowej Komisja postanowiła zatwierdzić dokapitalizowanie oraz środki gwarancyjne na okres 6 miesięcy. Jednocześnie, w świetle wcześniej przedstawionych uwag, Komisja podjęła również decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do środka w postaci uwolnienia od kłopotliwych aktywów w celu sprawdzenia warunków określonych w komunikacie w sprawie aktywów o obniżonej wartości w odniesieniu do wyceny wartości (w tym metod tej wyceny) oraz kwestii podziału obciążeń w ramach przedmiotowego środka. Po upływie trzech miesięcy bank będący beneficjentem pomocy zobowiązany jest przedstawić plan restrukturyzacji do oceny Komisji, aby mogła ona podjąć decyzję o ewentualnym przedłużeniu pomocy po sześciu miesiącach.

______

(*) Informacje poufne.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.