Pomoc państwa - Niemcy i Austria - Pomoc Państwa C 16/2009 (ex N 254/2009) BayernLB - Niemcy i Hypo Group Alpe Adria - Austria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.134.31

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 czerwca 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY I AUSTRIA

Pomoc Państwa C 16/2009 (ex N 254/2009) BayernLB - Niemcy i Hypo Group Alpe Adria - Austria

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 134/08)

(Dz.U.UE C z dnia 13 czerwca 2009 r.)

Pismem z dnia 12 maja 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następują-cych po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie dwóch tygodni od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: SPA3, 6/5

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Fax: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim i austriackim. Zainteresowane strony zgłasza-jące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Procedura

W dniu 29 kwietnia 2009 r. Niemcy zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji dotyczący przedsiębiorstwa BayernLB. W dniu 29 kwietnia 2009 r. Austria zgłosiła plan przywrócenia rentow-ności przedsiębiorstwa HGAA.

Opis

BayernLB to niemiecki bank krajowy (niem. Landesbank) z siedzibą w Monachium. BayernLB to międzynarodowy bank handlowy. Działalność BayernLB koncentruje się w Niemczech i niektórych europejskich krajach tego regionu. W grudniu 2008 r. BayernLB odnotował nagłą potrzebę wzmocnienia swojego kapitału podstawowego.

W związku z powyższym Bawaria udostępniła dwa środki pomocy: zwiększenie kapitału podstawowego BayernLB o 10 mld EUR oraz gwarancję dotyczącą portfela ABS w posiadaniu Bayern LB do wysokości 4,8 mld EUR. W dniu 18 grudnia 2008 r. Komisja Europejska zatwierdziła te środki pomocy na podstawie art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE na okres sześciu miesięcy lub do momentu przedstawienia wiarygodnego i dobrze uzasadnionego planu restrukturyzacji banku.

HGAA jest spółką zależną BayernLB i międzynarodową grupą finansową. Jej działalność bankowa obejmuje pożyczki, obsługę płatności, dokumentację kredytów eksportowych i depozytów, ale także sprzedaż produktów inwestycyjnych i usługi zarzą-dzania aktywami. Przedsiębiorstwo HGAA jest aktywne w regionie Alp i Morza Adriatyckiego. W grudniu 2008 r. HGAA otrzymało 0,7 md EUR od BayernLB i 0,9 mld EUR od Republiki Austrii na podstawie austriackiego systemu pomocy bankom w sytuacjach kryzysowych.

BayernLB sporządził plan restrukturyzacji sięgający 2013 i mający na celu odzyskanie rentowności do tego roku. Plan restrukturyzacji przewiduje znaczne zmniejszenie zakresu dzia-łalności BayernLB i skupienie się na najważniejszych dziedzi-nach i najważniejszych regionach. Nowy model biznesowy banku opiera się na czterech filarach. Są to: przedsiębiorstwa i rynki; nieruchomości, władze publiczne i banki oszczędnoś-ciowe; klasa średnia i klienci indywidualni/DKB.

Jeżeli chodzi o HGAA, jego plan ma na celu odzyskanie rentow-ności poprzez oddzielenie podstawowych i pobocznych dzie-dzin działalności, zmniejszenie całkowitego bilansu banku oraz jego kosztów operacyjnych do 2013 r. Działalność HGAA na rynkach globalnych, bankowość inwestycyjna w celu budowy transgranicznych portfeli i udziały o charakterze niestrategicznym zostaną znacznie zmniejszone.

Ocena

Komisja uważa, że środki pomocy wykorzystane przez Niemcy i Austrię w celu wsparcia BayernLB i HGAA stanowią pomoc państwa. Komisja przyjmuje wstępnie, że środki pomocy państwa powinny zostać ocenione na podstawie art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.

Jeżeli chodzi o plan restrukturyzacji przedstawiony przez Bayern LB, Komisja na obecnym etapie nie może stwierdzić, czy będzie on w stanie przywrócić rentowność przedsiębiorstwu Bayern LB w perspektywie długookresowej i czy jego realizacja nie spowoduje nieuzasadnionych zakłóceń konkurencji. Komisja na obecnym etapie nie dysponuje przesłankami świadczącymi o tym, że pomoc byłaby ograniczona do niezbędnego minimum i że wkład własny byłby odpowiedniej wielkości.

Jeżeli chodzi o HGAA Komisja oceniła środki restrukturyzacyjne zaproponowane w planie przywrócenia rentowności. Jednak biorąc pod uwagę, że plan przywrócenia rentowności zawiera środki mające na celu restrukturyzację przedsiębiorstwa, Komisja postanowiła niemniej jednak ocenić ten plan. Na obecnym etapie Komisja stoi jednak na stanowisku, że nadal istnieją wątpliwości jeżeli chodzi o możliwość utrzymania długookresowej rentowności, uniknięcia nadmiernych zakłóceń konkurencji, ograniczenia pomocy do niezbędnego minimum i właściwej wielkości wkładu własnego.

Komisja ma zatem wątpliwości, czy te środki pomocy są zgodne ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 lit. b) Traktatu WE.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.