Pomoc państwa - Niemcy - Austria - Pomoc państwa C 16/09 (ex N 254/09) oraz N 698/09 - BayernLB, Niemcy i Hypo Group Alpe Adria, Austria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.85.21

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 marca 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY - AUSTRIA

Pomoc państwa C 16/09 (ex N 254/09) oraz N 698/09 - BayernLB, Niemcy i Hypo Group Alpe Adria, Austria

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 85/10)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2010 r.)

Pismem z dnia 23 grudnia 2009 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię i Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Komisja postanowiła tymczasowo nie zgłaszać zastrzeżeń wobec środków pomocy, opisanych w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim i niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I. PROCEDURA

(1) W dniu 12 maja 2009 r. (sprawa C 16/09) Komisja wyraziła wątpliwości dotyczące pomocy na restrukturyzację (dokapitalizowanie w kwocie 10 mld EUR oraz kilka środków pomocy związanej z aktywami) dla BayernLB w kontekście jej zgodności z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Podobnie Komisja wyraziła wątpliwości, czy grupa Hypo Group Alpe Adria (HGAA), spółka zależna BayernLB, która również otrzymała pomoc od Austrii, jest zasadniczo zdrowym podmiotem, a otrzymana przez nią pomoc zgodna z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.

(2) W dniu 18 grudnia 2009 r. Austria powiadomiła o nowej pomocy, która została przyznana HGAA, aby umożliwić temu bankowi utrzymanie do końca roku minimalnych ustawowych wymogów kapitałowych.

II. FAKTY

(3) Jesienią 2009 r. opinia ekspertów wykazała, że HGAA powinna dokonać dalszych odpisów aktualizacyjnych, które doprowadziłyby do takiego zmniejszenia współczynnika kapitałowego banku, że pod koniec 2009 r. wskaźnik kapitału podstawowego wynosiłby poniżej 4 %, czyli mniej niż ustawowo wymagane minimum. Mimo tego właściciele nie byli gotowi do dokapitalizowania banku niezbędnym kapitałem. W związku z tym austriacki organ nadzorujący rynek finansowy przedstawił właścicielom ultimatum, w którym zażądał podjęcia koniecznych decyzji o dokapitalizowaniu HGAA do dnia 11 grudnia 2009 r.; w przeciwnym razie organ nadzoru miał podjąć wobec banku interwencję.

(4) W dniu 14 grudnia 2009 r. zawarto umowę, w której przewidziano, że Austria nabędzie wszystkie akcje HGAA, płacąc każdemu właścicielowi symboliczną cenę 1 EUR. Ponadto Austria i właściciele banku postanowili wzmocnić podstawę kapitałową banku w zakresie kapitału podstawowego poprzez dokapitalizowanie, gwarancje dotyczące aktywów oraz rezygnację z istniejących praw wynikających z instrumentów i funduszy kapitału drugiej kategorii (Austria 450 mln EUR, Karyntia 200 mln EUR i BayernLB 825 mln EUR) oraz zapewnić bankowi kilka rodzajów płynności. Austria zwraca się o tymczasowe zatwierdzenie środków na okres sześciu miesięcy.

(5) Mimo przeniesienia swojego udziału w HGAA BayernLB będzie nadal zapewniał HGAA finansowanie w kwocie(*) EUR.

III. OCENA

(6) Środki stanowią pomoc tymczasowo zgodną w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, ponieważ są zgodne z planem nadzwyczajnej pomocy na rzecz banków (z wyjątkiem środków zapewnionych przez Karyntię) i w każdym razie niezbędne, aby zapobiec niewypłacalności banku o znaczeniu systemowym, co potwierdził również austriacki bank centralny. Należy zatem tymczasowo zezwolić na przedmiotowe środki do czasu podjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji w sprawie restrukturyzacji HGAA i BayernLB, jednak zgoda ta nie może dotyczyć okresu dłuższego niż sześć miesięcy.

(7) Ponadto Komisja postanowiła przedłużyć postępowanie określone w art. 109 ust. 2 TFUE dotyczące powyższych środków pomocy na rzecz HGAA i BayernLB. Komisja ma między innymi wątpliwości co do tego, czy banki będą w stanie odzyskać rentowność, czy zapewniono wystarczający podział obciążeń i czy podejmuje się odpowiednie środki służące ograniczeniu zakłóceń w funkcjonowaniu rynku.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

______

(*) Informacje poufne.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.