Pomoc państwa - Niemcy (Artykuły 107-109 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) - Pomoc państwa MC 15/09 - LBBW Deka divestment.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.245.21

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 sierpnia 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

(Artykuły 107-109 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Pomoc państwa MC 15/09 - LBBW Deka divestment

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 245/10)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2011 r.)

Pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji sui generis w odniesieniu do pomocy MC 15/09.

TEKST PISMA

"I. PROCEDURA

(1) Decyzją z dnia 15 grudnia 2009 r. Komisja zatwierdziła zastrzyk kapitałowy w wysokości 5 mld EUR oraz środek ochronny dla aktywów o obniżonej jakości w kwocie 12,7 mld EUR w odniesieniu do ustrukturyzowanego portfela obejmującego aktywa w kwocie 35 mld na rzecz Landesbank Baden-Württemberg (zwanego dalej »LBBW«) w sprawie C 17/09 (zwanej dalej »decyzją LBBW«)(1). Uzyskanie zgody było uzależnione od dopełnienia kilku zobowiązań podjętych przez Niemcy. Jednym ze zobowiązań było zbycie udziału LBBW w Deka Bank Deutsche Girozentrale (zwanego dalej »Deka Bank«) przez(*) [...].

(2) W dniu 13 grudnia 2010 r. Niemcy przesłały pismo z LBBW, w którym bank ten informuje, że nie można dokonać zbycia Deka Bank przed [...]. W dniu 21 grudnia 2010 r. Niemcy stwierdziły, że powiernik(2) i Ministerstwo Finansów Badenii-Wirtembergii potwierdzili, że LBBW podjęło wszystkie możliwe kroki, aby zakończyć proces zbycia w wyznaczonym terminie. W dniu 22 grudnia 2010 r. Niemcy zwróciły się z prośbą o przedłużenie terminu zbycia do [...]. W dniu 5 stycznia 2011 r. Niemcy przedstawiły dalsze informacje.

(3) W dniu 22 grudnia 2010 r. Niemcy poinformowały Komisję, że ze względu na pilność sprawy zaakceptują wyjątkowo przyjęcie decyzji w języku angielskim.

II. FAKTY

(4) Decyzja LBBW zawiera kilka zobowiązań. W motywie nr 38 pkt 5 tiret c decyzji LBBW umieszczono zobowiązanie Niemiec, zgodnie z którym LBBW ma sprzedać udział w Deka Bank do [...]. Decyzja nie zezwala w sposób wyraźny na przedłużenie terminu.

(5) Deka Bank jest podmiotem prawa publicznego (Rechtsfähige Anstalt des öffentlichen Rechts), który prowadzi - za pośrednictwem spółek zależnych - działalność w zakresie prywatnych funduszy inwestycyjnych niemieckich kas oszczędności. Połowa tego podmiotu należy do stowarzyszenia niemieckich kas oszczędności (DSGV), a pozostała część do Landesbanken za pośrednictwem spółki holdingowej (dalej zwanej »spółką holdingową«). Pośredni udział LBBW w Deka Bank wynosi 14,8 %. Każdy z właścicieli ma prawo pierwokupu, w razie gdyby jedna ze stron chciała sprzedać swój udział.

(6) DSGV przedstawiło pierwotnie ofertę zbycia udziału LBBW w Deka Bank, która była ważna do [...]. Aby zbycie stało się skuteczne, wszystkie inne Landesbanken mające udział w Deka Bank, jak również sam Deka Bank i jego walne zgromadzenie, musiałyby wyrazić na to zgodę.

(7) Niemcy poinformowały Komisję, że wszystkie Landesbanken będące właścicielami spółki holdingowej zamierzają zbyć swój udział w DSGV, co w konsekwencji uczyniłoby z DSGV jedynego właściciela Deka Bank. Oczekuje się, że wiążąca decyzja w sprawie wyżej wymienionego zbycia zapadnie w terminie [...], chociaż nie można wykluczyć dodatkowego opóźnienia do [...] ze względu na zawiłość tego procesu decyzyjnego. Zdaniem Niemiec, jeżeli Landesbanken sprzedadzą swoje udziały w spółce holdingowej, porozumienia niezbędne do zbycia udziału LBBW w Deka Bank zostałyby szybko osiągnięte i ułatwiłoby to proces sprzedaży.

(8) Niemcy poinformowały również Komisję, że DSGV przedłużyło ważność swojej oferty nabycia udziału LBBW w Deka Bank do [...].

(9) Niemcy twierdzą, że LBBW zrobiło wszystko, aby doszło do sprzedaży, mimo złożenia wniosku o przedłużenie terminu na zbycie Deka Bank. Powiernik nadzorujący proces zbycia LBBW, do czego zobowiązały się Niemcy w ramach decyzji LBBW, potwierdzą tę ocenę.

III. OCENA

(10) Obecna decyzja dotyczy wprowadzenia w życie planu restrukturyzacji zatwierdzonego decyzją LBBW. Niemcy proszą o przedłużenie terminu zbycia Deka Bank o trzy miesiące, [...].

(11) Komisja może przedłużyć termin zbycia. Mimo że rozporządzenie (WE) nr 659/1999 nie zawiera wyraźnych przesłanek, Komisja jest uprawniona do udzielenia zezwolenia na przedłużenie terminu, tak długo jak nie utrudni to wykonania decyzji LBBW(3).

(12) Komisja przyjmuje do wiadomości, że LBBW rozpoczęło już proces zbywania Deka Bank poprzez zapewnienie złożenia oferty przez DGSV. W tym kontekście Komisja wzięła pod uwagę stanowisko tak Niemiec, jak i powiernika, że LBBW podjęło wszystkie możliwe działania, żeby przyspieszyć proces zbycia.

(13) Ponadto wydaje się, według Niemiec, że jest wysoce prawdopodobne, iż Landesbanken posiadające udziały w spółce holdingowej mógłby także zbyć swoje udziały, co ułatwiłoby ogólny proces zbycia udziału LBBW w Deka Bank.

(14) Ostatecznie istnieją przekonujące argumenty na to, że proces zbycia zakończy się w ciągu zaproponowanego okresu najpóźniej do [...]. W szczególności wydaje się, że [...]. Obecna decyzja umożliwia LBBW zbycie udziału w Deka Bank, nawet jeżeli proces decyzyjny w sprawie zbycia udziałów Landesbanken w Deka Bank miałby trwać dłużej niż się przewiduje.

(15) Przedłużenie terminu zbycia o trzy miesiące nie podważa ogólnego wprowadzania w życie planu restrukturyzacji zatwierdzonego w decyzji LBBW, które będzie trwać do 2014 r. Przedłużenie terminu pomoże również LBBW w uzyskaniu niezbędnej zgody innych Landesbanken, aby ułatwić zbycie, niezależnie od tego, czy zostanie dokonane łącznie czy indywidualnie. Przedłużenie terminu o określony okres powinno pozwolić LBBW zbyć udział w Deka Bank przed [...]. Pozwoli to zatem LBBW na przezwyciężenie wyżej wymienionych, głównie zewnętrznych, trudności oraz na zakończenie procesu sprzedaży Deka Bank, jak jest to przewidziane w decyzji LBBW. Komisja zatem uznaje, że przedłużenie terminu, o relatywnie krótkie okres do [...], jest zasadne, szczególne w świetle szczególnych cech struktury prawnej Deka Bank. Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy, tego rodzaju przedłużenie nie kwalifikuje się jako opóźnienie w harmonogramie, który został przyjęty pierwotnie, co wymagałoby odpowiedniego pomniejszenia kwoty pomocy(4).

IV. PODSUMOWANIE

(16) Z wyżej wymienionych powodów Komisja uznała, że przedłużenie terminu w sprawie Deka Bank o trzy miesiące jest niezbędne w celu umożliwienia właściwego wprowadzenia w życie planu restrukturyzacji LBBW, natomiast tego nie utrudnia.

V. DECYZJA

Komisja przedłuża termin zbycia Deka Bank do 31 marca 2011 r."

______

(*) Części tekstu zredagowano tak, aby nie ujawniać informacji poufnych. Te fragmenty tekstu są zaznaczone trzema kropkami w nawiasach kwadratowych i oznaczone jedną gwiazdką.

(1) Dz.U. L 188 z 21.7.2010, s. 1.

(2) Powołany zgodnie z decyzją LBBW w celu monitorowania oraz wykonania zobowiązania poprawnie i w całości w odniesieniu do zbycia.

(3) Por. decyzja z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie MC 8/09 WestImmo.

(4) Por. Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2 pkt 52(d).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.