Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.25338 (2008/E) - Zwolnienie z podatku od osób prawnych niderlandzkich przedsiębiorstw publicznych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.280.68

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 sierpnia 2014 r.

Pomoc państwa - Niderlandy
Pomoc państwa SA.25338 (2008/E) - Zwolnienie z podatku od osób prawnych niderlandzkich przedsiębiorstw publicznych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 280/04)

(Dz.U.UE C z dnia 22 sierpnia 2014 r.)

Pismem z dnia 09.07.2014, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIA

Faks + 32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Na mocy holenderskiej ustawy o podatku od osób prawnych (Wet op de Vennootschapsbelasting 1969, zwanej dalej "Wet Vpb") przedsiębiorstwa publiczne podlegają specjalnym przepisom dotyczącym podatku od osób prawnych ustanowionym w art. 2 ust. 1, 3 i 7 ustawy Wet Vpb.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. g) ustawy Wet Vpb bezpośrednie przedsiębiorstwa publiczne (stanowiące część osoby prawnej podlegającej przepisom prawa publicznego) lub pośrednie przedsiębiorstwa publiczne (przedsiębiorstwa prawa prywatnego kontrolowane przez instytucję publiczną) są objęte podatkiem od osób prawnych wyłącznie w zakresie, w jakim wykonują jeden z rodzajów działalności wymienionych w art. 2 ust. 3 ustawy Wet Vpb. Ten wyczerpujący wykaz obejmuje, między innymi, większość przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych i transportowych. Wykaz rodzajów działalności w art. 2 ust. 3 ustawy Wet Vpb pozostał praktycznie niezmieniony od momentu wprowadzenia ustawy Wet Vpb w 1969 r., która przejęła przepisy dotyczące podatku od osób prawnych istniejące od 1956 r. Wykaz ten nie obejmuje przedsiębiorstw publicznych, które świadczą usługi. Na przykład przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność w zakresie usług związanych z gospodarką odpadami, usług gastronomicznych, komunalnych instytucji kredytowych, portów, portów lotniczych i fundacja zajmująca się eksploatacją kasyn (Holland Casino) są zwolnione z podatku od osób prawnych zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. g).

Szereg pośrednich przedsiębiorstw publicznych objęto podatkiem od osób prawnych na mocy indywidualnych decyzji. Wszystkie te przedsiębiorstwa wymieniono w art. 2 ust. 7 ustawy Wet Vpb.

Pośrednie przedsiębiorstwa publiczne nieujęte w wykazie w art. 2 ust. 7 ustawy Wet Vpb ani nieprowadzące żadnej z działalności wymienionych w art. 2 ust. 3 ustawy Wet Vpb nie są objęte podatkiem od osób prawnych. Przykładem takich przedsiębiorstw są: De Nederlandse Bank NV, Havenbedrijf Rotterdam NV, NV Luchthaven Maastricht, Twinning Holding BV, NV Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij, NV Industriebank LIOF, NV Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland NV oraz Holland Casino.

W dniu 2 maja 2013 r., zgodnie z art. 18 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, Komisja przyjęła decyzję w sprawie właściwych środków, której celem jest zniesienie obecnego zwolnienia przedsiębiorstw publicznych z podatku od osób prawnych przewidzianego w niderlandzkiej ustawie o podatku od osób prawnych, zapewniając tym samym, że w przypadku przedsiębiorstw publicznych prowadzących działalność gospodarczą - w rozumieniu prawa UE - stosowany jest taki sam system podatku od osób prawnych, jak w przypadku prywatnych przedsiębiorstw.

Niderlandy nie przyjęły bezwarunkowo i jednoznacznie zaproponowanych odpowiednich środków.

OCENA ŚRODKA

Przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność gospodarczą kwalifikują się jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Zwolnienie z podatku od osób prawnych wiąże się z utratą zasobów państwowych, w związku z czym jest przyznawane przy użyciu zasobów państwowych. Zmniejsza opłaty, które normalnie są uwzględniane w kosztach operacyjnych przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą, w związku z czym stanowi korzyść. Przedsiębiorstwa publiczne mogą być zaangażowane w wewnątrzunijną wymianę handlową, a zatem wyłączenie ma wpływ na wymianę handlową i może zakłócać konkurencję.

Środek jest również selektywny, ponieważ sprzyja niektórym przedsiębiorstwom. W przedmiotowej sprawie za system odniesienia należy uznać niderlandzki system opodatkowania osób prawnych, zgodnie z którym przedsiębiorstwa mające siedzibę w Niderlandach podlegają podatkowi od osób prawnych. Zgodnie z ustawą Wet Vpb przedsiębiorstwa publiczne - w przeciwieństwie do przedsiębiorstw prywatnych - są co do zasady zwolnione z podatku od osób prawnych. Stanowi to odstępstwo od ogólnego systemu podatku od osób prawnych obowiązującego w Niderlandach, dla którego Niderlandy nie przedstawiły żadnego uzasadnienia.

W związku z tym zwolnienie od podatku udzielone na rzecz przedsiębiorstw publicznych stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Ze względu na to, że omawiany środek poprzedza wejście w życie w Niderlandach zasad UE dotyczących pomocy państwa, przedmiotowa pomoc stanowi istniejącą pomoc.

Nie ma żadnego powodu, aby uznać omawianą pomoc za zgodną z przepisami określonymi w art. 107 ust. 2 i ust. 3 i art. 106 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.