Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.24123 (12/C) (ex 11/NN) - Domniemana sprzedaż gruntu poniżej ceny rynkowej przez gminę Leidschendam – Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.86.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 marca 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa SA.24123 (12/C) (ex 11/NN) - Domniemana sprzedaż gruntu poniżej ceny rynkowej przez gminę Leidschendam

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 86/05)

(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2012 r.)

Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue Joseph II/Jozef II-straat 70

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

W dniu 19 września 2007 r. Komisja otrzymała skargę w sprawie domniemanej pomocy państwa w kontekście projektu Damplein dotyczącego nieruchomości, zainicjowanego przez gminę Leidschendam we współpracy z szeregiem podmiotów prywatnych.

II. OPIS ŚRODKA

Środek, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczy sprzedaży gruntów przez partnerstwo publiczno-prywatne ("PPP") utworzone przez gminę Leidschendam i Schoutende Jong Bouwfonds ("SJB") na rzecz SJB. SJB jest partnerstwem pomiędzy Schouten & De Jong projectontwikkeling B.V. oraz Bouwfonds ontwikkeling B.V. PPP przygotowuje grunty pod prace budowlane i sprzedaje je podmiotom prywatnym (przy czym jednym z nich jest SJB), a podmiotyprywatne prowadzą następnie na tych gruntach prace budowlane.

W 2004 r. PPP sprzedało SJB działkę budowlaną. Jednocześnie ustalono, że SJB uiści opłatę od eksploatacji gruntu oraz opłatę jakościową. Na posiedzeniu rady gminy Leidschendam w marcu 2009 r. uzgodniono, że z powodu zmienionych warunków rynkowych PPP może obniżyć pierwotnie uzgodnione ceny sprzedaży o ponad 50 %. PPP wyraziło również zgodę na odstąpienie od pobierania opłaty od eksploatacji gruntu i opłaty jakościowej uiszczanej przez SJB.

III. OCENA ŚRODKA

Większość warunków, o których mowa w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wydaje się być spełniona: SJB, potencjalny beneficjent domniemanej pomocypaństwa, jest przedsiębiorstwem, 50 % upust cenowy, na który przystało PPP, obciąża państwo, a więc dotyczy zasobów państwowych, a omawiany środek ma charakter selektywny i może zakłócić konkurencję oraz ma wpływ na obrót handlowy wewnątrz UE. Ponadto Komisja musi również ustalić, czy dana transakcja przynosi korzyść beneficjentowi.

Umowa sprzedaży gruntów została zawarta w 2004 r. Zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie elementów pomocy państwa w sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne(1) wartość gruntu należy ustalić przed tą datą, co w tym przypadku miało miejsce. Upust cenowy ustalony z mocą wsteczną, pomimo że w 2009 r. potwierdzono, że stanowi on cenę rynkową, nie wydaje się spełniać wymogów testu prywatnego inwestora, który stosowany jest przez Komisję w celu oceny istnienia pomocy lub jej braku, jeśli państwo było zaangażowane w transakcje. Zgodnie z tą zasadą państwo powinno działać jako podmiot prywatny.

Komisja ma wątpliwości, czy upust cenowy dotyczący sprzedaży gruntów ustalony z mocą wsteczną oraz opłaty eksploatacji gruntów i opłaty jakościowe spełniają wymogi testu prywatnego inwestora, ponieważ Komisja jest zdania, że sprzedawca działający zgodnie z warunkami gospodarki rynkowej nie zgodziłby się na zmiany z mocą wsteczną. Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ewentualna pomoc państwa byłaby zgodna z rynkiem wewnętrznym.

Komisja przypomina, że zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 209 z 10.7.1997, s. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.