Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.333.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 grudnia 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004)

Pomoc dla projektu "Marktpassageplan"

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 333/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. Pomocy Państwa

SPA 3, 6/5

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1.

OPIS

Projekt

(1) Rada Gminy Haaksbergen położonej w pobliżu granicy z Niemcami w prowincji Overijssel już od początku lat dziewięćdziesiątych nosi się z zamiarem zrewitalizowania zaniedbanego centrum swojego miasta. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych sześć przedsiębiorstw budowlanych nabyło wspomniane grunty, wspólnie opracowało projekt, a ponieważ uznali go za niedochodowy, zaproponowali Radzie Gminy, aby ta wsparła ich projekt przewidujący wybudowanie 58 apartamentów i 11 pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne.

Wsparcie finansowe ze strony władz publicznych

(2) Władze lokalne - przy wsparciu ze strony władz prowincji w postaci współuczestniczenia w finansowaniu - zgodziły się pokryć spodziewane straty związane z tym projektem, obliczone na podstawie przewidywanych kosztów i dochodów. Wsparcie ze środków publicznych będzie polegało przede wszystkim na przyznaniu dotacji w wysokości 2,98 milionów EUR oraz bezpłatnym przekazaniu należących do władz lokalnych trzech działek gruntu, których wartość szacowana jest na 233 295 EUR. Ponadto władze te przejmą 35 % kosztów, jakie mogą powstać wskutek ew. roszczeń o odszkodowanie w następstwie realizacji rozpatrywanego projektu(1). Oprócz tego wydaje się także, że gmina sprzeda przedsiębiorstwom budowlanym grunty po wartości księgowej, nie zaś rynkowej. Ponieważ władze lokalne odzyskają nieodpłatnie część gruntów, które mają stać się terenami publicznymi, ich wkład finansowy netto byłby nieco niższy niż suma czterech wspomnianych powyżej środków.

Beneficjenci i odnośne rynki

(3) W projekt zaangażowanych jest sześć wymienionych poniżej przedsiębiorstw: Rabo Vastgoed B.V - odpowiedzialne za 25 % projektu oraz RoTij Bouwontwikkeling Oost B.V., Besathij B.V., Bouwbedrijf Assink Eibergen B.V., Bouwbedrijf Deeterink B.V. i Bouwburo Jan Scharenborg B.V. - każde odpowiedzialne za 15 % projektu. Przedsiębiorstwa te działają na rynku związanym z budownictwem i sprzedażą domów mieszkalnych oraz z budownictwem i wynajmem pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo Rabo Vastgoed wchodzi w skład grupy finansowej.

2.

OCENA POMOCY

Istnienie pomocy

(4) Korzyść dla wspomnianych przedsiębiorstw wynika z faktu, że w sytuacji, gdy faktyczne straty w związku z projektem okażą się być mniejsze niż ich przewidywana wysokość, na podstawie której ustalono kwotę pomocy, zwrotowi na rzecz władz lokalnych podlega jedynie pięćdziesiąt procent różnicy pomiędzy zapisanymi w budżecie a faktycznymi stratami. Tym samym owe przedsiębiorstwa budowlane mogą zatrzymać pozostałe pięćdziesiąt procent dotacji niepokrywające się z faktycznie poniesionymi stratami. Oprócz tego przepis dotyczący częściowego zwrotu wydaje się odnosić jedynie do dotacji w wysokości 2,98 mln EUR, nie odnosi się natomiast do trzech pozostałych środków pomocy, które tym samym stanowią wsparcie ryczałtowe.

(5) Selektywny charakter tego środka jest oczywisty, jako że środek ten ogranicza się do sześciu przedsiębiorstw wymienionych powyżej.

(6) Ponieważ niektóre spośród wymienionych przedsiębiorstw działają na rynkach międzynarodowych i ponieważ niektóre przedsiębiorstwa zagraniczne pracują w Niderlandach nad podobnymi projektami, omawiana pomoc może wpłynąć na warunki handlowe.

(7) Tym samym omawiany środek kwalifikuje się jako pomoc państwa stosownie do art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność z Traktatem WE

(8) Ponieważ żadne z wyłączeń od ogólnego zakazu pomocy państwa w art. 87 ust. 1 nie wydaje się mieć tutaj zastosowania, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc państwa, o której tutaj mowa, może być uznana za zgodną z Traktatem.

______

(1) Na podstawie art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.