Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 11/09 (ex NN 53/B/08) - Domniemana pomoc na rzecz Fortis Bank Nederland i ABN Asset - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.124.19

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 czerwca 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa C 11/09 (ex NN 53/B/08) - Domniemana pomoc na rzecz Fortis Bank Nederland i ABN Asset

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 124/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2009 r.)

Pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępo-wania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Nr faksu: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1. Dnia 3 października 2008 r. państwo niderlandzkie nabyło Fortis Bank Nederland (zwany dalej "FBN"), udzieliło mu pożyczek oraz nabyło pożyczki długoterminowe udzielone FBN przez Fortis Bank. Środki te zostały zgłoszone dnia 7 października 2008 r. jako środki niestanowiące pomocy. Decyzją z dnia 3 grudnia 2008 r. (zwaną dalej "decyzją z 3 grudnia 2008 r.") Komisja stwierdziła, że środki zastosowane przez Niderlandy dnia 3 października 2008 r. stanowią pomoc dla Fortis Banku, lecz nie ustaliła istnienia pomocy dla FBN, którego ustalenie ma na celu niniejsza decyzja. Dnia 24 grudnia 2008 r. państwo niderlandzkie nabyło działalność ABN AMRO prowadzoną przez FBN ("odnośna działalność ABN"). Władze niderlandzkie zgło-siły tę transakcję dnia 2 lutego 2009 r. jako środek niestanowiący pomocy.

II. OPIS ŚRODKA

2. Pierwszym beneficjentem domniemanej pomocy jest FBN, który jest czwartym największym bankiem na rynku niderlandzkim. Pod koniec 2008 r. posiadał siłę roboczą liczącą 9.793 osób w przeliczeniu na EPC (ekwiwalenty pełnego czasu pracy). FBN prowadzi aktywną działalność na rynku detalicznym, prywatnym i korporacyjnym. Drugim potencjalnym beneficjentem domniemanej pomocy jest ABN, który jest trzecim największym bankiem na niderlandzkim rynku detalicznym i największym bankiem na rynkach usług bankowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dnia 30 września 2008 r. ABN posiadał siłę roboczą liczącą 23.300 osób w przeliczeniu na EPC.

3. Dnia 3 października 2008 r. państwo niderlandzkie kupiło FBN za 12,8 mld EUR od Fortis Banku, borykającego się z poważnymi problemami. FBN był silnie zintegrowany z Fortis Bankiem. FBN zależał przede wszystkim od finansowania przez jego przedsiębiorstwo dominujące. W momencie transakcji wierzytelności netto Fortis Banku w stosunku do FBN wynosiły [45-55](*) mld EUR. Aby skutecznie oddzielić FBN od Fortis Banku i pozwolić temu pierwszemu na zwrot temu drugiemu krótkoterminowego długu wynoszącego 34 mld EUR, państwo niderlandzkie udzieliło FBN kredytu w wysokości 5 mld EUR na bieżące potrzeby oraz drugiego w wysokości 40 mld EUR na wierzytelności z dłuższym okresem spłaty. Co więcej państwo niderlandzkie nabyło długoterminowe pożyczki udzielone FBN przez Fortis Bank w wysokości 16 mld EUR.

4. Dnia 24 grudnia 2008 r. władze niderlandzkie wykupiły odnośną działalność ABN prowadzoną przez FBN za 6,5 mld EUR. Ten środek miał między innymi na celu poprawienie wypłacalności FBN.

III. OCENA ŚRODKA

5. Środek z dnia 3 października 2008 r. wydaje się zapewniać FBN znaczącą przewagę. FBN przede wszystkim otrzymało dostęp do finansowania w wysokości 45 mld EUR, którego nie mogło otrzymać na rynku. Wydaje się wobec tego, że środek stanowi pomoc dla FBN. Na tym etapie nie można wykluczyć, że skorzystała na tym również odnośna działalność ABN. Nabycie długoterminowych pożyczek przez państwo może również oznaczać przyznanie przywilejów FBN. Zgodność tych domniemanych środków pomocy z komunikatem bankowym(1) jest wątpliwa. Nie istnieje jasna data końcowa udzielenia kredytu, a stopa procentowa zastosowana przez państwo wydaje się niższa od opłat gwarancyjnych pobranych w ramach zatwierdzonego programu gwarancji.(2) Ponadto nie ma zabezpieczeń, które pozwoliłyby uniknąć nadmiernych zakłóceń konkurencji.

6. Jeśli chodzi o nabycie odnośnej działalności ABN dnia 24 grudnia 2008 r., wydaje się, że państwo zapłaciło cenę wyższą od wartości rynkowej tej działalności. Wydaje się zatem, że istnieje pomoc na korzyść sprzedawcy odnośnej działalności ABN, to znaczy FBN. Wydaje się ona być równoznaczna z wkładem kapitałowym na rzecz FBN. Jednak na tym etapie Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia warunki wymienione w komunikacie o dokapitalizowaniu.(3)

7. Podsumowując, Komisja uważa na tym etapie, że wymienione środki wydają się być pomocą i wyraża wątpliwości czy są one zgodne z zasadami pomocy państwa. Dlatego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

______

(1) Dz.U. C 270 z 25.10.2008, s. 8.

(2) Sprawa nr 524/08 dotycząca pomocy państwa, decyzja Komisji C(2008) 6616 z dnia 31 października 2008 r. (Dz.U. C 328 z 23.12.2008 r., s. 9).

(3) Dz.U. C 10 z 15.1.2009, s. 2.

(*) Informacje poufne

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.