Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 10/2009 (ex N 138/2009) - ING - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Dz.U.UE.C.2009.158.13
Akt nienormatywnyPomoc państwa C 10/2009 (ex N 138/2009) - ING
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 158/06)
(Dz.U.UE C z dnia 11 lipca 2009 r.)
Pismem z dnia 31 marca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Fax +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
W dniu 4 marca 2009 r. władze niderlandzkie powiadomiły Komisję o utworzeniu na rzecz ING Support Holding (bezpośrednia spółka zależna grupy ING) instrumentu wsparcia opartego na aktywach niepłynnych.
FAKTY
ING, z siedzibą w Niderlandach, jest jedną z największych instytucji finansowych na świecie, o całkowitej sumie bilansowej wynoszącej 1.332 mld EUR. W styczniu 2009 r. państwo niderlandzkie oraz ING podpisały umowę, mającą na celu przeniesienie ryzyka oraz zwrotu z części portfela papierów wartościowych ING w USA opartego na kredytach hipotecznych na nieruchomości. Portfel ten składa się głownie z papierów wartościowych opartych o kredyty typu Alt-A. Nieuregulowane saldo w ramach portfela ING wynosi 39 mld USD (wartość nominalna: 30 mld EUR).
Planowany środek polega na wymianie przepływów gotówkowych między państwem niderlandzkim a ING, w ramach której ING dokonuje transferu przychodów w wysokości 80 % wartości nominalnej portfela (spłata kapitału i odsetek) w zamian za gwarantowane płatności ze strony państwa z tytułu 72 % (tj. 80 % z 90 %) wartości nominalnej portfela (wyłącznie kapitału), uzupełnione o prowizję od pożyczki płaconą przez państwo na rzecz ING odpowiadającą 3,50 % w przypadku części portfela obejmującej papiery wartościowe o oprocentowaniu stałym oraz odpowiadającą jednomiesięcznej stawce USD Libor + 50 pb w przypadku części portfela obejmującej papiery wartościowe o oprocentowaniu zmiennym.
Państwo niderlandzkie płaci ING dodatkową prowizję za zarządzanie portfelem w wysokości 25 pb rocznie z tytułu pozostałej kwoty kapitału. W zamian za korzystanie z tego środka ING płaci państwu niderlandzkiemu roczną opłatę gwarancyjną odpowiadającą 55 pb z tytułu 80 % pozostałej części portfela.
OCENA
Komisja dokonała oceny transakcji w świetle wydanego przez Komisję komunikatu w sprawie aktywów o obniżonej jakości. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do wyceny wartości, a w szczególności co do metod wyceny zastosowanych do określenia rzeczywistej wartości rynkowej. Komisja musi poddać dalszej analizie przyjęte założenia, przestawione przez państwo niderlandzkie w szczególności w związku z (i) wyborem stopy dyskontowej, (ii) założeniami dotyczącymi cen nieruchomości, (iii) poziomami wsparcia jakości kredytowej oraz (iv) innymi kwestiami związanymi z wyceną wartości.
W związku z powyższym Komisja ma również wątpliwości co do odpowiedniego podziału obciążeń między państwem a ING. Komisja podaje w wątpliwość, czy bank istotnie ponosi koszty różnicy między wartością nominalną portfela a jego rzeczywistą wartością rynkową, przy uwzględnieniu wyżej wspomnianych wątpliwości związanych z wyceną wartości. Komisja nie jest również pewna, czy wyżej wspomniana wymiana przepływów gotówkowych jest rzeczywiście tak korzystna dla państwa, jak zostało to przedstawione. W szczególności jeśli chodzi o prowizję za zarządzanie portfelem, Komisja ma pewne wątpliwości co do jej stosowności, ponieważ wydaje się, że w tym zakresie nie ma potrzeby prowadzenia istotnej działalności.
Jako że środek ten spełnia szereg warunków określonych w komunikacie w sprawie aktywów o obniżonej jakości oraz uwzględniając odpowiednio potrzebę zachowania stabilności finansowej, Komisja postanowiła zatwierdzić środek na okres sześciu miesięcy. Jednocześnie, w świetle wcześniej przedstawionych uwag, Komisja podjęła również decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w celu sprawdzenia warunków ustanowionych w komunikacie w sprawie aktywów o obniżonej jakości w odniesieniu do wyceny wartości (w tym metod tej wyceny) oraz kwestii podziału obciążeń w ramach przedmiotowego środka.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................