Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa SA. 44888 (2016/NN) (ex 2016/EO) - Luksemburg - Domniemana pomoc państwa na rzecz GDF SuezZaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.36.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

Pomoc państwa SA. 44888 (2016/NN) (ex 2016/EO) - Luksemburg
Domniemana pomoc państwa na rzecz GDF Suez Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 036/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2017 r.)

Pismem z dnia 19 września 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Brussels

Belgium

Faks + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom luksemburskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1.

 PROCEDURA

W dniu 19 czerwca 2013 r. Komisja wysłała do władz luksemburskich pismo, wzywając je do udzielenia informacji na temat wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Pismem z dnia 23 marca 2015 r. Komisja wysłała do władz luksemburskich dodatkowe wezwanie do udzielenia informacji dotyczących między innymi przedsiębiorstwa GDF Suez (obecnie Engie). W 2016 r. zwrócono się o dodatkowe informacje i zostały one przekazane.

2.

 OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Przedmiotowe postępowanie dotyczy dwóch interpretacji indywidualnych prawa podatkowego na rzecz grupy GDF Suez, wydanych w 2008 i w 2010 r. Interpretacja z 2010 r. dotyczy mającej siedzibę w Luksemburgu spółki finansowej grupy GDF Suez ("kredytobiorca"), której spółka holdingowa przekazuje aktywa i zobowiązania. Trzecia spółka ("kredytodawca", także będąca własnością spółki holdingowej) udziela kredytobiorcy nieoprocentowanej pożyczki zamiennej zwanej "ZORA". Interpretacja z 2008 r. dotyczy podobnej struktury zastosowanej wobec luksemburskiego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego (kredytobiorca), któremu kredytodawca również udziela pożyczki ZORA.

ZORA jest nieoprocentowaną pożyczką zamienną. Przy konwersji przedsiębiorstwa udzielające kredytu stają się udziałowcami przedsiębiorstw otrzymujących kredyt. Przedsiębiorstwa udzielające kredytu zgadzają się na natychmiastowe przeniesienie udziałów na spółki holdingowe.

Po pierwsze w interpretacjach potwierdzono, że przedsiębiorstwa otrzymujące kredyt podlegają opodatkowaniu w oparciu o stałą marżę określoną we wnioskach o wydanie interpretacji. Po drugie interpretacje te potwierdzają, że różnica między zyskami generowanymi przez przedsiębiorstwa otrzymujące kredyt a stałą marżą może zostać odliczona przez te przedsiębiorstwa od podstawy opodatkowania. Po trzecie interpretacje potwierdzają, że - zgodnie z przepisami luksemburskiej ustawy o podatku dochodowym, która umożliwia neutralność podatkową zysków powstałych w wyniku zamiany długu na kapitał - takie odliczone kwoty, które zostaną uwzględnione w wartości udziałów przy konwersji pożyczki ZORA, nie są opodatkowane jako dochód przedsiębiorstw udzielających kredytu. Jednak, w związku z tym że przedsiębiorstwa udzielające kredytu natychmiast dokonują przeniesienia udziałów na spółki holdingowe, te spółki holdingowe otrzymują udziały wraz z wszelkimi uzyskanymi - i niepodlegającymi opodatkowaniu - zyskami, jako że wszelkie zyski kapitałowe wynikające z tych udziałów objęte będą zwolnieniem kapitałowym na mocy luksemburskiego prawa podatkowego.

3.

 OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Komisja uważa, że obie interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą zapewniać selektywną korzyść spółkom należącym do GDF Suez w stosunku do podmiotów gospodarczych znajdujących się w podobnej sytuacji pod względem faktycznym i prawnym. Zgodnie z pkt 174 lit. a) zawiadomienia w sprawie pojęcia pomocy państwa 1  decyzja organu podatkowego, która stanowi błędne zastosowanie krajowych przepisów podatkowych, co prowadzi do niższej kwoty podatku, przynosi selektywną korzyść przedsiębiorstwu, do którego jest skierowana.

Po pierwsze Komisja ma wątpliwości co do tego, czy, zezwalając na odliczenie podatku przedsiębiorstwom otrzymującym kredyt, luksemburska administracja podatkowa w prawidłowy sposób zastosowała krajowe przepisy podatkowe, jako że ZORA wydaje się raczej instrumentem kapitałowym a nie dłużnym. Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy, zezwalając również na nieopodatkowanie przez przedsiębiorstwa udzielające kredytu lub spółki holdingowe odliczonych kwot jako dochodu, luksemburska administracja podatkowa działała w sposób spójny. Połączony efekt opisanych odliczeń i nieopodatkowania odnośnego dochodu nie wydaje się być zgodny z celem luksemburskiego systemu podatkowego, jakim jest opodatkowanie dochodów wszystkich przedsiębiorstw. W związku z tym, ponieważ w wyniku interpretacji doszło do nieopodatkowania części dochodów generowanych w Luksemburgu przez GDF Suez, na pierwszy rzut oka interpretacje te zapewniają selektywną korzyść przedsiębiorstwom wymienionym powyżej.

Na obecnym etapie Komisja nie widzi uzasadnienia dla stosowania takich odstępstw od systemu i w związku z tym ma wątpliwości, czy interpretacje indywidualne prawa podatkowego i ich realizacja w rocznych deklaracjach podatkowych nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE na rzecz GDF Suez. Komisja nie widzi ponadto podstaw dla stwierdzenia zgodności takich ewentualnych środków z rynkiem wewnętrznym.

TEKST PISMA

grafika

1 Zob. zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. C 262 z 19.7.2016, s. 1, pkt 174).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.