Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa SA.38945 (2015/C) (ex 2015/NN) - Domniemana pomoc na rzecz McDonald’s Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.258.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 lipca 2016 r.

POMOC PAŃSTWA - LUKSEMBURG
Pomoc państwa SA.38945 (2015/C) (ex 2015/NN) - Domniemana pomoc na rzecz McDonald's Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 258/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2016 r.)

Pismem z dnia 3 grudnia 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom luksemburskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 19 czerwca 2013 r. Komisja wysłała do władz luksemburskich pismo, wzywając je do udzielenia informacji na temat ich praktyki wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Pismem z dnia 24 czerwca 2014 r. Komisja wysłała do władz luksemburskich dodatkowe wezwanie do udzielenia informacji dotyczących grupy McDonald's. W 2015 r. zwrócono się o dodatkowe informacje i zostały one przekazane.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Niniejsze postępowanie dotyczy dwóch interpretacji indywidualnych wydanych przez władze Luksemburga, skierowanych do spółki McD Europe Franchising, S.à.r.l. Interpretacja indywidualna z dnia 30 marca 2009 r. stanowi odpowiedź na wniosek o interpretację złożony w dniu 11 lutego 2009 r. W następstwie pierwszej interpretacji indywidualnej doradca podatkowy spółki McD Europe Franchising, S.à.r.l. wystosował w dniu 27 lipca 2009 r. drugi wniosek o interpretację indywidualną do organów podatkowych Luksemburga. Odpowiedź na ten wniosek stanowi druga interpretacja indywidualna wydana w dniu 17 września 2009 r.

Jest ona skierowana do spółki z grupy McD Europe Franchising, S.à.r.l. z siedzibą w Luksemburgu, która posiada prawa do franczyzy w odniesieniu do Mc Donald's na rynku europejskim i pobiera odnośne opłaty związane z franczyzą. Te honoraria są w ramach tej samej spółki McD Europe Franchising, S.à.r.l. w pierwszej kolejności przydzielane do szwajcarskiego oddziału, a następnie do amerykańskiego oddziału tej spółki. Amerykański oddział nie prowadzi żadnej rzeczywistej działalności. Dlatego też nie uznaje się go za posiadający stałą siedzibę, co powodowałoby konieczność opodatkowania w USA.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Wydając drugą interpretację indywidualną, władze luksemburskie zwolniły z opodatkowania dochody spółki McD Europe Franchising S.à.r.l., które są przypisane oddziałowi amerykańskiemu lub oddziałowi szwajcarskiemu tej spółki. Takie zwolnienie zostało zaakceptowane w ramach domniemanego stosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy USA a Luksemburgiem. Umowa ta zwalnia dochody w jednym z systemów podatkowych, jeśli dochody te "mogą być" opodatkowane. Wymogu "możliwości opodatkowania" nie należy rozumieć jako faktycznego opodatkowania. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mają na celu unikanie podwójnego opodatkowania, nie wymagają one zatem od przystępujących do nich stron opodatkowania. Przypisanie dochodów do jednego systemu podatkowego jest wystarczające do uniknięcia podwójnego opodatkowania, gdyż ten sam dochód nie zostanie przypisany do innego systemu podatkowego. W odniesieniu do strony tego rodzaju umowy wymagane jest istnienie możliwości opodatkowania, jednak nie jego obowiązek. W przypadku McD Europe Franchising S.à.r.l. opodatkowanie nie może mieć miejsca w USA. W rzeczywistości, skoro amerykański oddział działający na zasadzie franczyzy nie posiada stałej siedziby w USA, USA nie mają możliwości opodatkowania dochodu przypisanego do takiej stałej siedziby. Ponieważ nie ma możliwości opodatkowania dochodów McD Europe w USA, luksemburskie organy podatkowe nie powinny były wyrazić zgody na zwolnienie z podatku dochodowego w Luksemburgu takich dochodów przypisanych oddziałowi działającemu na zasadzie franczyzy w USA.

Ocena ta znajduje potwierdzenie w pierwszej interpretacji indywidualnej wydanej przez władze luksemburskie, w której zażądano, by spółka McDonald's przedstawiała corocznie dowody potwierdzające, że odnośne dochody podlegają opodatkowaniu w USA (lub Szwajcarii). Komisja ma wątpliwości, czy poprzez złagodzenie tego wymogu w drugiej interpretacji indywidualnej, władze luksemburskie nie przyznały selektywnej korzyści na rzecz spółki McD Europe Franchising S.à.r.l., do czego nie doszłoby w przypadku prawidłowego stosowania prawa oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.