Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa SA.38944 (2014/C) (2014/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Amazon - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.44.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 lutego 2015 r.

POMOC PAŃSTWA - LUKSEMBURG
Pomoc państwa SA.38944 (2014/C) (2014/NN)
Domniemana pomoc na rzecz Amazon
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 044/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2015 r.)

Pismem z dnia 7 października 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles

BELGIA

Nr faksu: + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom luksemburskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 24 czerwca 2014 r. Komisja skierowała do władz luksemburskich wezwanie do udzielenia informacji wraz ze szczegółowymi pytaniami na temat opodatkowania Amazon, żądając między innymi wszystkich obowiązujących decyzji podatkowych.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W 2003 r. organy podatkowe Luksemburga zatwierdziły porozumienie w zakresie cen transferowych zaproponowane przez Amazon.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W decyzji ustalono metodę obliczania dochodu do opodatkowania Amazon EU Sarl, której nie poparto wystarczającą analizą funkcjonalną. Zgodnie z przyjętą metodą Amazon EU Sarl uiszcza opłatę licencyjną za korzystanie z prawa własności intelektualnej, która podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, co nie jest określone ani w decyzji ani w informacji dostarczonej organom podatkowym Luksemburga przez Amazon. Na tym etapie postępowania kwoty opłat licencyjnych wydają się zbyt wysokie. Wynagrodzenie przyznawane Amazon EU Sarl dla celów podatkowych, które jest obliczane na podstawie decyzji, wydaje się stosunkowo niskie w odniesieniu do funkcji jakie spełnia Amazon EU Sarl. Otóż wydaje się, że Amazon realizuje złożone funkcje strategiczne dla całego rynku europejskiego oraz ponosi znaczne ryzyko biznesowe i operacyjne. Metoda obliczania wynagrodzenia za realizowanie tych funkcji, którą przyjęto w decyzji, ustanawia również górną granicę wynagrodzenia, wyrażoną jako odsetek całkowitych dochodów UE. Ta górna granica nie jest jednak wyjaśniona ani w decyzji ani we wniosku wystosowanym przez Amazon i nie wydaje się być zgodna z zasadą ceny rynkowej.

Na tym etapie postępowania Komisja ma powody, aby uznać, że decyzja podatkowa podjęta w sprawie Amazon stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. W związku z tym Komisja ma na tym etapie wątpliwości, czy Amazon płaci w Luksemburgu odpowiednią kwotę podatków. Decyzje można przypisać do Luksemburga i oznaczałyby one zaangażowanie środków z zasobów państwowych odpowiadających utraconym dochodom z tytułu podatków. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187), decyzje podatkowe mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).

Komisja zbadała, czy porozumienia cenowe w decyzji podatkowej luksemburskich organów podatkowych względem Amazon odbiegają od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi. Komisja uznaje, na tym etapie postępowania, że obliczanie podstawy opodatkowania Amazon EU Sarl jest zbyt niskie w porównaniu do wynagradzania wolnorynkowego. Po pierwsze, metoda obliczania podstawy opodatkowania nie odpowiada żadnej metodzie zawartej w wytycznych OECD. Poza tym, podstawa opodatkowania, która jest wynikiem zastosowania uzgodnionej metody ustalania cen transferowych, wydaje się zbyt niska, biorąc pod uwagę funkcje spełniane przez Amazon EU Sarl oraz ponoszone przez spółkę ryzyko. Amazon EU Sarl pełni w rzeczywistości rolę głównej siedziby Amazon w Europie oraz głównego operatora europejskich stron internetowych Amazon, zarządza zasobami finansowymi oraz jest właścicielem wszystkich europejskich spółek powiązanych Amazon.

Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.