Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.38373 (2014/C) (ex 2014/NN) - domniemana pomoc na rzecz Apple - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.C.2014.369.22
Akt nieocenianyPOMOC PAŃSTWA - IRLANDIA
Pomoc państwa SA.38373 (2014/C) (ex 2014/NN) - domniemana pomoc na rzecz Apple Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2014 r.)
Pismem z dnia 11 czerwca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Brussels
Belgia
Faks: + 32-2-296-1242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Procedura
W dniu 12 czerwca 2013 r. Komisja wezwała Irlandię do udzielenia informacji na temat praktyki podejmowania decyzji podatkowych w tym kraju, w szczególności o wszelkich decyzjach wydanych na rzecz Apple Operations International, Apple Sales International (ASI) oraz Apple Operations Europe (AOE). Irlandia przekazała te informacje w toku wstępnego postępowania wyjaśniającego.
Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie
W 1991 i 2007 r. Irlandia zatwierdziła w drodze decyzji podatkowych wydanych przez krajową administrację podatkową dochód do opodatkowania przypisany irlandzkim oddziałom AOE i ASI.
Ocena środków pomocy
Na tym etapie Komisja ma powody, aby uznać, że decyzja podatkowa wydana na rzecz Apple stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy Apple płaci w Irlandii odpowiednią kwotę podatków. Decyzje można przypisać państwu irlandzkiemu i oznaczałyby one zaangażowanie zasobów państwowych odpowiadających utraconym dochodom podatkowym. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187), decyzje podatkowe mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).
Komisja zbadała, czy porozumienia cenowe w decyzjach podatkowych irlandzkich organów podatkowych na rzecz Apple odbiegają od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi. Metody zastosowane w niniejszym przypadku przy ustalaniu podziału zysku między dwa oddziały ASI i AOE nie znajdują oparcia w ocenie ekonomicznej i wydają się przynajmniej w części umotywowane kwestiami zatrudnienia, co budzi wątpliwości co do tego, czy rozważny niezależny podmiot rynkowy zaakceptowałby w takiej samej sytuacji podobne porozumienie cenowe. Zamiast tego władze zgodziły się - nie uzasadniwszy tego wyboru - na obliczanie zysku przypadającego oddziałom na podstawie kosztów rzeczywistych. Ponieważ to koszty powinny być zwykle właściwym wskaźnikiem zysku netto w odniesieniu do rutynowych zadań niewymagających szczególnego oszacowania - jak w przypadku danego prawa własności intelektualnej - co miało miejsce przynajmniej w odniesieniu do AOE, Komisja poddaje w wątpliwość stosowność wybranej metody ustalania cen transferowych.
Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
TEKST PISMA