Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa NN 12/10 i C 11/10 (ex N 667/09) - Drugi środek ratunkowy na rzecz Anglo Irish Bank - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.214.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 sierpnia 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa NN 12/10 i C 11/10 (ex N 667/09) - Drugi środek ratunkowy na rzecz Anglo Irish Bank

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 214/04)

(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2010 r.)

Pismem z dnia 31 marca 2010 r. zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze irlandzkie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1. Dnia 30 listopada 2009 r. Anglo Irish Bank zgłosił plan restrukturyzacji. W dniach 24 listopada i 18 grudnia 2009 r. Komisja przekazała obszerny wniosek o udzielenie informacji [...] (*). Dnia 29 stycznia 2010 r. władze irlandzkie poinformowały Komisję o zamiarze dokapitalizowania Anglo. W dniu 17 marca 2010 r. władze irlandzkie poinformowały, że kwota pomocy wyniesie do 8,3 mld EUR. Kwota dokapitalizowania może w późniejszym czasie zostać skorygowana w dół, ponieważ po przeniesieniu kwalifikujących się do tego aktywów banku na NAMA zmniejszyłyby się związane z tym aktywa ważone ryzykiem, co ograniczyłoby zapotrzebowanie banku na dodatkowy kapitał. Po serii kontaktów wstępnych władze irlandzkie formalnie zgłosiły Komisji omawiany środek w dniu 17 lutego 2010 r.

II. FAKTY

Rekapitalizacja

2. Anglo zostanie dokapitalizowany po raz drugi kwotą do 8,3 mld EUR, która może ewentualnie zostać zwiększona do 10,44 mld EUR na z góry określonych warunkach (zwiększenie redukcji wartości przy wycenie dokonywanej przez NAMA oraz dokonanie przez Anglo skutecznych odpisów w związku z obniżeniem jakości pożyczek, których nie przeniesiono na NAMA), i która ma postać promesy, za którą nie pobiera się wynagrodzenia. Z rachunkowego punktu widzenia promesa będzie stanowić ujęty w bilansie Anglo składnik aktywów (należność). Po stronie pasywów kapitał zostanie powiększony o taką samą kwotę. W związku z tym z regulacyjnego punktu widzenia instrument będzie stanowił kapitał podstawowy warstwy 1.

Plan restrukturyzacji

3. Władze irlandzkie rozważyły następujące warianty: likwidacja w perspektywie krótkoterminowej, likwidacja w dłuższym okresie, wariant zakładający doprowadzenie do ustabilizowania sytuacji banku (zasadniczo kontynuacja działalności przez bank oraz przeprowadzenie pewnych działań restrukturyzacyjnych) oraz wariant zakładający szeroko zakrojoną restrukturyzację. Każdy wariant wymaga innej kwoty wkładu ze strony państwa: likwidacja w perspektywie krótkoterminowej pociąga za sobą kwotę do [...] mld EUR, likwidacja w dłuższym okresie - kwotę do [...] mld EUR, natomiast wariant zakładający doprowadzenie do ustabilizowania sytuacji banku - kwotę do [...] mld EUR.

4. Wariant [...] władze irlandzkie to przeprowadzenie szeroko zakrojonej restrukturyzacji, dalej zwany wariantem "New Bank/Old Anglo". Zakłada on utworzenie nowego banku ("New Bank") poprzez przeniesienie na niego większości aktywów i pasywów Anglo. Aktywa te zostaną przeniesione na nowy bank według wartości godziwej (tj. wartości rynkowej), a zatem znacznie poniżej ich wartości nominalnej. Jest to niezbędne, aby zapobiec dalszemu obniżaniu się jakości pożyczek, co mogłoby stanowić zagrożenie dla rentowności nowego banku. W istocie ta forma przeniesienia aktywów jest bardzo podobna do środka na rzecz ratowania aktywów na rzecz nowego banku, ponieważ w ten sposób wartość aktywów zostanie dostosowana do ich obecnej wartości rynkowej.

5. Zgodnie ze zgłoszonym planem nowy bank będzie udzielał komercyjnych pożyczek na zakup nieruchomości i działalność gospodarczą i podejmie działalność w zakresie [...]. Aktywa, których jakość w największym stopniu uległa obniżeniu, pozostaną własnością "Old Anglo", [...], który zakończy ich użytkowanie i będzie prowadzić działalność jako spółka zarządzająca aktywami. Przewiduje się, że straty "Old Anglo" wynikające ze sprzedaży pożyczek nowemu bankowi według wartości rynkowej zostaną częściowo skompensowane w wyniku zastosowania mechanizmu odzyskania, w ramach którego nowy bank wypłaci "Old Anglo" tytułem wynagrodzenia [...] % zysków uzyskanych z zakupionego portfela pożyczek. Zdaniem banku ten wariant [...] (ok. [...] mld EUR) i przyniesie niewielki pozytywny zwrot władzom irlandzkim przy sprzedaży nowego banku ([...]).

III. OCENA

6. Komisja uważa, że środek polegający na rekapitalizacji na rzecz jest tymczasowo zgodny z rynkiem wewnętrznym jako pomoc nadzwyczajna uzasadniona ze względów stabilności finansowej. W związku z tym zatwierdza go na sześć miesięcy.

7. Jednocześnie Komisja ma poważne wątpliwości dotyczące planu, ponieważ nie wydaje się on zgodny z warunkami określonymi w komunikacie dotyczącym pomocy na restrukturyzację. Biorąc pod uwagę kwotę pomocy, która jest niezbędna, aby umożliwić realizację planu w wariancie zakładającym szeroko zakrojoną restrukturyzację, który jest wariantem [...] władze irlandzkie, oraz pomoc już udzieloną bankowi, Komisja ma wątpliwości, czy restrukturyzacja jest odpowiednio szeroko zakrojona i czy podejmowane są wystarczające środki w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji. Zmniejszenie bilansu jest ograniczone w porównaniu do innych przypadków zatwierdzonych przez Komisję, a bank kontynuuje działalność na rynku w Zjednoczonym Królestwie. Istnieją wątpliwości co do tego, czy pomoc jest ograniczona do minimum, które jest niezbędne, aby umożliwić restrukturyzację, i czy z pomocy nie będzie finansowane rozszerzanie działalności banku na nowe rynki. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do planu restrukturyzacji przedłożonego przez władze irlandzkie w dniu 30 listopada 2009 r. oraz związanych z tym środków pomocy, aby sprawdzić, czy warunki zawarte w komunikacie w sprawie pomocy na restrukturyzację dotyczące rentowności, podziału obciążeń i środków ograniczających zakłócenia konkurencji są spełnione.

______

(*) Informacja poufna.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.