Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.47912 (2017/NN) - Zachęty ekologiczne dla elektrowni węglowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.C.2018.80.20
Akt nienormatywnyPOMOC PAŃSTWA - HISZPANIA
Pomoc państwa SA.47912 (2017/NN) - Zachęty ekologiczne dla elektrowni węglowych Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Pismem z dnia 27 listopada 2017 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Brussels
BELGIA
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE DECYZJI
W 2007 r., w drodze zarządzenia ITC/3860/2007, władze hiszpańskie wprowadziły system pomocy ("zachęty ekologiczne"), aby wspierać inwestycje mające na celu ograniczenie emisji tlenku siarki z istniejących elektrowni węglowych. Beneficjenci mają prawo do otrzymania 8 750 EUR/MW rocznie przez 10 lat od daty oddania do eksploatacji instalacji mającej na celu ograniczenie emisji tlenku siarki.
W 2001 r. opublikowano dyrektywę 2001/80/WE w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania 1 . Dyrektywę tę stosuje się do obiektów energetycznego spalania, których moc cieplna spalania jest równa lub większa niż 50 MW, niezależnie od rodzaju wykorzystanego paliwa (stałego, płynnego lub gazowego). Ustanawia ona dopuszczalne wartości emisji dla emisji tlenku siarki z takich elektrowni.
Wydaje się, że dopuszczalne wartości emisji nałożone na beneficjentów hiszpańskiego systemu zachęt ekologicznych, stanowią wdrożenie wymogów prawnych określonych w dyrektywie 2001/80/WE.
Komisja oceniła środek i doszła do wstępnego wniosku, że środek stanowi pomoc państwa. Komisja oceniła zatem zgodność tej pomocy z rynkiem wewnętrznym. Na tym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości, czy środek pomocy jest zgodny z rynkiem wewnętrznym. Dokładniej rzecz ujmując, Komisja ma wątpliwości, czy środek nie stanowi pomocy na rzecz inwestycji, których celem jest wyłącznie dostosowanie przedsiębiorstw do obowiązujących wspólnotowych norm środowiskowych.
TEKST PISMA
La Comisión desea comunicar a España que, tras haber examinado la información facilitada por sus autoridades sobre la medida arriba indicada, ha decidido incoar el procedimiento previsto en el artículo 108, apartado 2, del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea.
1.
PROCEDIMIENTO
PROCEDIMIENTO
2.
DESCRIPCIÓN DE LA MEDIDA
DESCRIPCIÓN DE LA MEDIDA
2.2. Beneficiarios
Cuadro 1
Instalaciones que han recibido ayuda en el marco del incentivo medioambiental
Código | Descripción | Potencia máxima [MW] | Potencia térmica nominal (MWth) | Pagos (2007-2016) [EUR] |
ABO2 | Aboño 2 | 535,8 | 1 401 | 41 872 184 |
BRR1 | Barrios | 570,0 | 1 420 | 37 969 609 |
CCO3 | Compostilla 3 | 323,3 | 1 332 | 1 787 441 |
COM4 | Compostilla II 4 | 341,1 | 1 675 | 19 977 131 |
COM5 | Compostilla II 5 | 340,6 | 19 946 099 | |
GUA2 | Guardo 2 | 342,4 | 966 | 23 785 080 |
LAD4 | Lada 4 | 347,7 | 940 | 21 025 718 |
LIT1 | Litoral Almería 1 | 557,5 | 1 463 | 32 737 486 |
MEI1 | Meirama | 557,2 | 2 096 | 31 349 914 |
NRC3 | Narcea 3 | 347,4 | 984 | 22 486 204 |
PGR1 | Puentes García Rodríguez 1 | 350,9 | 3 800 | 23 016 865 |
PGR2 | Puentes García Rodríguez 2 | 351,0 | 27 734 334 | |
PGR3 | Puentes García Rodríguez 3 | 350,2 | 28 048 983 | |
PGR4 | Puentes García Rodríguez 4 | 350,8 | 24 893 860 | |
PNN3 | Puerto Nuevo 3 | 299,7 | 976 | 14 986 466 |
ROB2 | La Robla 2 | 355,1 | 1 003 | 24 117 242 |
SRI3 | Soto de Ribera 3 | 346,2 | 830 | 25 739 095 |
TER1 | Teruel 1 | 352,2 | 3 300 | 72,02/818 |
TER2 | Teruel 2 | 352,1 | 7 200 368 | |
TER3 | Teruel 3 | 351,4 | 5 640 036 | |
Total (2007 - 2016) | 441 516 933 |
Cuadro 2
Lista de beneficiarios
Empresa | Pagos (2007-2016) [EUR] |
Endesa Generación, S.A. | 198 185 421 |
Gas Natural SDG, S.A. | 74 145 381 |
Hidroeléctrica del Cantábrico, S.A.U. | 67 611 279 |
Iberdrola Generación España, S. A. | 15 121 406 |
Iberdrola Generación, S.A.U. | 29 689 392 |
Unión Fenosa Generación S.A. | 3 807 979 |
Viesgo Generación, S.L. | 52 956 075 |
Total (2007 - 2016) | 441 516 933 |
Cuadro 3
Pagos anuales [EUR] por central y por beneficiario (2007-2016)
Empresa/pagos [EUR] | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Total |
Endesa Generáción, S.A. | 4 983 424 | 17 973 305 | 20 270 598 | 21 742 304 | 23 122 127 | 20 809 921 | 23122127 | 23 122127 | 22 987 543 | 20 051 945 | 198185 421 |
ССОЗ | 713053 | 1074 388 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 787 441 | ||
COM4 | 0 | 2 363 722 | 2 985 323 | 2 686 794 | 2 985 323 | 2 985 323 | 2 985 323 | 2 985 323 | 19977131 | ||
COM5 | 0 | 2 360 050 | 2 980 685 | 2682617 | 2 980 685 | 2 980 685 | 2 980 685 | 2 980 692 | 19 946 099 | ||
LITI | 0 | 3 956 030 | 4878 213 | 4 390 393 | 4878213 | 4878213 | 4878213 | 4878 211 | 32 737 486 | ||
PGRl | 0 | 1825 866 | 3071 158 | 3071 158 | 2 764 044 | 3071 158 | 3 071 158 | 3071 158 | 3071 165 | 23016865 | |
PGR2 | 395 543 | 3 071 778 | 3 071 773 | 3 071 773 | 3 071 773 | 2 764 597 | 3 071 773 | 3 071 773 | 3 071 773 | 3 071 778 | 27 734 334 |
PGR3 | 772 491 | 3 064 776 | 3 064 774 | 3 064 774 | 3 064 774 | 2 758 296 | 3 064 774 | 3 064 774 | 3 064 774 | 3 064 776 | 28 048 983 |
PGR4 | 773 859 | 3 070 199 | 3 070 201 | 3 070 201 | 3 070 201 | 2 763 180 | 3 070 201 | 3 070 201 | 2935617 | 0 | 24 893 860 |
TERI | 776 857 | 3 082 098 | 3 082 096 | 261767 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 202 818 |
TER2 | 776 593 | 3 081048 | 3 081049 | 261678 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 200 368 |
TER3 | 775 028 | 1 529 018 | 3 074 839 | 261151 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 640 036 |
Gas Natural SDG, S.A. | 0 | 0 | 2 054 778 | 8 994 671 | 9 215 793 | 9 803 509 | 11007 655 | 11022 995 | 11022 995 | 11 022 985 | 74145 381 |
МЕИ | 2 847179 | 4 745 298 | 4 270 770 | 4860163 | 4 875 503 | 4875 503 | 4 875 498 | 31 349 914 | |||
NRC3 | 1016 232 | 3 040 366 | 3 040 366 | 2 736 324 | 3 040 366 | 3 040 366 | 3 040 366 | 3 040 362 | 21994 748 | ||
ROB2 | 1038 546 | 3 107126 | 1430 129 | 2 796 415 | 3 107126 | 3 107126 | 3 107126 | 3 107 125 | 20 800 719 | ||
Hidroeléctrica del Cantá-brico, S.A.U. | 141 308 | 6493 430 | 7 718 548 | 7 718 548 | 7 718 548 | 6 946 703 | 7 718 548 | 7 718 548 | 7 718 548 | 7 718 550 | 67 611279 |
ABO2 | 141308 | 4 688 862 | 4 688 862 | 4 688 862 | 4 688 862 | 4219980 | 4 688 862 | 4 688 862 | 4 688 862 | 4 688 862 | 41872 184 |
SRI3 | 0 | 1804 568 | 3 029 686 | 3 029 686 | 3 029 686 | 2 726 723 | 3 029 686 | 3 029 686 | 3 029 686 | 3 029 688 | 25 739 095 |
Viesgo Generáción, S.L. | 0 | 0 | 3 655 317 | 5 596 885 | 6410 770 | 6 849 754 | 7 610 837 | 7 610 837 | 7 610 837 | 7 610 838 | 52 956 075 |
BRR1 | 3655317 | 4 885 468 | 4987 935 | 4489 145 | 4987935 | 4987935 | 4987935 | 4987 939 | 37 969 609 | ||
PNN3 | 0 | 711417 | 1422 835 | 2 360 609 | 2 622 902 | 2 622 902 | 2 622 902 | 2 622 899 | 14 986 466 | ||
Iberdrola Generáción, S.A.U. | 0 | 114 611 | 3 029 602 | 6 038 634 | 6 038 632 | 5 434 781 | 6 038 632 | 2 994 500 | 29 689 392 | ||
GUA2 | 0 | 114611 | 2 996 261 | 2 996 261 | 2 996 261 | 2 696 640 | 2 996 261 | 1485 817 | 16282112 | ||
LAD4 | 0 | 33 341 | 3 042 373 | 3 042 371 | 2 738 141 | 3 042 371 | 1 508 683 | 13 407 280 | |||
Espaňa Iberdrola Generáción, SA.U. | 3 044132 | 6 038 632 | 6 038 642 | 15121406 | |||||||
GUA2 | 1 510 444 | 2 996 261 | 2 996 263 | 7 502 968 | |||||||
LAD4 | 1 533 688 | 3 042 371 | 3 042 379 | 7618438 | |||||||
Unión Fenosa Generáción, SA. | 0 | 1 247 943 | 2 560 036 | 3 807 979 | |||||||
NRC3 | 0 | 491456 | 491456 | ||||||||
ROB2 | 0 | 1247 943 | 2 068 580 | 3 316 523 |
2.3. Presupuesto y gastos
Cuadro 4
Pagos anuales en el marco del incentivo medioambiental
Año | Pagos anuales [EUR] |
2007 | 5 124 732 |
2008 | 25 829 289 |
2009 | 39 288 879 |
2010 | 50 091 042 |
2011 | 52 505 870 |
2012 | 49 844 655 |
2013 | 55 494 811 |
2014 | 55 513 150 |
2015 | 55 378 566 |
2016 | 52 422 960 |
Total 2007-2016 | 441 516 933 |
2017 (estimación) | 49 521 451 |
2018 (estimación) | 38 441 738 |
2019 (estimación) | 25 345 865 |
2020 (estimación) | 6 059 756 |
2.4. Funcionamiento y financiación del incentivo medioambiental
2.5. Valores límite de emisión impuestos a las instalaciones que reciben ayuda
Cuadro 5
valores límite de emisión y objetivos de desulfuración del PNRE-GIC.
Código | SO2 [mg/Nm3] | Objetivo de desulfuración |
ABO2 | 484 | - |
BRR1 | 400 | - |
CCO3 | 400 | - |
COM4 | 400 | - |
COM5 | 400 | - |
GUA2 | 400 | - |
LAD4 | 400 | - |
LIT1 | 400 | - |
MEI1 | 400 | - |
NRC3 | 400 | - |
PGR1 | - | 94 % |
PGR2 | - | 94 % |
PGR3 | - | 94 % |
PGR4 | - | 94 % |
PNN3 | 400 | - |
ROB2 | 400 | - |
SRI3 | 400 | - |
TER1 | - | 92 % |
TER2 | - | 92 % |
TER3 | - | 92 % |
3.
EVALUACIÓN DE LA MEDIDA
EVALUACIÓN DE LA MEDIDA
3.1.1. Existencia de recursos estatales e imputabilidad al Estado
3.1.2. Existencia de una ventaja selectiva
3.1.3. Falseamiento de la competencia y efectos sobre el comercio
3.1.4. Conclusión sobre la existencia de ayuda estatal
3.2. Legalidad de la ayuda
3.3. Compatibilidad de la ayuda con el mercado interior
3.3.1. Compatibilidad de las ayudas concedidas entre el 1 de enero y el 31 de marzo de 2008
3.3.2. Compatibilidad de las ayudas concedidas entre el 1 de abril de 2008 y el 30 de junio de 2014
4.
CONCLUSIÓN
CONCLUSIÓN
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.