Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.33754 (2013/C) (ex 2013/NN) - Real Madrid Club de Futbol - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.69.108

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 marca 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa SA.33754 (2013/C) (ex 2013/NN) - Real Madrid Club de Futbol

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 69/08)

(Dz. U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)

Pismem z dnia 18.12.2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 2961242

stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1.

 OPIS POMOCY

Rada Miasta Madryt przypuszczalnie przyznała pomoc państwa klubowi Real Madrid CF w drodze umowy z dnia 29 lipca 2011 r. ("umowa z 2011 r."). Umowa ta ma na celu między innymi rozwiązanie otwartej kwestii prawnej między stronami związanej z zamianą nieruchomości, która była przedmiotem umów między stronami w 1996 r. i 1998 r.

W dniu 29 listopada 1996 r. Real Madrid zawarł z Radą Miasta Madryt umowę. Real Madrid przeniósł na miasto nieruchomość gruntową zlokalizowaną na terenie Ciudad Deportiva, a w zamian za to Rada Miasta Madryt zobowiązała się do przeniesienia na Real Madrid kilku działek gruntu, które miały zostać określone w późniejszym terminie.

W dniu 29 maja 1998 r. Real Madrid i Rada Miasta Madryt zawarły nową umowę ("umowa z 1998 r."), mającą na celu realizację umowy z 1996 r. Rada Miasta Madryt zobowiązała się w niej do przeniesienia na Real Madrid CF szeregu działek gruntowych, w tym działki B-32, zwanej "Las Tablas". Wartość "Las Tablas" wyceniono w 1998 r. na 595.194 EUR. Wycenę przeprowadził urząd miasta Madryt we własnym zakresie.

Przeniesienie działki "Las Tablas" opóźniało się jednak, ponieważ w momencie zawierania umowy Rada Miasta Madryt nie była jeszcze prawnym właścicielem nieruchomości. W związku z tym w umowie zapisano, że przeniesienie powinno nastąpić w ciągu siedmiu dni od zarejestrowania Rady Miasta Madryt jako właściciela w hiszpańskim rejestrze nieruchomości (Registro de la Propiedad del Proyecto de Compensa-ción). Rejestracja ta miała miejsce w dniu 11 lutego 2003 r. Do uzgodnionego przeniesienia na klub Real Madrid jednak nie doszło.

W miejskim planie zagospodarowania przestrzennego teren "Las Tablas" został w 1997 r. przeznaczony na cele ogólnosportowe. Takie przeznaczenie było stronom umowy z 1998 r. znane, ale strony były zgodne co do tego, że nie wyklucza to przeniesienia terenu na właściciela prywatnego, jeżeli wykorzystywanie działki do celów sportowych byłoby zapewnione przez Real Madrid. Rada Miasta zmieniła jednak w 2003 r. swoją interpretację prawną, stwierdzając, że "Las Tablas" należy zakwalifikować jako dobro publiczne, które musi obowiązkowo pozostać własnością podmiotu publicznego, a w związku z tym nie może zostać przeniesione na klub Real Madrid.

Celem umowy z 2011 r. jest znalezienie rozwiązania problemu wynikającego z braku możliwości przeniesienia własności "Las Tablas" na klub. Rada Miasta Madryt przyjęła założenie, że musi zrekompensować klubowi Real Madrid fakt niedojścia do skutku przeniesienia w kwocie równiej wartości przedmiotowej nieruchomości w roku 2011. Wartość nieruchomości "Las Tablas" w 2011 r. została wyceniona przez urząd miasta na 22.693.054,44 EUR. Aby dokonać tej rekompensaty na rzecz klubu Real Madrid, Rada Miasta zobowiązała się między innymi do przeniesienia własności szeregu działek na terenach "Mer-cedes Arteaga/ Jacinto Verdaguer" w dzielnicy Carabanchel. Wyceny gruntu dokonało Miasto Madryt.

Trzy miesiące później własność działek na terenach "Mercedes Arteaga/ Jacinto Verdaguer" została przeniesiona z powrotem na Radę Miasta Madryt. W zamian za to, za jeszcze inną działkę i za płatność w wysokości 6,6 mln EUR Real Madrid otrzymał teren przed swoim klubowym stadionem Bernabeu, na którym to terenie zamierza wybudować centrum handlowe i hotel. Komisja nie dysponuje informacjami na temat sposobu przeprowadzania wyceny tego terenu.

2.

 OCENA POMOCY

2.1. Istnienie pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE

Opisana powyżej sytuacja stanowi najprawdopodobniej pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Real Madrid CF, będący zawodowym klubem sportowym prowadzącym działalność gospodarczą, wydaje się uzyskiwać korzyści gospodarcze z faktu, że działki gruntu, które w momencie nabycia wyceniono na 595.194 EUR i zaksięgowano w wartości 488.000 EUR, występują 13 lat później w operacji kompensowania wzajemnych zobowiązań jako teren o wartości ponad 22 mln EUR.

Według władz hiszpańskich, z powodu niemożności prawnej wypełnienia zobowiązania wynikającego z umowy z 1998 r., a polegającego na przeniesieniu działki "Las Tablas" na Real Madrid, Miasto Madryt było zobowiązane do zrekompensowania klubowi Real Madrid tego niewykonania w wysokości bieżącej wartości przedmiotowej nieruchomości. W tym kontekście Komisja nie jest przekonana co do tego, czy przeniesienie działki na Real Madrid było rzeczywiście niemożliwe, tym bardziej w kontekście możliwości dokonania zmiany przeznaczenia terenu w planie zagospodarowania przestrzennego. Otwarta jest również kwestia, czy przeniesienie było niemożliwe już w momencie zawierania umowy z 1998 r. Prowadziłoby to do innych konsekwencji prawnych na mocy prawa krajowego.

Poważne wątpliwości budzi w każdym razie fakt niezwykłego zwiększenia domniemanej wartości działki. Rynek nieruchomości w Hiszpanii zanotował znaczący wzrost po roku 1998. Zaczął on jednak już w 2008 r. wykazywać gwałtowny spadek. Przeznaczenie terenu w tym czasie się nie zmieniło.

Ponadto w przypadku przeniesienia własności nieruchomości pomiędzy organem publicznym, a podmiotem prywatnym należy zadbać o to, by transakcja ta odbywała się na podstawie wartości rynkowej. W przypadku braku procedury przetargowej do określenia wartości nieruchomości służy wycena przeprowadzana przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego. Jednak ani umowie z 1998 r., ani umowie z 2011 r. nie towarzyszyła niezależna wycena.

W związku z tym możliwe jest, że przyjęta wartość nieruchomości była zdecydowanie za niska w 1998 r. lub zdecydowanie za wysoka w 2011 r. W obu przypadkach Real Madrid uzyskałby z tej transakcji korzyść gospodarczą, której nie uzasadniałyby warunki rynkowe. Komisja uważa ponadto, że możliwe jest, iż korzyść gospodarczą mogła przysporzyć klubowi Real Madrid wycena działek przekazanych klubowi na podstawie umowy z 2011 r. oraz wycena terenu przed stadionem.

W rezultacie Real Madrid mógł odnieść korzyści pochodzące z zasobów państwowych. W przypadku klubu grającego w krajowej pierwszej lidze korzyści te mogą mieć również wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi. Omawiane wsparcie dla zawodowego klubu sportowego Real Madrid CF stanowiłoby pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

2.2. Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym

Komisja nie przyjęła wytycznych w sprawie stosowania zasad pomocy państwa wynikających z Traktatu do komercyjnej działalności sportowej. Hiszpania nie powołuje się również na wykonywanie przez zawodowe kluby sportowe misji publicznej, którą można by poddać ocenie w świetle art. 106 ust. 2 TFUE. W związku z powyższym ocenę należy oprzeć bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Zgodnie z powyższym przepisem pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym, jeżeli ułatwia ona we wspólnym interesie rozwój niektórych działań gospodarczych.

Komisja nie jest jednak w stanie zidentyfikować celu leżącego we wspólnym interesie, który mógłby uzasadniać wybiórcze wsparcie dla bardzo silnego podmiotu w wysoce konkurencyjnym sektorze gospodarki. W związku z powyższym Komisja nie może wykluczyć, że umowa z lipca 2011 r. między Radą Miasta Madryt i Realem Madrid obejmuje pomoc państwa, która nie jest zgodna z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.

3.

 PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI

Komisja ma wątpliwości co do tego, czy przeniesienie przez Radę Miasta Madryt nieruchomości "Las Tablas" na Real Madrid było rzeczywiście niemożliwe. Dotyczy to po pierwsze domniemanej niemożności prawnej z powodu przeznaczenia tego terenu w planie zagospodarowania; jeżeli niemożność ta zachodziła już w 1998 r., wątpliwe jest, że można ją przypisać Radzie Miasta. Dotyczy to również niemożności zmiany przeznaczenia tego terenu przez Radę Miasta.

Komisja wątpi, że dokonano ustalenia wartości rynkowej "Las Tablas". Ani w 1998 r., ani w 2011 r. nie przeprowadzono niezależnej wyceny. Komisja ma ponadto wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym wartości nieruchomości, które zostały przeniesione na Real Madrid na podstawie umowy z 2011 r. oraz przy okazji późniejszej zamiany terenów wokół stadionu Bernabeu.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.