Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.29769 (2013/C) (ex 2013/NN) - Pomoc państwa na rzecz niektórych hiszpańskich zawodowych klubów sportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.69.115

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 marca 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa SA.29769 (2013/C) (ex 2013/NN) - Pomoc państwa na rzecz niektórych hiszpańskich zawodowych klubów sportowych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 69/09)

(Dz. U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)

Pismem z dnia 18 grudnia 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 2961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Zgłoszone uwagi zostaną przekazane do wiadomości Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1.

 OPIS POMOCY

Ustawa "Ley del deporte" z 1990 r. 1 zobowiązała wszystkie hiszpańskie zawodowe kluby sportowe do przekształcenia się w sportowe spółki akcyjne. Celem wprowadzenia nowej sportowej spółki akcyjnej było ustanowienie modelu ekonomicznej i prawnej odpowiedzialności za kluby, które wykonują działalność zawodową. "Siódme dodatkowe rozporządzenie" do tej ustawy zwolniło z tego obowiązku te kluby piłkarskie, które wykazywały dodatnie saldo w ciągu ostatnich 4-5 lat. Nie wymieniono konkretnie żadnych klubów, ale tylko cztery: Real Madryt CF, Athletic Club Bilbao, Club Atlético Osasuna (Navarra) oraz FC Barcelona skorzystały z tego wyłączenia i nie przekształciły się w sportową spółkę akcyjną. Żaden inny funkcjonujący pod względem ekonomicznym zespół nie może przyjąć z powrotem statusu klubu.

Traktowanie klubów sportowych pod względem fiskalnym odbiega od systemu fiskalnego stosowanego do sportowych spółek akcyjnych. Kluby sportowe, jako organizacje typu nonprofit, mają prawo do częściowego zwolnienia z podatku od osób prawnych zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. a) hiszpańskiej ustawy o podatku od osób prawnych (Ley del Impuesto sobre Sociedades). Art. 28 ust. 2 tej ustawy stanowi, że zwolnione podmioty uiszczają podatek od osób prawnych w odniesieniu do swoich przychodów komercyjnych po obniżonej stawce 25 % zamiast po obecnie obowiązującej stawce w wysokości 30 %.

Mimo że zgodnie z ustawą cztery wspomniane kluby uważa się za organizacje typu non-profit, prowadzą one jako kluby hiszpańskiej ekstraklasy nastawioną na zysk działalność zawodową w konkurencji z innymi dużymi europejskimi zawodowymi klubami piłkarskimi.

2.

 OCENA POMOCY

2.1. Istnienie pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE

Komisja jest zdania, że opisana szczególna sytuacja klubów stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Wspierana działalność zawodowych klubów sportowych ma charakter komercyjny i - chociaż jest związana ze sportem - podlega prawu konkurencji Unii Europejskiej.

Niższa stawka podatkowa stanowi korzyść w postaci utraconych dochodów ze strony państwa. Sprzyja to wybiórczo niektórym przedsiębiorstwom w stosunku do innych przedsiębiorstw znajdujących się w sytuacji porównywalnej pod względem prawnym i faktycznym. Zróżnicowane opodatkowanie stanowi selektywną korzyść, jeżeli stanowi odejście od ogólnego lub referencyjnego systemu opodatkowania i jeżeli nie może być uzasadnione logiką systemu podatkowego.

Referencyjny system opodatkowania wspólny dla klubów i spółek akcyjnych to kwota zysku netto uzyskana przez przedsiębiorstwo na koniec roku podatkowego. Komisja porównała opodatkowanie zysków klubów piłkarskich prowadzących działalność w zawodowej ekstraklasie piłkarskiej z opodatkowaniem innych przedsiębiorstw, które podlegają normalnej stawce podatku od osób prawnych. Stwierdzono, że w drodze odstępstwa od normalnych stawek podatkowych mających zastosowanie do osób prawnych, podlegające opodatkowaniu dochody klubów są opodatkowane po niższej stawce niż dochody spółek

akcyjnych. Kluby są zatem traktowane inaczej, ponieważ korzystają z obniżonej stawki podatku, do której inne przedsiębiorstwa podlegające opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych, jak np. sportowe spółki akcyjne, nie mają prawa.

Kluby i spółki akcyjne prowadzą jednak identyczną działalność gospodarczą i znajdują się w porównywalnej sytuacji rynkowej. Preferencyjna stawka podatkowa dla czterech omawianych podmiotów sportowych nie wydaje się być usprawiedliwiona charakterem ani ogólną strukturą systemu podatkowego 2 . Kluby i spółki akcyjne są więc traktowane w różny sposób bez wyraźnego uzasadnienia.

Korzyść dla klubów grających w krajowej pierwszej lidze może również mieć wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi. W związku z tym wsparcie finansowe państwa dla następujących zawodowych klubów sportowych: Real Madryt CF, Athletic Club Bilbao, Club Atlético Osasuna (Navarra) oraz FC Barcelona stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

3.2. Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym

Komisja nie przyjęła wytycznych w sprawie stosowania zasad pomocy państwa do komercyjnej działalności sportowej.

W związku z powyższym ocena powinna zostać oparta bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Zgodnie z powyższym przepisem pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym, jeżeli ułatwia we wspólnym interesie rozwój niektórych działań gospodarczych.

Komisja nie jest w stanie zidentyfikować celu leżącego we wspólnym interesie, który mógłby uzasadniać, zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, wybiórcze wsparcie operacyjne dla poszczególnych bardzo silnych podmiotów w wysoce konkurencyjnym sektorze gospodarki.

3.3. Przedstawienie wątpliwości Komisji

W związku z tym Komisja stwierdza, że Hiszpania przyznaje pomoc operacyjną czterem klubom sportowym: Real Madryt CF, Athletic Club Bilbao, Club Atlético Osasuna (Navarra) oraz FC Barcelona, która nie może być uzasadniona na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Komisja wyraża zatem wątpliwości co do zgodności tego środka pomocy z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu jej od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Ley 10/1990, de 15 de octubre, del Deporte, BOE de 17 de octubre de 1990.
2 Zob. również pkt 25 obwieszczenia Komisji w sprawie stosowania reguł pomocy publicznej do środków związanych z bezpośrednim opodatkowaniem działalności gospodarczej (Dz. U. C 384 z 10.12.1998, s. 3).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.