Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 24/10 (ex NN 37/10) - Pomoc na rozwinięcie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) w regionie Kastylia-La Mancha - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.335.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa C 24/10 (ex NN 37/10) - Pomoc na rozwinięcie naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) w regionie Kastylia-La Mancha

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 335/08)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2010 r.)

Pismem z dnia 29 września 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE w odniesieniu do wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

W dniu 14 stycznia 2009 r. Komisja otrzymała skargę (nr ref. A/761) od spółki Radiodifusión Digital SL. Przedmiotem skargi był domniemany program pomocy, który władze regionu Kastylia-La Mancha przyjęły w związku z przejściem z telewizji analogowej na cyfrową. W skardze tej spółka twierdzi, że środek pomocy obejmował niezgłoszoną, a tym samym niezgodną z prawem pomoc, która skutkowała zakłóceniem konkurencji między ogólnokrajowymi a lokalnymi operatorami telewizji.

Przejście na technologię telewizji cyfrowej jest w Hiszpanii regulowane przez Narodowy plan techniczny dla NTC (zatwierdzony dekretem królewskim nr 944/2005) i Narodowy plan przejścia na NTC (zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów z dnia 7 września 2007 r.). Te dwa instrumenty regulacyjne stanowią podstawę prawną i dostarczają wytycznych odnośnie do planów przejścia przyjętych przez każdy z regionów.

Przejście na technologię cyfrową zakończono dnia 3 kwietnia 2010 r., kiedy to rozpoczęły działalność ośrodki emisji naziemnej, zarówno te przekształcone, jak i te nowo wybudowane. Plan przejścia dotyczył w szczególności trzech obszarów geograficznych. Po pierwsze, w przypadku terytorium, które obejmuje 96 % ludności (obszar I), nadawcy i operatorzy platform musieli sami pokryć koszty (obowiązkowego) przejścia na nowe rozwiązania. W obszarze II, który obejmuje 2,5 % ludności, cyfryzacja nie jest dochodowa dla inwestorów prywatnych i rząd hiszpański przygotował plan pomocy o wartości około 196,3 mln EUR(1). Wreszcie 1,5 % ludności mieszka w obszarze III, który jest tak oddalony, że znajduje się tylko w zasięgu technologii satelitarnej. Rząd hiszpański nałożył na nadawców zobowiązanie do transmisji w celu upewnienia się, że udostępnią swoje kanały operatorowi telewizji satelitarnej.

Niniejsza sprawa dotyczy planu dla obszaru II.

W związku z tym władze regionu Kastylia-La Mancha przyjęły dekret nr 347/2008, regulujący bezpośrednie przydzielanie środków na rozwój sieci NTC. Zgodnie z dekretem region Kastylia-La Mancha przyznaje pomoc pieniężną bezpośrednio operatorom platform bez ogłaszania przetargów na dostawę i montaż sprzętu koniecznego do przeprowadzenia cyfryzacji istniejących ośrodków transmisji lub wybudowania nowych ośrodków emisji cyfrowej.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY

Komisja uważa, że plan dotyczący obszaru II stanowi (niezgłoszoną) pomoc, ponieważ orzecznictwo w sprawie Altmark nie ma tutaj zastosowania. Jedną z przyczyn jest fakt, iż działanie platformy NTC nie zalicza się do usług publicznych (co także wyklucza zastosowanie art. 106 ust. 2 TFUE).

Pomoc ta stanowi bezpośrednią korzyść dla wybranych operatorów platform, ponieważ cyfryzacja sieci, a także koszty obsługi i utrzymania są w pełni pokrywane ze środków rządowych. Dekret stanowi, że fundusze regionalne przyznaje się bezpośrednio (tzn. bez procedury przetargowej) właścicielowi ośrodka emisji, który ma zostać poddany cyfryzacji. Fundusze te wykorzystuje się także na wybudowanie dodatkowych ośrodków emisji, które rzekomo obejmują swoim zasięgiem terytorium większe niż obszar II.

Pośrednią korzyść odnoszą nadawcy, którzy mogą bezpłatnie przesyłać sygnał w obszarze II i w ten sposób zwiększyć ilość widzów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Beneficjent, tj. regionalny operator komunikacyjny, może także wykorzystywać sieć do świadczenia innych usług.

Jeśli chodzi o ocenę zgodności pomocy, pojawiają się wątpliwości co do proporcjonalności środka, ponieważ pomoc może być wykorzystywana do finansowania cyfryzacji sprzętu poza obszarem II. Wybór danego beneficjenta bez przeprowadzenia przetargu może prowadzić do dyskryminacji i zakłócenia konkurencji między operatorami sieci naziemnej. Wreszcie wykluczenie platform nienaziemnych wydaje się być sprzeczne z zasadą neutralności technologicznej. Ze względu na finansowanie kosztów obsługi takie naruszenia będą nadal miały miejsce w przyszłości.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dane z lutego 2010 r. Na dzień 15 października największym wykonawcą był Abertis (57,18 % finansowanej wielkości), a po nim Castilla La Mancha Telecom (13,72 %). Castilla La Mancha jest przedmiotem skargi nr 19/2009.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.