Pomoc państwa - Grecja - Przedłużenie postępowania w odniesieniu do pomocy państwa nr C 16/2004 (ex CP 71/2002 i CP 133/2005) - Domniemana pomoc państwa przyznana przez Grecję na rzecz stoczni Hellenic Shipyards SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.236.40

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 września 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Przedłużenie postępowania w odniesieniu do pomocy państwa nr C 16/2004 (ex CP 71/2002 i CP 133/2005)

Domniemana pomoc państwa przyznana przez Grecję na rzecz stoczni Hellenic Shipyards SA

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 236/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2006 r.)

Pismem z dnia 4 lipca 2006 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji przedłużenia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

SPA 3, 6/5

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

Na mocy decyzji C(2004)1359 z dnia 20 kwietnia 2004 r.(1) Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do zmian planu inwestycyjnego stoczni Hellenic Shipyards S.A. (zwanej dalej "HSY") częściowo finansowanego w ramach pomocy inwestycyjnej, którą Komisję zatwierdziła dnia 15 lipca 1997 r. w sprawie N 401/1997. Decyzja Komisji z dnia 20 kwietnia 2004 r. odnosi się również do pożyczek i gwarancji udzielonych HSY przez państwowy bank ETVA (Grecki Bank Rozwoju Przemysłu) oraz faktu iż władze greckie nie wywiązały się z obowiązku przedstawienie rocznych sprawozdań.

Odnośnie do środków, które od 2002 r. wchodzą w zakres przepisów niniejszej decyzji, Komisja otrzymała kilka skarg zawierających zarzut rzekomej dalszej pomocy państwa na rzecz HSY. Władze greckie w kilku pismach przekazały informacje dotyczące zarzutów.

OPIS

Hellenic Shipyards jest jedną z największych stoczni we wschodnim obszarze morza Śródziemnego i zarazem największą w Grecji. We wrześniu 1985 r. Grecki Bank Rozwoju Przemysłu (zwany dalej "ETVA") wykupił będącą na skraju upadłości stocznię. Od tego czasu HSY kilkakrotnie skorzystała z programu pomocy państwa i była przedmiotem kilku decyzji Komisji dotyczących pomocy państwa. W maju 2002 r. HSY została przejęta przez konsorcjum spółek HDW i Ferrostaal (zwane dalej "HDW/Ferrostaal").

OCENA

(1) Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy Grecja przestrzega warunki określone w decyzjach Komisji z dnia 15 lipca 1997 r. (w sprawie N 401/1997) i 5 czerwca 2002 r. (w sprawie N 513/2001) dotyczących odpowiednio:

– 160 mln EUR na pomoc restrukturyzacyjną zatwierdzoną przez Komisję w 1997 r.;

– 29,5 mln EUR na pomoc udzielaną na zamknięcie zatwierdzoną przez Komisję w 2002 r.;

(2) Ponadto Komisja ma wątpliwości co do charakteru pomocy państwa i zgodności następujących środków, o których Komisja nie została poinformowana przez Grecję:

– zastrzyku kapitału w wysokości 25,6 mln EUR ze strony państwa greckiego lub ETVA w latach 1996-1997;

– zwiększenia kapitału akcyjnego w kontekście planu inwestycyjnego na lata 1998-2000;

– kontrgwarancji państwowych dla papierów wartościowych przyznanych przez ETVA na rzecz depozytów przedsiębiorstw kolejowych OSE i ISAP (odpowiednio w wysokości 29,4 mln EUR i 9,4 mln EUR) w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;

– odroczenia/ restrukturyzacji kosztów i umorzenia kar należnych przedsiębiorstwom OSE i ISAP w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;

– pożyczki udzielonej HSY przez ETVA w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;

– gwarancji ETVA jako zabezpieczenia depozytu Strinzis Lines w wysokości 6,6 mln EUR w odniesieniu do umowy pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażerskich/towarowych;

– gwarancji rządowych zabezpieczających udzieloną przez ETVA w 2000 r. pożyczkę w wysokości 29,3 mln EUR;

– pożyczek udzielanych HSY ze środków publicznych;

– subsydiowania krzyżowego pomiędzy działalnością wojskową i cywilną HSY;

– przyznania konsorcjum HDW/Ferrostaal przez władze greckie klauzuli zwalniającej z obowiązku spłaty pomocy bezprawnie otrzymanej przez HSY i ewentualnie innych zobowiązań.

(3) W obliczu wyżej wspomnianych wątpliwości Komisja podjęła decyzję o przedłużenie postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w sprawie C 16/2004, dotyczącego wyżej wymienionych środków.

(4) Ostatecznie Komisja uznaje, że następujące środki nie stanowią pomocy państwa i są objęte art. 296 ust. 1 traktatu WE:

– gwarancje rządowe zabezpieczające udzieloną przez ETVA w 2001 r. pożyczkę w wysokości 44 mln EUR w odniesieniu do otrzymanych zleceń od Hellenic Navy;

– nadmierne finansowanie działalności HSY pomiędzy 2000 i 2002 r. poprzez udzielanie nowych zamówień w dziedzinie obrony i/ lub ich zmiany;

– odroczenie/restrukturyzacja kosztów w 2002 r. oraz umorzenie kar należnych na mocy obowiązujących zamówień w dziedzinie obrony;

– zwolnienie z obowiązku złożenia gwarancji bankowych/ niejawnej gwarancji rządowej na realizację zamówień w dziedzinie obrony;

– koszty w ramach umów z Hellenic Navy, które zostały zapisane w rocznych sprawozdaniach stoczni Hellenic Shipyards począwszy od 2001 r.;

– gwarancje rządowe zabezpieczające płatności zaliczkowe w wysokości 96,8 mln EUR wypłacone przez Hellenic Navy w 2002 r.;

– odstąpienie przez władze greckie od minimalnego wymogu kapitałowego zgodnie z greckim prawem spółek, w stosunku do poziomu kapitału własnego HSY w okresie 1999-2005;

– odstąpienie przez przedsiębiorstwa kolejowe OSW i ISAP od wymogu złożenia gwarancji bankowych przez HSY w odniesieniu do umów kolejowych począwszy od 1997 r.;

– pomoc operacyjna w wysokości 8,3 mln EUR w odniesieniu do umów pomiędzy HSY i Strinzis Lines począwszy od 1999 r. na budowę dwóch promów pasażersko-towarowych;

– domniemana gwarancja rządowa w wysokości 92,8 mln EUR w 2003 r.;

– proces prywatyzacji i przejęcia HSY za kwotę niższą od ceny rynkowej w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;

– pożyczki z banku Bank of Piraeus na rzecz konsorcjum HDW/Ferrostaal w celu finansowania kapitału akcyjnego HSY w kontekście sprzedaży HSY konsorcjum HDW/Forrostaal;

TEKST PISMA

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 202 z 10.8.2004, str. 3.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.