Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.35608 (2014/C) (ex 2014/N) - Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)/Hellenic Post (ELTA) - Rekompensata z tytułu finansowania powszechnych usług pocztowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.348.48

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 października 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA
Pomoc państwa SA.35608 (2014/C) (ex 2014/N) - Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)/Hellenic Post (ELTA) - Rekompensata z tytułu finansowania powszechnych usług pocztowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 348/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2014 r.)

Pismem z dnia 1.08.2014, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rekompensaty dla ELTA w formie bezpośrednich dotacji z budżetu państwa na dostawę usługi powszechnej w systemie przejściowym na lata 2013-2014 lub 2013-2015, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat mechanizmu funduszu kompensacyjnego na lata 2015-2019 (lub 2016-2020), w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

B-1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË

Nr faksu: + 32 2 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 20 czerwca 2014 r., w następstwie kontaktów przedzgłoszeniowych z Komisją, Republika Grecka przedstawiła zgłoszenie dotyczące ustanowienia mechanizmu rekompensaty dla Hellenic Post S.A. (ELTA) z tytułu świadczenia powszechnych usług pocztowych na całym terytorium Grecji.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W celu zrekompensowania spółce ELTA kosztów netto ponoszonych w związku z wykonywaniem przez nią zobowiązań jako operatora świadczącego usługę powszechną, Republika Grecka zamierza ustanowić, w drodze decyzji ministerialnej (obecnie projekt), pięcioletni system rekompensat oparty na funduszu kompensacyjnym (zwanym dalej "mechanizmem funduszu kompensacyjnego") od 2015 r. do 2019 r. lub od 2016 r. do 2020 r. Mechanizm ten będzie opierać się na składkach od dostawców usług pocztowych działających na rynku greckim (w tym ELTA), co jest dopuszczone na mocy art. 7 trzeciej dyrektywy pocztowej.

Mechanizm funduszu kompensacyjnego składa się z sześciu etapów:

Etap 1: Zgłoszony środek opiera się na wstępnych obliczeniach i informacjach przekazanych przez spółkę ELTA do EETT, w terminie 3 miesięcy od końca roku referencyjnego, dotyczących kwoty rekompensaty, do której byłaby uprawniona. Obliczenia te przeprowadza się w następujący sposób: 1) obliczenie kosztu netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej z wykorzystaniem metody nieponiesionych kosztów netto; 2) obliczenie poniesionego kosztu netto związanego z obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej; 3) obliczenie rozsądnego zysku, do którego byłaby uprawniona ELTA; 4) ustalenie kwoty rekompensaty jako niższej z kwot - kosztu netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej i poniesionego kosztu netto związanego z obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej - powiększonej o rozsądny zysk.

Etap 2: EETT oceni, w terminie 4 miesięcy, treść sprawozdania złożonego przez ELTA i zwróci się do ELTA o skorygowanie przeprowadzonej analizy oraz przedstawienie w stosownych przypadkach dokumentów potwierdzających lub wyjaśnień.

Etap 3: Po sprawdzeniu kwoty rekompensaty EETT oceni, czy kwota ta przekracza próg niesprawiedliwego obciążenia i czy w konsekwencji kwota ta powinna być przyznana spółce ELTA.

Etap 4: Jeżeli ELTA będzie uprawniona do kwoty rekompensaty, EETT obliczy wkład do funduszu kompensacyjnego dla każdego operatora pocztowego w następujący sposób:

Składka ryczałtowa dla ELTA wynosząca 0,5 % jej obrotu w zakresie przedmiotowej usługi powszechnej w odnośnym roku podatkowym.
Składka podstawowa dla pozostałych operatorów pocztowych wynosząca 0,5 % ich obrotu w zakresie przedmiotowej usługi powszechnej w odnośnym roku podatkowym.
Składka podstawowa zostanie powiększona o 0,5 % za każdy 1 % pozytywnego odchylenia w rozkładzie geograficznym całkowitej ilości dystrybuowanych przesyłek pocztowych, w porównaniu z odpowiednim rozkładem geograficznym danego operatora świadczącego usługę powszechną w prefekturach Attyka i Saloniki (składka podwyższona) 1 .
Podwyższona składka nie może przekraczać ogółem 10 % wskazanych obrotów każdego operatora pocztowego.

Etap 5: Jeżeli łączne składki od operatorów przekraczają kwotę rekompensaty, składka dla każdego operatora pocztowego zostanie odpowiednio obniżona. Na podstawie obliczeń EETT operatorzy świadczący usługi pocztowe będą zobowiązani do wpłacenia swoich składek do funduszu kompensacyjnego w terminie 2 miesięcy.

Etap 6: Łączne składki są wypłacane spółce ELTA. Jeśli łączna kwota pobierana od operatorów świadczących usługi pocztowe nie jest wystarczająca do pokrycia kwoty rekompensaty, wówczas niedobory będą pokrywane z budżetu państwa w drodze wspólnej decyzji ministerialnej.

OCENA ŚRODKA

Po dokonaniu oceny Komisja stwierdza, że mechanizm funduszu kompensacyjnego na rzecz ELTA stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Ponieważ kwoty pomocy, która zostałaby przyznana ELTA w latach 2015-2019 (lub 2016-2020), potencjalnie może przekroczyć 15 mln EUR rocznie, Komisja oceniła ponadto zgodność mechanizmu funduszu kompensacyjnego ze zaktualizowanymi ramami dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zwanymi dalej "ramami UOIG z 2012 r.") 2 , w których określono wytyczne dotyczące oceny zgodności rekompensaty z tytułu UOIG przekraczającej 15 mln EUR rocznie.

Po dokonaniu oceny Komisja stwierdza, że mechanizm funduszu kompensacyjnego spełnia wszystkie warunki określone w ramach UOIG z 2012 r. wyszczególnione w sekcjach 2.1-2.8. Jak wyjaśniono w pkt 51 ram UOIG z 2012 r., wymogi te "są zasadniczo wystarczające do zagwarantowania, by pomoc nie zakłócała konkurencji w sposób niezgodny z interesem Unii". Zgodnie z pkt 52 ram UOIG z 2012 r. "można sobie jednak wyobrazić, że w pewnych wyjątkowych okolicznościach poważniejsze zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym mogą pozostać kwestią nierozwiązaną, a pomoc mogłaby wywierać wpływ na wymianę handlową w sposób sprzeczny z interesem Unii".

W tym przypadku, chociaż finansowanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej poprzez fundusz kompensacyjny jest całkowicie dopuszczalne i przewidziane w trzeciej dyrektywie pocztowej, poziom składek wymaganych od różnych podmiotów (w tym od ELTA) stwarza konkretne obawy dotyczące rozwoju handlu w UE.

Komisja uważa, że w przypadku gdy wymagane składki od operatorów pocztowych konkurujących z ELTA są zbyt wysokie, może to wypierać niektórych konkurentów z rynku (lub co najmniej z rynku danej usługi powszechnej) lub zniechęcać przedsiębiorstwa do wchodzenia na ten rynek, co prowadziłoby do zamknięcia dostępu do rynku usług pocztowych (lub co najmniej do ponownej monopolizacji rynku danej usługi powszechnej).

W omawianym przypadku składki od innych operatorów mogłyby osiągnąć 10 % 3 , byłyby więc 20 razy wyższe niż składka ELTA w wysokości 0,5 %, a władze greckie nie przedstawiają ekonomicznego uzasadnienia tej różnicy. Zaproponowane przez władze greckie różnicowanie w oparciu o dystrybucję miejską, mające na celu zapobieganie nadmiernemu wybiórczemu przejmowaniu rynku przez konkurentów ELTA, mogłoby również zniechęcać konkurencję, ponieważ nowe podmioty rozpoczynałyby oczywiście działalność w dużych miastach przed potencjalnym rozszerzeniem jej na mniej zaludnione obszary.

Komisja zauważa również, że maksymalna składka od konkurentów byłby wyższa niż własny zysk ELTA w na obszarach miejskich [6-7 %] w latach 2010-2011, kiedy to ELTA nadal korzystała z zastrzeżonego obszaru. Nowym podmiotom wchodzącym na rynek byłoby trudno osiągnąć taki poziom zysku w przyszłości na rynku otwartym na konkurencję. Rozsądny zysk obliczony przez władze greckie [5,76 %-6,11 %], odpowiadający wysokości normalnego zysku na tym rynku, jest również niższy niż maksymalna składka.

W tym kontekście Komisja ma poważne wątpliwości, czy planowany fundusz kompensacyjny, a w szczególności wysokość składek finansowych od dostawców usług, nie zakłócałby konkurencji w sposób niezgodny z interesem Unii.

W związku z tym w ramach formalnego postępowania wyjaśniającego Komisja wzywa władze greckie i strony trzecie do przedstawiania uwag dotyczących mechanizmu funduszu kompensacyjnego, w szczególności w następujących kwestiach:

podstawy opodatkowania (na przykład przychód lub zysk),
mechanizmów różnicujących operatorów,
progu składek pobieranych od konkurentów,
możliwości wprowadzenia okresu karencji dla nowych podmiotów na rynku,
innych istniejących lub pożądanych elementów mechanizm funduszu kompensacyjnego.

Do przeprowadzenia analizy Komisja będzie potrzebowała szczegółowych informacji finansowych ze strony różnych podmiotów na rynku usług pocztowych (ELTA i jej konkurentów) w celu oszacowania realnego potencjalnego wpływu funduszu kompensacyjnego na konkurencję, a w szczególności na poziom zysku konkurentów spółki ELTA. W związku z tym Komisja może zwrócić się do przedsiębiorstw lub związków przedsiębiorstw o przekazanie jej bezpośrednio wszystkich informacji rynkowych niezbędnych do uzupełnienia jej oceny przedmiotowego środka, zgodnie z art. 6a rozporządzenia proceduralnego 4 .

TEKST PISMA

grafika

1 W praktyce odsetek wkładu danego operatora od jego obrotów wynosi 0,5 % + 0,5 % * [różnica procentowa między koncentracją miejską przesyłek dystrybuowanych przez ELTA w zakresie obowiązku świadczenia usługi powszechnej a koncentracją miejską danego operatora]. Np. w przypadku gdy ELTA oferuje 60 % swoich usług do obszarach miejskich, jeśli operator dystrybuuje 79 % swoich przesyłek pocztowych na terenach miast, jego składka wynosi 10 % jego obrotów w zakresie obowiązku świadczenia usługi powszechnej.
2 Komunikat Komisji: Zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (2011), Dz.U. C 8 z 11.1.2012, s. 15.
3 Symulacje na lata 2009-2011 przedstawione przez władze greckie wskazują, że próg 10 % składek mógłby również zostać łatwo osiągnięty przez szereg operatorów.
4 Rozporządzenie Rady (UE) nr 734/2013 z dnia 22 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 659/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.