Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa nr SA.34488 (2012/C) (ex 2012/NN) - Pomoc dla Nea Proton Bank poprzez utworzenie i dokapitalizowanie Nea Proton Bank oraz wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.357.26

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 listopada 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa nr SA.34488 (2012/C) (ex 2012/NN) - Pomoc dla Nea Proton Bank poprzez utworzenie i dokapitalizowanie Nea Proton Bank oraz wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 357/05)

(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 26 lipca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

J70 03/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: (+32)-2-296.12.42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. PROCEDURA

W dniu 12 marca 2012 r. władze greckie powiadomiły Komisję o planie restrukturyzacji Nea Proton Bank. W dniu 16 lipca 2012 r. władze greckie przedłożyły zaktualizowany plan restrukturyzacji Nea Proton Bank.

2. OPIS

2.1 Opis Proton Bank

Proton Bank, który był małym bankiem pod względem udziału w ogólnych aktywach greckiego systemu bankowego, został utworzony w 2001 r., a jego działalność była skupiona na bankowości inwestycyjnej. Proton Bank miał sieć 28 oddziałów w całej Grecji i w dniu 30 czerwca 2011 r. zatrudniał 562 pracowników.

W latach poprzedzających likwidację Proton Bank miał szereg problemów (np. wystąpił przypadek nadużycia finansowego) i przez kilka lat odnotowywał straty. Proton Bank otrzymał znaczne kwoty pomocy państwa. Bank został zlikwidowany w dniu 9 października 2011 r. w celu ochrony stabilności systemu i interesu publicznego.

2.2 Opis Nea Proton Bank

W dniu 9 października 2011 r. na wniosek Banku Grecji i po podjęciu decyzji przez Ministerstwo Finansów utworzono Nea

Proton Bank. Jedynym akcjonariuszem Nea Proton Bank jest Grecki Fundusz Stabilności Finansowej (HFSF). Bilans otwarcia Nea Proton Bank wynosił około 3 mld EUR. Licencja "starego" Proton Banku została wycofana przez Bank Grecji, a bank postawiono w stan likwidacji.

Roszczenia kapitałowe, dług podporządkowany, odroczone podatki i pożyczki wysokiego ryzyka pozostały w "starym" Proton Banku. Wszystkie depozyty (detaliczne, bankowe i rządowe), sieć oddziałów i wybrane aktywa (pożyczki i portfel papierów wartościowych) zostały przeniesione do Nea Proton Bank.

2.3 Plan restrukturyzacji Nea Proton Bank

W dniu 12 marca 2012 r. władze greckie powiadomiły Komisję o samodzielnym planie restrukturyzacji Nea Proton Bank (z dnia 30 stycznia 2012 r.).

Strategicznymi celami Nea Proton Bank są między innymi poprawa atrakcyjności banku dla inwestorów oraz wyników finansowych w celu jego sprzedaży stronie trzeciej w ciągu dwóch do trzech lat, w kontekście ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zacieśnienie stosunków z klientami, wzmocnienie potencjału sprzedażowego sieci oddziałów, aby skutecznie zmienić kulturę organizacji z mechanizmu przyjmowania depozytów w kierunku bankowego mechanizmu sprzedaży krzyżowej, zbycie części działalności, poważne rozszerzenie możliwości w zakresie zarządzania ryzykiem i ram kontroli wewnętrznej oraz ograniczenie zatrudnienia o 30% z poziomu 521 EPC (ekwiwalentów pełnego czasu pracy) do 369 EPC do końca 2012 r.

Zgodnie z prognozą rachunku zysków i strat (scenariusz bazowy) planu restrukturyzacji przedłożonego w dniu 16 lipca 2012 r. Nea Proton Bank odnotuje straty (straty po opodatkowaniu) w latach 2012-2014, a począwszy od 2015 r. bank będzie przynosił zyski (zyski po opodatkowaniu).

2.4 Opis środka lub pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

2.4.1 Interwencja w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF w Nea Proton Bank

Bank Grecji wezwał do wprowadzenia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Greckiego Funduszu Depozytów i Gwarancji Inwestycyjnych (HDIGF) w celu pokrycia niedopasowania poziomu płynności w Nea Proton Bank, które stanowiło różnicę między wartością przeniesionych aktywów (wycenionych według wartości godziwej, czyli znacząco poniżej wartości, według której aktywa te były zarejestrowane w księgach Proton Banku poprzedniego dnia) i wartością nominalną przeniesionych zobowiązań. Kwota ta została ostatecznie ustalona w dniu 19 stycznia 2012 r. przez Bank Grecji na 1,122 mld EUR(1).

2.4.2 Zastrzyki kapitału od HFSF na rzecz Nea Proton Bank

HFSF jest jedynym akcjonariuszem Nea Proton Bank i przyznał mu pomoc państwa w formie początkowego kapitału akcyjnego (akcje zwykłe) o wartości 250 mln EUR (wpłaconego w dwóch transzach).

Zgodnie ze zaktualizowanym planem restrukturyzacji przedłożonym w dniu 16 lipca 2012 r. Nea Proton Bank potrzebuje dodatkowego kapitału w wysokości [230-300] mln EUR ([...](*)), co stanowi zmianę w stosunku do prognozowanego dodatkowego kapitału w wysokości 35 mln EUR przewidzianego w planie restrukturyzacji przedłożonym w dniu 12 marca 2012 r. Nea Proton Bank poniósł straty w związku z programem udziału sektora prywatnego(2) (straty z tytułu utraty wartości sięgnęły 146,5 mln EUR, dodatkowa utrata wartości w wysokości 22 mln EUR została ujęta w wynikach za pierwszy kwartał 2012 r.). Inną przyczyną wzrostu zapotrzebowania na kapitał jest fakt, że obciążenia z tytułu rezerw za lata 2011-2016 są wyższe, niż początkowo prognozowano w planie restrukturyzacji przedłożonym w dniu 12 marca 2012 r.

3. OCENA ŚRODKA/POMOCY

Komisja doszła do wniosku, że zgłoszone środki, obejmujące interwencję na kwotę 1,122 mld EUR w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF, zastrzyk kapitału od HFSF w wysokości 0,25 mld EUR i zastrzyki kapitału od HFSF w wysokości [0,23-0,3] mld EUR ([...]) na rzecz Nea Proton Bank, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W celu utrzymania stabilności finansowej w Grecji Komisja tymczasowo zatwierdziła pomoc państwa, tj. interwencję na kwotę 1,122 mld EUR w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji HDIGF, zastrzyk kapitału od HFSF w wysokości 0,25 mld EUR oraz zastrzyki kapitału od HFSF w wysokości [0,23-0,3] mld EUR ([...]) na rzecz Nea Proton Bank jako pomoc na ratowanie zgodną z przepisami, do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji w sprawie restrukturyzacji Nea Proton Bank. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości w kwestii rentowności Nea Proton Bank jako samodzielnego podmiotu oraz wątpi, czy przewidziano wystarczające środki podziału obciążeń oraz wystarczające środki ograniczające zakłócenie konkurencji.

W związku z powyższym Komisja zdecydowała się wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Komisja zwraca się do Grecji o przedłożenie nowego planu restrukturyzacji Nea Proton Bank, który uwzględni wątpliwości Komisji wyrażone w tej decyzji.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Niedopasowanie poziomu płynności w wysokości 1,122 mld EUR zostało pokryte w dwóch transzach: kwota 862 mln EUR została wypłacona przez HDIGF w 2012 r., a pozostała kwota 260 mln EUR została wypłacona przez HFSF, który przejął zobowiązania HDIGF zgodnie z ustawą nr 3845/2010 (na podstawie ustawy nr 4051/2012).

(2) Udział sektora prywatnego: negocjacje między władzami greckimi a wierzycielami prywatnymi, których celem było częściowe umorzenie długu rządu Grecji przez wierzycieli prywatnych na zasadzie dobrowolności. Program ten ma wyjątkowy charakter i miał znaczący wpływ na banki greckie - szereg banków poniosło straty z powodu tego programu.

(*) Informacje poufne.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.