Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa nr SA.28876 (2012/C) (ex 2012/NN) - Terminal kontenerowy Piraeus & Cosco Pacific Limited w porcie w Pireusie - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.301.55

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 października 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa nr SA.28876 (2012/C) (ex 2012/NN) - Terminal kontenerowy Piraeus & Cosco Pacific Limited w porcie w Pireusie

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 301/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2012 r.)

Pismem z dnia 11.07.2012, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W 2009 r. Komisja otrzymała trzy skargi dotyczące domniemanej pomocy państwa przyznanej niezgodnie z prawem przez Grecję nowemu posiadaczowi koncesji związanej z częścią portu w Pireusie, Pireus Container Terminal S.A. ("PCT"), spółce celowej będącej spółką zależną COSCO Pacific Limited ("COS-CO").

Pismem z dnia 14 października 2009 r. Komisja zażądała od Grecji przekazania informacji na temat domniemanych środków pomocy państwa. Pismem z dnia 12 listopada 2009 r. władze greckie zwróciły się o przedłużenie terminu, na co Komisja wyraziła zgodę pismem z dnia 18 listopada 2009 r. W dniu 3 lutego 2010 r. Komisja wystosowała przypomnienie dotyczące wspomnianego wniosku o udzielenie informacji, po czym w dniu 23 lutego 2010 r. władze greckie odpowiedziały na wspomniany wniosek.

Pismem z dnia 27 października 2010 r. Komisja zażądała dodatkowych informacji od władz greckich. Pismem z dnia 18 listopada 2010 r. władze greckie zwróciły się o przedłużenie terminu, na co Komisja wyraziła zgodę pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. W dniu 8 lutego 2011 r. władze greckie odpowiedziały na wspomniany wniosek o przekazanie informacji.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

Skargi dotyczą kilku korzyści podatkowych przyznanych na mocy przepisów posiadaczowi koncesji związanej z częścią portu Pireus, COSCO PACIFIC LIMITED, spółce z siedzibą główną na Bermudach i prowadzącą działalność w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong. Wspomniane korzyści podatkowe zostały przyznane posiadaczowi koncesji po procedurze przetargowej i dotyczyły szeregu przepisów podatkowych zawartych w prawodawstwie greckim. Komisja oceniła następujące korzyści:

1.
zwolnienie z podatku dochodowego od naliczonych odsetek;
2.
korzystne przepisy dotyczące zwrotu nadwyżki podatku VAT;
3.
przeniesienie strat bez ograniczenia w czasie;
4.
możliwość wyboru między trzema metodami amortyzacji;
5.
zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do towarów, robót i usług dostarczanych i świadczonych na rzecz PCT poza Grecją przez spółki lub spółki będące wspólnym przedsiębiorcą poza Grecją, w przypadku dwustronnych porozumień podatkowych;
6.
zwolnienie z opłaty skarbowej w odniesieniu do umów pożyczek i dodatkowych umów dotyczących finansowania odnośnego projektu inwestycyjnego;
7.
zwolnienie z podatków, opłat skarbowych, składek i innych praw przysługujących państwu lub stronom trzecim w odniesieniu do umów między wierzycielami umów pożyczek, na mocy których przenoszone są wynikające z nich obowiązki i prawa;
8.
zwolnienie z opłat skarbowych w odniesieniu do wszelkich płatności Zarządu Portu Pireus na rzecz PCT w ramach umowy koncesji;
9.
ochronę przewidzianą w rozporządzeniu 2687/53 dla inwestycji objętej umową koncesji;
10.
zwolnienie z przepisów dotyczących przymusowego wywłaszczenia w przypadku długów wobec państwa.

Przedmiotowe skargi dotyczą również domniemanych korzyści przyznanych na mocy szeregu postanowień ostatecznej umowy, które były odmienne od postanowień ogłoszenia o przetargu.

OCENA ŚRODKÓW

Jeśli chodzi o odmienne postanowienia zawarte w ostatecznej umowie, Komisja stwierdza, że nie stwarzają one problemów w kontekście pomocy państwa, ponieważ nie przyznają korzyści posiadaczowi koncesji, ani nie zmieniają wartości umowy. Środek podatkowy dotyczący zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do towarów,

robót i usług dostarczanych i świadczonych na rzecz posiadacza koncesji poza Grecją również nie stanowi pomocy państwa.

Jeśli chodzi o wszystkie pozostałe korzyści podatkowe, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy środki te wynikają bezpośrednio z podstawowych zasad greckiego systemu podatkowego i czy są uzasadnione charakterem i ogólną konstrukcją greckiego systemu podatkowego. Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy wspomniane środki pomocy można uznać za zgodne z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) i c) TFUE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.