Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Dz.U.UE.C.2010.126.7
Akt nienormatywnyPomoc państwa C 8/10 (ex N 21/09 i NN 15/10) - Pomoc na restrukturyzację spółki Varvaressos SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 126/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2010 r.)
Pismem z dnia 9 marca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. Grecja zgłosiła Komisji planowany środek pomocy na restrukturyzację spółki Varvaressos SA (zwanej dalej "Varvaressos"), oparty na dokapitalizowaniu przedsiębiorstwa.
OPIS BENEFICJENTA I RESTRUKTURYZACJI
Spółka Varvaressos powstała w 1975 r. i od tej pory prowadzi działalność na rynku produkcji i handlu włóknami. Od 2009 r. spełnia kryteria dotyczące średniego przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw(1). Niemniej jednak do celów niniejszej oceny beneficjent traktowany będzie jak duże przedsiębiorstwo, ponieważ pierwszą (niezgłoszoną) pomoc otrzymał w momencie, kiedy znajdował się powyżej progu ustalonego dla dużych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE.
Nominalna kwota zgłoszonej pomocy państwa wynosi 16,4 mln EUR i ma formę zastrzyku kapitału w wysokości 14 mln EUR oraz gwarancji dla wartej 2,4 mln EUR pożyczki na ratowanie, zatwierdzonej uprzednio przez Komisję w dniu 16 lipca 2008 r. Komisja ustaliła ponadto, że w maju 2007 r. przedsiębiorstwo otrzymało inną pomoc w postaci gwarancji państwowej stanowiącej zabezpieczenie rozłożenia istniejących pożyczek bankowych. W tym wypadku wartość elementu pomocy państwa wyniosłaby 1,85 mln EUR. A zatem całkowita kwota pomocy państwa wynosi 18,25 mln EUR.
W planie restrukturyzacji przewidziano reorganizację działalności przedsiębiorstwa oraz sposobu zarządzania poprzez zwiększenie udziału bardziej opłacalnych wyrobów w produkcji, inwestycje kapitałowe, zmniejszenie zatrudnienia, obniżkę kosztów działalności oraz restrukturyzację aktywów. Ogólnym celem przedstawionego planu jest modernizacja przedsiębiorstwa oraz uzyskanie opłacalności produkcji.
OCENA
W odniesieniu do ww. środków Komisja uważa, że zgłoszony środek w postaci zastrzyku kapitału stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu TFUE. Ponadto udzielona wcześniej i niezgłoszona gwarancja państwa w odniesieniu do istniejących pożyczek, również stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Komisja przeanalizowała wymienione środki pomocy w świetle wytycznych z 2004 r. w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji.
Komisja postanowiła wszcząć procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE, ponieważ ma wątpliwości, czy zostały spełnione wszystkie warunki niezbędne dla zatwierdzenia pomocy na restrukturyzację na korzyść spółki Varvaressos, a w szczególności, czy:
– Varvaressos kwalifikuje się do otrzymania pomocy na restrukturyzację. Z uwagi na wcześniejszą pomoc państwa, którą przedsiębiorstwo otrzymało w 2007 r., zasada jednorazowej pomocy ("pierwszy i ostatni raz") mogła zostać naruszona; co więcej, Komisja ma wątpliwości, czy już w 2007 r. spółkę Varvaressos można było uznać za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji,
– plan zdoła przywrócić długoterminową rentowność przedsiębiorstwa, ponieważ przewidziane ramy czasowe przywracania rentowności przestały być realistyczne. Ponadto przedstawione badania rynku pochodzą z 2007 r. i można by je uznać za przestarzałe,
– uniknięto nadmiernego zakłócenia konkurencji. Domniemane środki wyrównawcze wydają się być niezbędne do osiągnięcia długoterminowej rentowności beneficjenta, a w związku z tym nie są zgodne z warunkami określonymi w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw,
– pomoc została ograniczona do minimum. Zaproponowany wkład własny można by zakwalifikować jako odpowiedni z punktu widzenia wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw, ale wniosek ten zasadza się na założeniu, że w 2007 r. spółkę Varvaressos można było zakwalifikować jako przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji, oraz że jego siedziba mieści się w regionie uzyskującym pomoc w związku ze szczególnymi potrzebami w zakresie rozwoju.
Komisja postanowiła wszcząć postępowanie przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE, biorąc pod uwagę możliwość odwołania swojej decyzji z dnia 16 lipca 2008 r. zatwierdzającej pomoc na ratowanie spółki Varvaressos.
Przede wszystkim decyzja w sprawie pomocy na ratowanie z 2008 r. opierała się na nieprawdziwych informacjach, mających decydujące znaczenie dla sprawy, ponieważ w listopadzie 2007 r. Grecja powiadomiła Komisję w swoim zgłoszeniu dotyczącym pomocy na ratowanie, że spółka Varvaressos nie otrzymała wcześniej ani pomocy na ratowanie, ani pomocy na restrukturyzację.
To sprawiło, że Komisja uznała gwarancję państwa za zgodną z pkt 25 lit. d) wytycznych, tj. za pomoc ograniczoną do kwoty obliczonej za pomocą formuły określonej w załączniku do wytycznych.
Komisja uznała również, że gwarancje państwa były zgodne z pkt 25 lit. e) wytycznych, tj. z zasadą jednorazowej pomocy (zasadą "pierwszy i ostatni raz"). W związku z tym, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, konieczne może się okazać odwołanie decyzji w sprawie pomocy na ratowanie(2).
TEKST LISTU
______
(1) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.