Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 50/2005 (ex NN 20/2005) - Pomoc na rzecz przedsiębiorstw w departamentach Rhodope, Evros, Xanthi, Dodekanez oraz wyspach Lesbos, Samos i Chios (wspólne zarządzenie nr 1648/B.22/13.1.1994; zarządzenie nr 2003341/683/0025/17.2.1994; wspólne zarządzenie nr 14237/B.664/6.4.1994; zarządzenie nr 2022973/3968/0025/18.5.1994; wspólne zarządzenie nr 235/B.21/4.1.1995; wspólne zarządzenie nr 44678/B.1145/3.7.1995; zarządzenie nr 2043231/6673/0025/11.7.1995; wspólne zarządzenie nr 14946/B.566/30.4.1996; zarządzenie nr 2030175/4446/0025/10.6.1996; wspólne zarządzenie nr 44446/B.1613/24.12.1996; zarządzenie nr 2087184/49/0025/11.7.1997; zarządzenie nr 11362/B.472/7.1997; zarządzenie nr 32576/B.1282/9.10.1997; zarządzenie nr 2016123/2133/0025/6.3.1998; zarządzenie nr 40412/B.1677/9.12.1997; zarządzenie nr 2090373/11216/0025/1.6.1998; zarządzenie nr 42998/B.2026/15.12.1998; zarządzenie nr 44247/B.2108/23.12.1998; zarządzenie nr 19954/B.957/7.6.1999...

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.63.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 marca 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 50/2005 (ex NN 20/2005) - Pomoc na rzecz przedsiębiorstw w departamentach Rhodope, Evros, Xanthi, Dodekanez oraz wyspach Lesbos, Samos i Chios (wspólne zarządzenie nr 1648/B.22/13.1.1994; zarządzenie nr 2003341/683/0025/17.2.1994; wspólne zarządzenie nr 14237/ B.664/6.4.1994; zarządzenie nr 2022973/3968/0025/18.5.1994; wspólne zarządzenie nr 235/B.21/ 4.1.1995; wspólne zarządzenie nr 44678/B.1145/3.7.1995; zarządzenie nr 2043231/6673/0025/ 11.7.1995; wspólne zarządzenie nr 14946/B.566/30.4.1996; zarządzenie nr 2030175/4446/0025/ 10.6.1996; wspólne zarządzenie nr 44446/B.1613/24.12.1996; zarządzenie nr 2087184/49/0025/ 11.7.1997; zarządzenie nr 11362/B.472/7.1997; zarządzenie nr 32576/B.1282/9.10.1997; zarządzenie nr 2016123/2133/0025/6.3.1998; zarządzenie nr 40412/B.1677/9.12.1997; zarządzenie nr 2090373/11216/0025/1.6.1998; zarządzenie nr 42998/B.2026/15.12.1998; zarządzenie nr 44247/ B.2108/23.12.1998; zarządzenie nr 19954/B.957/7.6.1999; zarządzenie nr 2/42929/0025/7.10.1999; zarządzenie nr 10123/B.507/17.3.1999; zarządzenie nr 2/21857/0025/7.10.1999; zarządzenie nr 6244/B.270/18.2.2000; zarządzenie nr 2/14774/0025/31.5.2000; zarządzenie nr 35913/B.2043/ 24.10.2000; zarządzenie nr 2/82257/0025/18.12.2000; zarządzenie nr 43407/B.2428/19.12.2000; zarządzenie nr 2/7555/0025/25.5.2001; zarządzenie nr 33951/B.1498/10.10.2001; zarządzenie nr 2/61352/0025/2001/31.1.2002; zarządzenie nr 42567/B.1770/4.12.2001; zarządzenie nr 75113/ B.2455/11.11.2003; zarządzenie nr 2/64046/0025/2003/28.1.2004; zarządzenie nr 2041901/ 16.5.1989; zarządzenie nr 2078809/10.10.1989; zarządzenie nr 9034/B.289/10.2.2003; zarządzenie nr 80295/B.2631/28.11.2003; zarządzenie nr 37497/b.1232/2.6.2003)

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 63/02)

(Dz.U.UE C z dnia 16 marca 2006 r.)

Pismem z dnia 21 grudnia 2005 r., zamieszczonym w oryginalnej wersji językowej na dalszych stronach po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Grecję o swojej decyzji wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wymienionej pomocy.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'Agriculture et du Développement rural

Direction H2

Biuro: Loi 130 5/128

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 76 72

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

TEKST STRESZCZENIA

Przedmiotowe zarządzenia przewidują różnego rodzaju środki pomocy na rzecz przedsiębiorstw sektorów: rolnego, rzemiosła, stoczniowego, przemysłu i węgla. środki te obejmują:

a) zgrupowanie w ramach nowych kredytów preferencyjnych z możliwością umorzenia spłat, wysokich długów związanych z pożyczkami przyznanymi na inwestycje i/lub stworzenie/zasilenie kapitału obrotowego;

b) przyznanie gwarancji państwa na działania związane z restrukturyzacją długów.

Środki te przeznaczone są dla przedsiębiorstw zagrożonych.

OCENA

Na tym etapie, zgodność przyznanej pomocy ze wspólnym rynkiem jest kwestionowana z następujących powodów:

– W ramach informacji przekazanych przez władze Grecji w związku z badaniem dokumentacji te ostatnie odwołały się do pism wysłanych w ramach sporządzania dokumentacji dla podobnego rodzaju pomocy (pomoc C 23/04 i C 20/05) i zwróciły uwagę na fakt, że kwoty tych pomocy podlegały prawdopodobnie zasadzie de minimis. Pominąwszy fakt, że do dnia 1 stycznia 2005 r. zasada de minimis nie miała zastosowania do sektora rolnego, Komisja nie posiada na tym etapie żadnej informacji, która pozwoliłaby określić w jakim stopniu otrzymane przez przedsiębiorstwa rolne kwoty, zgodnie z przedmiotowymi zarządzeniami, mogły wejść w zakres stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1860/2004, które ustanowiło zasadę de minimis w sektorze rolnym.

– Zważywszy, że rozporządzenia, o których mowa są skierowane do zagrożonych przedsiębiorstw, pomoc musi być analizowana w świetle różnych zasad, mających zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń. Jednak dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy przepisy te były przestrzegane.

– Zasada de minimis z pewnością ma zastosowanie w sektorze przemysłu i rzemiosła, jednak ponieważ władze Grecji nie przedstawiły informacji na temat wypłaconych kwot ani liczby beneficjentów środków przewidzianych w wymienionych zarządzeniach i ponieważ pułapy pomocy de minimis obliczone są na okres trzech lat, a nie w odniesieniu do jednorazowego działania, nie można określić, czy pomoc przewidziana w wymienionych zarządzeniach może rzeczywiście podlegać zasadzie de minimis. W związku z powyższym pomoc musi być analizowana w świetle różnych przepisów, które miały zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych zarządzeń. Jednak dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy przepisy te były przestrzegane.

– W sektorze węgla i stoczniowym zasada de minimis ma zastosowanie dopiero od chwili wejścia w życie rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001. Jednakże z przyczyn przedstawionych powyżej, pomoc musi być analizowana w świetle różnych przepisów, które miały zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych zarządzeń. Jednak dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy przepisy te były przestrzegane.

– W sektorze transportu morskiego zasada de minimis nie ma zastosowania. Pomoc musi być analizowana w świetle różnych przepisów, które miały zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych zarządzeń. Jednak dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy przepisy te były przestrzegane.

– W żadnym z wymienionych sektorów dostępne informacje nie pozwalają na stwierdzenie, czy gwarancja państwa została przyznana zgodnie z różnorodnymi przepisami mającymi zastosowanie do pomocy państwa w postaci gwarancji od wejścia w życie pierwszego z wymienionych zarządzeń.

– Zarządzenie nr 2041901/16.5.1989 oraz kolejne na przedmiotowej liście przewidują pomoc dla departamentów innych niż Rhodope, Evros i Xanthi. Na tym etapie nie można stwierdzić, czy system interwencji przewidziany w przedmiotowych zarządzeniach stanowi rozszerzenie systemu mającego zastosowanie w trzech wyżej wspomnianych departamentach, czy też jest systemem odrębnym. Jednakże bez względu na to, na podstawie dostępnych informacji nie można stwierdzić czy przepisy obowiązujące w odniesieniu do pomocy państwa (przepisy mające zastosowanie do pomocy regionalnej lub zasada de minimis) były przestrzegane.

TEKST PISMA

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.