Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 3/10 (ex NN 39/09) - Rekompensaty wypłacane przez grecki zakład ubezpieczeń rolniczych (ELGA) w latach 2008 i 2009 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.72.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 marca 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 3/10 (ex NN 39/09) - Rekompensaty wypłacane przez grecki zakład ubezpieczeń rolniczych (ELGA) w latach 2008 i 2009

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(2010/C 72/09)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2010 r.)

Pismem z dnia 27 stycznia 2010 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate M. Agricultural legislation

Unit M.2. Competition

Rue de la Loi 130 5/94

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Fax +32 22967672

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1. PROCEDURA

(1) W związku z informacjami, jakie Komisja uzyskała z prasy na temat przedmiotowego środka pomocy, w dniu 4 lutego 2009 r. odbyło się dwustronne spotkanie z władzami greckimi. Po tym spotkaniu władze greckie przekazały informacje pismem z dnia 9 lutego 2009 r. zarejestrowanym tego samego dnia.

(2) Pismami z dnia 23 lutego 2009 r., dnia 4 maja 2009 r., dnia 13 lipca 2009 r. i dnia 14 września 2009 r. Komisja zwróciła się do Grecji o informacje na temat tego środka. Władze greckie odpowiedziały służbom Komisji pismem z dnia 20 marca 2009 r. zarejestrowanym dnia 24 marca 2009 r., pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. zarejestrowanym dnia 22 czerwca 2009 r., pismem z dnia 18 sierpnia 2009 r. zarejestrowanym dnia 19 sierpnia 2009 r. oraz pismem z dnia 16 listopada 2009 r. zarejestrowanym dnia 23 listopada 2009 r.

2. OPIS ŚRODKA

(3) Na mocy rozporządzenia międzyresortowego z dnia 30 stycznia 2009 r. przewidziano rekompensaty w kwocie 425 mln EUR do wypłacenia przez grecki zakład ubezpieczeń rolniczych (zwany dalej "ELGA") na rzecz producentów za szkody w niektórych uprawach roślin, powstałe w wyniku złych warunków klimatycznych. W informacjach na temat tego środka pomocy przesłanych przez władze greckie wyjaśniono, że przedmiotowe rekompensaty wypłaca się producentom w 2009 r.

(4) Z informacji dostarczonych przez władze greckie na temat tego środka pomocy wynikało, że przychody ELGA w 2008 r. pochodziły ze specjalnych składek ubezpieczeniowych nałożonych na producentów w ramach systemu ubezpieczeń oferowanego przez ELGA gospodarstwom rolnym jako minimalna ochrona przed ryzykiem naturalnym wynoszących 88.353.000 EUR oraz z pożyczki w wysokości 444 mln EUR zaciągniętej przez ELGA główne w celu wypłacenia producentom w 2008 r. odszkodowań z tytułu szkód objętych ubezpieczeniem, które wynosiły 386.986.648 EUR.

(5) W celu wypłacenia wspomnianych odszkodowań ELGA zaciągnęła dwie pożyczki w banku z gwarancją ze strony państwa greckiego. Pierwsza pożyczka w wysokości 444 mln ma związek z odszkodowaniami wypłaconymi w 2008 r. i zostanie zwrócona w latach 2009-2018, druga pożyczka w wysokości 425 mln EUR ma związek z odszkodowaniami wypłaconymi w 2009 r. i zostanie zwrócona w latach 2010-2019.

3. OCENA WSTĘPNA

(6) Na podstawie posiadanych informacji Komisja stwierdziła na tym etapie, że przedmiotowy środek wchodzi w zakres art. 107 ust. 1 TFUE i stanowi pomoc państwa. Pomoc została bowiem przyznana przedsiębiorstwom rolniczym prowadzącym działalność na konkurencyjnym rynku. Ponadto pomoc ta została przyzna przy użyciu zasobów państwowych, ponieważ ELGA, instytucja, która przyznała pomoc, jest osobą prawną prawa prywatnego należącą w całości do państwa i świadczone przez nią usługi są finansowane z zasobów państwowych(1).

(7) Ponadto odszkodowania wypłacone rolnikom przez ELGA stanowią korzyść finansową dla beneficjentów. Selektywność środka wynika z faktu, że odszkodowania ELGA są ograniczone do niektórych rodzajów produkcji rolnej.

Ponieważ odszkodowania wypłacone przez ELGA w ramach obowiązkowego systemu ubezpieczeń są finansowane z przychodów pochodzących ze specjalnej składki ubezpieczeniowej, można je uznać za nieprzynoszące beneficjentom nienależnej korzyści. W niniejszym przypadku odszkodowania wypłacone producentom w 2008 r., tj. 386.986.648 EUR, i odszkodowania wypłacone w 2009 r., sfinansowane z pożyczki w wysokości 425 mln EUR i ze specjalnych obowiązkowych składek w 2009 r., są jednak finansowane jedynie częściowo z obowiązkowych składek specjalnych (w 2008 r. składki te wyniosły 88.353.000 EUR i chociaż kwota tych składek w 2009 r. nie jest jeszcze znana, powinna ona odpowiadać kwocie składek z 2008 r.).

(8) Na podstawie danych dostarczonych przez władze greckie dotyczących zmian rocznych rat odsetkowo-kapitałowych dla dwóch pożyczek zaciągniętych przez ELGA w celu wypłacenia przedmiotowych odszkodowań, należy stwierdzić, że ELGA nie będzie w stanie spłacić tych rocznych rat w ciągu dziesięciu lat za pomocą specjalnych składek ubezpieczeniowych od producentów. Ponadto władze greckie wskazały, że planują zwiększyć procentowy poziom specjalnej składki ubezpieczeniowej w celu zwiększenia przychodów ELGA. Dostarczone informacje na temat zwiększenia przychodów ELGA nie wnoszą natomiast ścisłych elementów pozwalających na stwierdzenie, że takie zwiększenie wystarczy na zwrot wspomnianych pożyczek i na przyznanie odszkodowań producentom w ciągu odnośnych lat.

(9) Z tych względów Komisja stwierdza na tym etapie, że odszkodowania wypłacone przez ELGA w latach 2008 i 2009 w ramach obowiązkowego systemu ubezpieczeń wchodzą w zakres art. 107 ust. 1 TFUE i stanowią pomoc państwa w tej części, która nie jest finansowana z przychodów pochodzących z obowiązkowych składek specjalnych.

(10) Ponieważ pomoc została przyznana i wypłacona bez uprzedniego powiadomienia, jest to pomoc przyznana bezprawnie w rozumieniu art. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

(11) Na tym etapie Komisja nie może jednak stwierdzić zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem. Biorąc pod uwagę fakt, że władze greckie utrzymywały, iż przedmiotowy środek nie stanowi pomocy państwa, Komisja nie dysponuje na tym etapie informacjami niezbędnymi, aby ocenić zgodności pomocy z Wytycznymi Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013(2). Właściwym rozdziałem wytycznych jest rozdział V.B dotyczący pomocy z tytułu wyrównania szkód w produkcji rolnej lub w środkach produkcji rolnej.

(12) Ponieważ władze greckie nie wskazały na żadną inną podstawę prawną, nie sposób wykluczyć na tym etapie, że wspomniana pomoc stanowi pomoc na prowadzenie działalności, tj. pomoc, której celem jest uwolnienie gospodarstw rolnych od kosztów, które musiałyby normalnie ponieść same w ramach bieżącego zarządzania lub zwykłej działalności. Pomoc tę należy co do zasady uznać za niezgodną z rynkiem wewnętrznym.

(13) Dlatego w świetle informacji, którymi Komisja dysponuje, i w wyniku przeprowadzonej wstępnej oceny, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy rekompensaty wypłacone przez ELGA w latach 2008 i 2009 są zgodne z rynkiem wewnętrznym, i postanowiła wszcząć postępowanie przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana bezprawnie, którą uznano za niezgodną ze wspólnym rynkiem, będzie przedmiotem odzyskania od beneficjenta, o ile nie jest to sprzeczne z ogólną zasadą prawa wspólnotowego.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Zob. wyrok Trybunału z dnia 22 maja 2003 r. w sprawie C-355/2000 Freskot AE przeciwko Elliniko Dimosio, pkt 81.

(2) Dz.U. C 319 z 27.12.2006, s. 17.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.