Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 21/09 (ex N 105/08, ex N 168/08 i ex N 169/08) - Infrastruktura portowa - finansowanie infrastruktury i urządzeń portu Pireus ze środków publicznych - Wezwanie do zgłaszania uwag na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.245.21

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 października 2009 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 21/09 (ex N 105/08, ex N 168/08 i ex N 169/08) - Infrastruktura portowa - finansowanie infrastruktury i urządzeń portu Pireus ze środków publicznych

Wezwanie do zgłaszania uwag na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 245/10)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2009 r.)

Pismem z dnia 13 lipca 2009 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego części wspomnianej wyżej pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem znajdującym się w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, wobec których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i pisma następującego po nim, na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Transport and Energy

Directorate A

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22964104

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. POSTĘPOWANIE

W dniach 25 lutego i 28 marca 2008 r. władze greckie zawiadomiły Komisję o trzech środkach (sprawy N 105/08, N 168/08 i N 169/08) dotyczących kilku inwestycji w porcie Pireus.

Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające na mocy art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do kilku inwestycji (zob. poniżej) oraz postanowiła nie wnosić sprzeciwu wobec dwóch spośród zgłoszonych inwestycji. Pierwsza inwestycja tego rodzaju dotyczy budowy kładki dla pasażerów w części przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego w porcie Pireus, której koszt całkowity wynosi 2.626.717 EUR (sprawa N 105/08). Komisja uznała, że odnośne finansowanie ze środków publicznych nie obejmuje elementów pomocy państwa. Drugi środek dotyczy budowy dwóch niewielkich pirsów w części przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego w porcie Pireus, których koszt całkowity wynosi 2.467.800 EUR (sprawa N 105/08). W odniesieniu do tego środka Komisja uznała, że odnośne finansowanie ze środków publicznych obejmuje pomoc państwa zgodną ze wspólnym rynkiem.

II. OPIS ŚRODKÓW, W STOSUNKU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Władze greckie planują pełne finansowanie ze środków państwowych budowy pirsu przy nabrzeżu I terminalu kontenerowego portu Pireus oraz zakupu urządzeń przynależnych do pirsu, o łącznej wartości wynoszącej 35.000.000 EUR (sprawa N 168/08). Środek ten będzie stanowić wyłączną korzyść dla Zarządu Portu Pireus (Piraeus Port Authority S.A., zwany dalej "PPA"), który będzie wykorzystywał i eksploatował tę infrastrukturę.

Ponadto władze greckie zamierzają również w pełni sfinansować koszty nabycia urządzeń załadowczych i rozładowczych, wynoszące łącznie 17.813.000 EUR w terminalu kontenerowym portu Pireus (sprawa N 169/08).

Część z tych urządzeń pozostaje do dyspozycji PPA, a pozostałe urządzenia stanowią część infrastruktury portowej udostępnianej posiadaczowi koncesji przyznawanej w drodze otwartego i przejrzystego ogólnoeuropejskiego przetargu publicznego. Zgodnie z warunkami umowy koncesyjnej, posiadacz koncesji jest zobowiązany do modernizacji nabrzeża II i budowy nowego nabrzeża III oraz świadczenia usług portowych w terminalu kontenerowym. Posiadacz koncesji konkuruje z PPA w zakresie świadczenia tych usług.

III. OCENA ŚRODKA POMOCY

Istnienie pomocy państwa

Komisja wyraża wstępną opinię, że interwencja państwa w budowę pirsu przy nabrzeżu I (sprawa N 168/08), jak również zakup wszystkich urządzeń (w ramach obydwu spraw N 168/08 i N 169/08) nie obejmuje pomocy państwa na poziomie użytkowników końcowych, ponieważ infrastruktura i urządzenia będą dostępne dla wszystkich użytkowników na zasadach otwartości i niedyskryminacji.

Komisja stoi na stanowisku, że finansowanie przez państwo urządzeń udostępnianych posiadaczowi koncesji nie stanowi pomocy państwa na poziomie posiadacza koncesji, ponieważ za ich wykorzystanie płaci on cenę rynkową na podstawie otwartego przetargu publicznego.

Niemniej jednak Komisja wyraża wstępną opinię, że finansowanie przez państwo budowy pirsu i wszystkich urządzeń stanowi pomoc państwa na rzecz PPA, ponieważ zwalnia PPA z kosztów inwestycji w infrastrukturę portu Pireus, które w normalnych warunkach musiałby on ponieść.

Zgodność pomocy

Pomoc państwa na rzecz PPA poddano ocenie zgodnie z art. 86 ust. 2 i art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Komisja wyraża wstępną opinię, że zgłoszonych projektów nie można uznać za zgodne z art. 86 ust. 2 Traktatu WE, ponieważ nie występuje określona odpowiednio i zgodnie z prawem usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym, brak jest właściwego zobowiązania i gwarancji, że wypłacana rekompensata jest współmierna do realizowanego zadania.

W zakresie stosowania art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, Komisja zauważa, iż wszystkie projekty poddane sprawdzeniu są zgodne z celami wspólnotowej polityki transportowej. Niemniej jednak należy ocenić, czy inwestycje można zrealizować przy mniejszym poziomie pomocy państwa lub bez niej. Należy poddać oddzielnej ocenie różne rodzaje infrastruktury, które obejmują projekty inwestycyjne. Komisja zwraca się zatem do władz greckich z prośbą o przedstawienie szczegółowego zestawienia kosztów inwestycji oraz interwencji państwa, w szczególności w odniesieniu do pirsu, który zostanie zbudowany przy nabrzeżu I, oraz elementów nadbudowy, które zostaną zainstalowane na nabrzeżu I.

Komisja zwraca uwagę, iż pirs przy nabrzeżu I terminalu kontenerowego to infrastruktura wymagająca zwykle poważnych nakładów inwestycyjnych oraz że tego rodzaju inwestycje w infrastrukturę nie są zwykle realizowane wyłącznie na zasadach handlowych. Może zatem wystąpić konieczność interwencji państwa.

Komisja uważa natomiast, iż urządzenia, które mają zostać zainstalowane na nabrzeżu I, oraz urządzenia, które mają zostać udostępnione PPA i posiadaczowi licencji, stanowią część tak zwanej nadbudowy finansowanej zwykle ze źródeł prywatnych na zasadach czysto handlowych. Komisja ma zatem wątpliwości, czy tego rodzaju pomoc państwa jest niezbędna oraz czy PPA nie byłby w stanie sfinansować zakupu tych urządzeń ze środków własnych. Ponadto, ze względu na fakt, że Komisja nie zajmowała się do tej pory sytuacjami finansowania przez państwo nadbudowy w tak dużych i konkurencyjnych portach, Komisja chciałaby poznać opinie zainteresowanych stron dotyczące tej kwestii.

Co więcej, fakt, iż państwo pokryje w pełni koszty elementów infrastruktury budzi wątpliwości, czy dana interwencja państwa jest proporcjonalna i ogranicza się do niezbędnego minimum.

Jeśli chodzi o konkurencję wewnątrz portów i między portami, Komisja wyraża wstępną opinię, że interwencja państwa w sprawdzane projekty nie będzie miała poważnego wpływu na konkurencję między PPA i posiadaczem koncesji, ponieważ posiadacz koncesji złożył ofertę w przetargu publicznym, uwzględniając z góry pozycję konkurencyjną PPA po wdrożeniu zgłaszanych projektów inwestycyjnych.

Komisja ma jednakże wątpliwości, czy pomoc państwa w zakresie finansowania infrastruktury eksploatowanej przez PPA nie ma negatywnego wpływu na konkurencję między portami oraz czy będzie miała wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi w stopniu sprzecznym ze wspólnym interesem. Wątpliwości te są szczególnie poważne w przypadku nabycia urządzeń (elementów nadbudowy), ponieważ tego rodzaju infrastrukturę finansują zwykle sami operatorzy portów.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.