Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 2/10 (ex NN 62/09) - Pomoc państwa na rzecz Aluminium of Greece S.A. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.96.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 kwietnia 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 2/10 (ex NN 62/09) - Pomoc państwa na rzecz Aluminium of Greece S.A.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 96/05)

(Dz.U.UE C z dnia 16 kwietnia 2010 r.)

Pismem z dnia 27 stycznia 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Brussels/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Komisja otrzymała pismo z dnia 3 lipca 2008 r. od osoby skarżącej, która pragnie zachować anonimowość, oraz pismo z dnia 24 lipca 2008 r. od grupy czterech greckich stowarzyszeń handlowych i konsumenckich, a mianowicie GENOP/DEI, INKA, EKPOIZO oraz Krajowego Stowarzyszenia Związków na rzecz Ochrony Obywateli, Konsumentów i Pożyczkobiorców, w sprawie kilku przypadków domniemanej pomocy państwa w odniesieniu do spółek "Aluminium of Greece S.A." (dalej zwanej: Aluminium of Greece), "Aluminium S.A." (dalej zwanej: Aluminium) oraz "Endesa Hellas S.A." (dalej zwanej: Endesa).

OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY

Spółka Aluminium of Greece powstała w 1960 r. W lipcu 2007 r. dokonano jej podziału na dwa obszary działalności: produkcję aluminium oraz produkcję energii elektrycznej; jej następcami zostały odpowiednio przedsiębiorstwa Aluminium i Endesa Hellas. Spółka Aluminium of Greece była dużym przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją aluminium jako surowca. Na dzień 31 grudnia 2006 r. przedsiębiorstwo zatrudniało 1.047 pracowników, a jego roczne obroty wynosiły 471 mln EUR (w porównaniu z 382 mln EUR w 2005 r.). Aluminium to duże przedsiębiorstwo, zatrudniające 1.005 pracowników (stan na dzień 31 grudnia 2008 r.), którego roczne obroty wynoszą 469 EUR (w porównaniu z 353 mln EUR w 2007 r.). Roczne obroty Endesa Hellas w 2008 r. wyniosły 1,4 mln EUR.

Strony skarżące twierdzą, że przedsiębiorstwo Aluminium of Greece i jego następcy, Aluminium i Endesa Hellas, otrzymywały kilkakrotnie pomoc państwa w postaci:

1) szeregu przywilejów przyznanych przez państwo greckie nowo powstałemu przedsiębiorstwu w 1960 r.: zwolnienia z podatku, odroczenia zobowiązań podatkowych, pożyczki na uprzywilejowanych warunkach, wywłaszczenia gruntów, wyłączności w dostępie do linii brzegowej i obszaru morza oraz dostaw energii po niższych cenach;

2) trzech dotacji przeznaczonych na budowę trzech zakładów produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne przedsiębiorstwa, wraz z późniejszym przekształceniem odpowiednich zezwoleń na produkcję na potrzeby własne w pozwolenia na produkcję w celach komercyjnych, z klauzulą dotyczącą odzyskania udzielonych dotacji, oraz ich przeniesienie na Endesa Hellas;

3) kosztów budowy gazociągu dla Aluminium of Greece, które częściowo pokryło Public Gas Corporation (dalej zwane PGC). PGC jest przedsiębiorstwem kontrolowanym przez państwo i należy w 65 % do skarbu państwa.

OCENA

W odniesieniu do 3. środka oraz częściowo do 1. środka Komisja jest zdania, że stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W przypadku 1. środka przyznane przywileje, z wyjątkiem preferencyjnych cen energii elektrycznej, stanowią istniejącą pomoc w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(1). Preferencyjne ceny energii elektrycznej stanowią nową pomoc, ponieważ zostały przedłużone decyzją sądu w styczniu 2007 r. W przypadku 2. środka Komisja uważa, że nie stanowi on pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, z uwagi na następujące fakty:

– wszystkie trzy dotacje zostały przyznane w ramach programu pomocy zatwierdzonego przez Komisję,

– jedynie część przyznanej pomocy została faktycznie wypłacona beneficjentowi i kwota ta jest niższa od kwoty, jaką można było zatwierdzić zgodnie z bardziej restrykcyjnymi zasadami mającymi zastosowanie do dużych projektów inwestycyjnych,

– przekształcenie pozwoleń na produkcję energii elektrycznej z klauzulą dotyczącą odzyskania, której władze greckie nie egzekwowały, nie prowadzi do udzielenia dalszej pomocy, innej niż pomoc uznana wcześniej przez Komisję za zgodną ze wspólnym rynkiem,

Komisja dokonała analizy przedmiotowych środków pomocy na podstawie przepisów ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych z 2008 r., wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji z 2004 r. oraz wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej z 2006 r.

Komisja podjęła decyzję w sprawie wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do środków dotyczących preferencyjnych cen energii elektrycznej oraz przejęcia kosztów budowy gazociągu z uwagi na wątpliwości, czy zostały spełnione wszystkie

warunki udzielenia pomocy regionalnej oraz pomocy na restrukturyzację. Komisja ma wątpliwości zwłaszcza odnośnie do tego, czy:

– przedsiębiorstwa Aluminium of Greece oraz Aluminium zostałyby objęte zakresem ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych, ponieważ nie ma ono zastosowania do pomocy przyznanej ad hoc dużym przedsiębiorstwom, z wyjątkiem sytuacji, gdy pomoc ta wykorzystywana jest jako dopełnienie pomocy przyznanej w ramach programów regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy na zatrudnienie i gdy pomoc ta nie przekracza 50 % całkowitej kwoty pomocy przyznanej na realizację danej inwestycji. Nic nie wskazuje na to, zgodnie z wiedzą Komisji, że w przedmiotowym przypadku mające zastosowanie warunki udzielenia pomocy oraz wymogi dotyczące intensywności pomocy zostały spełnione,

– Aluminium of Greece oraz Aluminium kwalifikowały się do tego, aby otrzymać pomoc regionalną, ponieważ obniżenie cen energii elektrycznej stanowi pomoc operacyjną, jako że zmniejsza ono bieżące wydatki przedsiębiorstwa. Pomoc tego rodzaju jest zasadniczo zabroniona i można ją przyznać jedynie na zasadzie wyjątku, pod warunkiem, że jest to uzasadnione ze względu na charakter pomocy i jej wkład w rozwój regionalny oraz ze względu na to, że jej zakres jest proporcjonalny do problemów, które dzięki niej mają zostać rozwiązane. Grecja nie przedstawiła argumentów wskazujących na istnienie wyżej przedstawionych okoliczności,

– Aluminium of Greece oraz Aluminium kwalifikowały się do otrzymania pomocy regionalnej, ponieważ PGC przejęła część kosztów budowy. W świetle wyżej przedstawionych faktów Komisja ma wątpliwości, czy transakcja jako taka może zostać uznana za zgodną z przepisami dotyczącymi maksymalnej intensywności pomocy, która to, w przypadku dużych przedsiębiorstw działających w przedmiotowym regionie, nie powinna przekroczyć 40 %,

– Aluminium of Greece oraz Aluminium kwalifikowały się do otrzymania pomocy na restrukturyzację, ponieważ pomoc ta uwarunkowana jest istnieniem rzetelnego planu restrukturyzacyjnego. Grecja nie przedstawiła takiego planu. Ponadto dane finansowe dotyczące obu przedsiębiorstw, Aluminium of Greece oraz Aluminium, wskazują, że żadne z nich nie znajdowało się w trudnej sytuacji. Wreszcie Aluminium of Greece należało, a Aluminium - należy, do większej grupy kapitałowej. Tego typu przedsiębiorstwa zazwyczaj nie kwalifikują się do otrzymania pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, z wyjątkiem sytuacji, w której można wykazać, że trudności przedsiębiorstwa mają charakter wewnętrzny i nie są wynikiem arbitralnego rozłożenia kosztów w ramach grupy oraz że trudności te są zbyt poważne, by mogły zostać przezwyciężone przez samą grupę. Grecja nie przedstawiła argumentów potwierdzających istnienie wyżej przedstawionych okoliczności.

Komisja zwróciła się do Grecji z wnioskiem o udzielenie dodatkowych informacji dotyczących różnych wyżej wymienionych kwestii, ta jednak ich nie udzieliła. W związku z powyższym na mocy art. 10 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 Komisja postanowiła zwrócić się do Grecji z nakazem przekazania wszelkich uwag i dokumentów, które umożliwią Komisji ocenę domniemanej pomocy państwa w postaci częściowego pokrycia kosztów budowy gazociągu łączącego zakład produkcji energii elektrycznej przedsiębiorstwa Aluminium of Greece z krajową siecią przesyłową gazu.

TEKST LISTU

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.