Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.38545 (2014/C) (ex 2014/NN) - Wyjątkowe i przejściowe środki wspomagania restrukturyzacji - Mory-Ducros - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.24.32

Akt nieoceniany
Wersja od: 23 stycznia 2015 r.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA
Pomoc państwa SA.38545 (2014/C) (ex 2014/NN) Wyjątkowe i przejściowe środki wspomagania restrukturyzacji - Mory-Ducros Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 024/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2015 r.)

Pismem z dnia 16 września 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

B-1049 BRUXELLES

Belgia

Faks: + 32.2.296.12.42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Republiki Francuskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Przedsiębiorstwo Mory-Ducros, objęte od dnia 26 listopada 2013 r. postępowaniem upadłościowym, a następnie przedsiębiorstwo przejmujące jego środki trwałe, spółka newCo MD, która przekształciła się z kolei w MoryGlobal, skorzystały z pożyczki z prawem do udziału w zysku z funduszu rozwoju gospodarczego i społecznego (zwanego dalej "FDES") w wysokości 17,5 mln EUR oraz z finansowanych przez władze publiczne środków socjalnych na rzecz pracowników.

Władze francuskie twierdzą, że państwo francuskie działało jak inwestor prywatny na zasadach rynkowych. Podkreślają, że inwestycja państwa w postaci quasi-kapitałowych instrumentów inwestycyjnych poprzez FDES nastąpi równocześnie z własnym wkładem kapitałowym i wkładem quasi-kapitałowym obecnego udziałowca, na identycznych warunkach rentowności i w identycznym horyzoncie inwestycyjnym. Zauważają także, że operacja finansowania MoryGlobal, w której bierze udział państwo, będzie dotyczyć nowego zakresu aktywów, zrestrukturyzowanego i uznanego za rentowny, mogącego generować zyski od 2015 r.

Komisja ma na tym etapie wątpliwości co do rozważnego charakteru omawianych środków i zwraca się do władz francuskich i wszystkich zainteresowanych stron o przedstawienie uwag i wyjaśnień w odniesieniu do następujących punktów:

-
zgodności pożyczki FDES i środków socjalnych z zasadami inwestora lub pożyczkodawcy działającego w warunkach gospodarki rynkowej (w szczególności pod względem poziomu wynagrodzenia i zabezpieczenia pożyczki FDES). Komisja życzy sobie także, aby władze francuskie przedstawiły pełny opis i pełną kalkulację kosztów środków socjalnych finansowanych przez państwo;
-
zgodność środków z wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z 2004 r.;
-
uzasadnienia braku ciągłości gospodarczej między MD i NewCo MD.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.