Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.36511 (2014/C) (ex 2013/NN) - Instrument pomocy na rzecz energii ze źródeł odnawialnych i pułapy CSPE - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.348.78

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 października 2014 r.

Pomoc państwa - Francja
Pomoc państwa SA.36511 (2014/C) (ex 2013/NN)
Instrument pomocy na rzecz energii ze źródeł odnawialnych i pułapy CSPE
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 348/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2014 r.)

Pismem z dnia 27 marca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego pułapów ustanowionych w odniesieniu do CSPE.

Komisja postanowiła nie wnosić zastrzeżeń wobec pomocy na energię elektryczną produkowaną w lądowych instalacjach wiatrowych, jak wynika z pisma załączonego do niniejszego streszczenia.

W dniu 9 kwietnia 2014 r. Komisja przyjęła wytyczne UE w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 1 . Weszły one w życie w dniu 1 lipca 2014 r. Zgodnie z pkt 248 tych wytycznych Komisja zbada zgodność ewentualnej przyznanej bezprawnie pomocy w formie ulg w finansowaniu wsparcia dla energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z przepisami sekcji 3.7.2 i 3.7.3 tych samych wytycznych.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pułapów ustanowionych w odniesieniu do CSPE dla konsumentów niektórych kategorii energii elektrycznej w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate for State Aid

State Aid Greffe

1049 Brussels

Belgia

e-mail: stateaidgreffe@ec.europea.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. W takim przypadku ze zgłaszanymi uwagami o charakterze poufnym złożyć należy również wersję niepoufną.

STRESZCZENIE

1.

 PROCEDURA

W dniu 11 października 2013 r. Francja zgłosiła Komisji swój system wsparcia na rzecz energii elektrycznej wytwarzanej z energii wiatrowej na lądzie. Ponieważ program został wprowadzony w życie przed zgłoszeniem, akta sprawy zarejestrowano jako pomoc niezgłoszoną.

2.

 OPIS ŚRODKA

Odnawialne źródła energii, w tym energia wiatrowa wytwarzana na lądzie, są wspierane we Francji poprzez obowiązek nałożony na EDF i innych dostawców energii elektrycznej dotyczący kupowania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych po gwarantowanych taryfach zakupu powyżej ceny rynkowej. Gwarantowane taryfy energii elektrycznej wytwarzanej w lądowych instalacjach wiatrowych są określone w rozporządzeniu z dnia 17 listopada 2008 r.

W celu pokrycia powiązanych dodatkowych kosztów nałożono opłatę na konsumentów (CSPE - Contribution au Service Public de l'Électricité, wkład na rzecz publicznych usług energii elektrycznej). Środki te kierowane są do EDF oraz dostawców energii elektrycznej za pośrednictwem Caisse des Dépôts et Consignations, podmiotu publicznego odpowiedzialnego za zarządzanie systemem opłat.

CSPE zasadniczo jest należna za każdą kWh zużytą we Francji (z wyjątkiem importowanej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, która jest zwolniona z opłaty). Niektórzy konsumenci (duże przedsiębiorstwa przemysłowe) płacą jednak obniżoną stawkę CSPE. Pułapy CSPE ogranicza się następująco:

-
CSPE nie obowiązuje w przypadku energii elektrycznej wyprodukowanej na własne potrzeby poniżej 240 GWh na miejsce produkcji ("pułap zużycia na własne potrzeby")
-
CSPE jest ograniczona do wysokości 550 000 EUR (+ indeks) na miejsce produkcji ("pułap miejsca produkcji")
-
W przypadku przedsiębiorstw przemysłowych o zużyciu powyżej 7 GWh CSPE jest ograniczona do 0,5 % wartości dodanej brutto przedsiębiorstwa ("pułap 0,5 % WDB")

3.

 OCENA ŚRODKA

Wsparcie dla energii elektrycznej z energii wiatrowej na lądzie

Jak potwierdził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie C-262/12 - Vent de Colère, mechanizm wsparcia dla energii wiatrowej, który jest finansowany w ramach mechanizmu rekompensaty CSPE, jest finansowany z zasobów państwowych. Stanowi on selektywną korzyść dla producentów energii elektrycznej pochodzącej z lądowych instalacji wiatrowych, ponieważ taryfy gwarantowane zapewniają im dochody powyżej ceny rynkowej. Ma on charakter selektywny, gdyż jest skierowany tylko do niektórych producentów energii elektrycznej. Ponieważ rynek energii elektrycznej został zliberalizowany i z uwagi na fakt, że energia elektryczna jest przedmiotem wymiany handlowej między państwami członkowskimi, pomoc może wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz zakłócać konkurencję.

Mechanizm wsparcia jest jednak zgodny z rynkiem wewnętrznym, ponieważ jest zgodny z kryteriami zgodności określonymi w pkt 3.1.6.2 wytycznych z 2008 r. w sprawie pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego ("wytyczne z 2008 r."), dotyczących pomocy operacyjnej na energię ze źródeł odnawialnych. W szczególności program pomocy przewiduje pomoc, która obejmuje tylko różnicę pomiędzy ceną rynkową a kosztami produkcji energii wiatrowej, włącznie z amortyzacją kosztów inwestycji i zwykłym zwrotem z kapitału. Poza tym pomoc jest ograniczona do 15 lat, czyli na okres amortyzacji zakładu zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości. Francja śledzi rozwój rynku lądowej energii wiatrowej i dostosowuje taryfy w przypadku nadmiernej kompensacji. Ponadto Francja zapowiedziała, że będzie częściej badać wsparcie na rzecz lądowej energii wiatrowej i kosztów produkcji.

Pułapy CSPE

Pułapy CSPE kwalifikują się jako pomoc operacyjna, ponieważ ich celem jest uwolnienie niektórych sektorów i użytkowników od kosztów, które normalnie musieliby oni ponieść, jako że CSPE stanowi część opłaty pobieranej od energii elektrycznej we Francji. Jest ona finansowana z zasobów państwowych, ponieważ państwo odstępuje od pobierania CSPE. Może ona mieć wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi i na konkurencję, ponieważ przynosi korzyści przedsiębiorstwom działającym w sektorach, które są przedmiotem wymiany handlowej i konkurencji pomiędzy państwami członkowskimi.

Francja wyjaśniła, że pułap zużycia na własne potrzeby był uzasadniony, ponieważ inwestorzy, którzy zainwestowali we własne zakłady produkcji energii nie korzystali z usługi publicznej w odniesieniu do energii elektrycznej i w związku z tym nie powinni być obciążani CSPE. Wydaje się jednak, że CSPE jest nakładane nie tylko na tych, którzy korzystają z usługi publicznej w odniesieniu do energii elektrycznej. Ponadto podmioty posiadające własne zakłady produkcji energii elektrycznej mogą również korzystać z usługi publicznej w odniesieniu do energii elektrycznej. W związku z tym pułap zużycia na własne potrzeby nie wydaje się uzasadniony w świetle logiki CSPE. Pułap zużycia na własne potrzeby wydaje się przynosić korzyści głównie odbiorcom energii elektrycznej eksploatującym elektrociepłownie. W tym kontekście Komisja zwraca się do Francji o przedstawienie informacji świadczących o tym, że część pomocy wynikającej z pułapu zużycia na własne potrzeby może być zgodna z pkt 3.1.7.2 wytycznych z 2008 r.

Co do pułapu 0,5 % WDB Francja wyjaśniła, że służy on zabezpieczeniu konkurencyjności energochłonnych konsumentów i jednocześnie, poprzez kryteria kwalifikowalności ustalone na poziomie 7 GWh, ograniczeniu wpływu na innych użytkowników. Ponadto Francja wyjaśniła, że pułap miejsca produkcji odzwierciedla pułap 0,5 % WDB, ale na poziomie miejsca zużycia. Francja wydaje się sugerować, że pułapy te są konieczne do uniknięcia delokalizacji (poza UE) i zapewnienia wystarczającej podstawy finansowej dla CSPE. Francja nie wskazała jednak wyraźnie, czy takie są cele pułapu 0,5 % WDB i pułapu miejsca produkcji. Francja nie wykazała również, że pomoc byłaby konieczna do osiągnięcia tych celów oraz że byłaby ona ograniczona do niezbędnego minimum w celu zapobieżenia takiej relokacji i zapewnienia podstawy finansowej. Konieczne jest ponadto uzyskanie dodatkowych informacji na temat ewentualnych zakłóceń konkurencji wynikających z pomocy.

W związku z tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do zgodności pułapu zużycia na własne potrzeby, pułapu 0,5 % WDB i pułapu miejsca produkcji z rynkiem wewnętrznym. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego, zwracając się tym samym do Francji o przedstawienie uwag, jak również dodatkowych informacji.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 200 z 28 czerwca 2014, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.