Pomoc Państwa - Francja - Pomoc Państwa SA.14551 (2013/C) (ex 2012/MC) - System zryczałtowanego opodatkowania od tonażu dla przedsiębiorstw żeglugowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.380.29

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 grudnia 2013 r.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc Państwa SA.14551 (2013/C) (ex 2012/MC)

System zryczałtowanego opodatkowania od tonażu dla przedsiębiorstw żeglugowych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 380/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 grudnia 2013 r.)

Pismem z dnia 6 listopada 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie rozpoczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego niektórych aspektów stosowania wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la concurrence

Greffe des aides d'État

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PRZEBIEG POSTĘPOWANIA

Decyzją C (2003) 1476 final z dnia 13 maja 2003 r., Komisja zatwierdziła system zryczałtowanego opodatkowania od tonażu dla przedsiębiorstw żeglugowych (dalej zwany "systemem podatku tonażowego").

W latach 2011-2012, Komisja zwróciła się do władz francuskich z wnioskiem o dostarczenie informacji w ramach monitorowania wykonania wyżej wymienionej decyzji.

OPIS ŚRODKA

Francuski system podatku tonażowego wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2003 r. Jest on uregulowany w art. 209-0-B francuskiego kodeksu podatkowego (code général des impôts). Dla przedsiębiorstw żeglugowych, które wybrały ryczałtowy system rozliczania oparty na tonażu, podstawę opodatkowania stosowaną przy obliczaniu należnego podatku od osób prawnych określa się na podstawie tonażu posiadanej przez nie floty za pomocą ryczałtowej skali.

Francuski system podatku tonażowego - zatwierdzony przez Komisję w 2003 r. na podstawie wspólnotowych wytycznych z 1997 r. 1 - nie ustanawia żadnego ogólnego warunku dotyczącego bandery statków. Obowiązywało jednak szczególne ograniczenie dla statków pływających pod banderami państw niebędących członkami UE ani EOG, odnoszące się do działalności prowadzonej na statkach czarterowanych.

W następstwie przyjęcia wytycznych wspólnotowych z 2004 r. 2 , znowelizowana ustawa budżetowa na 2005 r. (ustawa nr 2005-1720 z dnia 30 grudnia 2005 r.) wprowadziła ogólną zasadę dotyczącą bandery i uchyliła szczególne przepisy mające zastosowanie do statków czarterowanych.

OCENA

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja jest zdania, że zniesienie ograniczeń mających zastosowanie do działalności prowadzonej na czarterowanych statkach pływających pod banderą państw niebędących członkami UE ani EOG nie stanowi korzystnego środka niezbędnego do dostosowania francuskiego systemu podatku tonażowego do nowych zasad wprowadzonych w wytycznych Wspólnoty z 2004 r.

Wręcz przeciwnie, Komisja uważa, że dalsze stosowanie ograniczeń związanych z kwalifikowalnością działalności prowadzonej

na statkach czarterowanych pływających pod banderą państw niebędących członkami UE jest uzasadnione dla osiągnięcia celów wspólnotowych wytycznych z 1997 i 2004 r., czemu dała już wyraz w swojej decyzji w sprawie programu pomocy państwa C 2/08 dotyczącego zmiany irlandzkiego systemu podatku tonażowego 3 .

W związku z tym Komisja uważa, że wprowadzenie w 2005 r. ogólnej zasady dotyczącej bandery w systemie podatku tonażowego nie czyni bezzasadnym przepisu obowiązującego od 2003 r. i ograniczającego działalność prowadzoną na statkach czarterowanych.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla sektora transportu morskiego, Dz.U. C 205 z 5.7.1997, s. 5.
2 Komunikat Komisji C(2004) 43 - Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla sektora transportu morskiego, Dz.U. C 13 z 17.1.2004, s. 3.
3 Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 20.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.