Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa nr C 9/2006 (ex NN 85/2005) - Fundusz na rzecz zapobiegania zagrożeniom dla sektora rybołówstwa - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Dz.U.UE.C.2006.91.30
Akt nienormatywnyPomoc państwa nr C 9/2006 (ex NN 85/2005) - Fundusz na rzecz zapobiegania zagrożeniom dla
sektora rybołówstwa
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 91/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2006 r.)
Pismem z dnia 8 marca 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego programu pomocy.
W ciągu jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi do Dyrekcji Generalnej ds. Rybołówstwa w Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate General for Fisheries
DG FISH/D/3 "Legal Issues"
B-1049 Brussels
Fax: (32-2) 295 19 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Przedmiotowy Fundusz został utworzony w kwietniu 2004 r. w ramach inicjatywy "Confédération de la Coopération, de la Mutualité et du Crédit maritimes". Zgodnie z trzema umowami zawartymi między państwem francuskim a Funduszem całkowita kwota środków przyznanych na rzecz Funduszu wyniosła 65 mln EUR. W wszystkich trzech umowach jest zapisane, że kwoty te będą musiały być zwrócone przy oprocentowaniu w wysokości 4,45 %, odpowiednio w dniach 1 listopada 2006 r., 1 maja 2007 r. i 1 lipca 2007 r.
Fundusz ten ma dwa cele: po pierwsze, przeciwdziałanie wahaniom cen ropy poprzez nabywanie opcji na rynkach kontraktów terminowych na ropę, po drugie, w przypadku gdy ceny są wyższe niż ustalono, częściowe zrekompensowanie wysokich kosztów paliwa używanego przez statki należące do przedsiębiorstw będących członkami tego Funduszu.
W odniesieniu do pomocy państwa Fundusz należy rozpatrywać w dwóch aspektach, po pierwsze jako środki wykorzystywane do nabywania opcji finansowych na rynkach kontraktów terminowych i po drugie jako środki wykorzystywane do rekompensowania kosztów paliwa używanego przez statki.
Nabywanie opcji na rynkach kontraktów terminowych
W praktyce dofinansowanie przez państwo francuskie mogłoby być uważane za kredyt krótkoterminowy z oprocentowaniem w wysokości 4,45 %. Komisja stwierdza, że Fundusz nie posiada żadnych nieruchomości, a ponadto jego majątek jest bardzo niewielki, ponieważ stanowi go jedynie wkład wniesiony przez jego członków. Z tego względu bank nie udzieliłby mu takiego kredytu.
W związku z tym Fundusz ten odnosi korzyści finansowe w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami działającymi na tych samych rynkach kontraktów terminowych. Korzyści te stanowią pomoc państwa na rzecz Funduszu. Traktat WE nie zawiera zapisu stanowiącego, że Fundusz mógłby być uważany za zgodny z zasadami wspólnego rynku.
Przedsiębiorstwa sektora rybołówstwa, które są jego członkami mogą odnosić korzyści kupując paliwo po niższych cenach. Stanowi to pomoc, która skutkuje zmniejszeniem kosztów bieżących przedsiębiorstw korzystających z Funduszu. Zgodnie z pkt 3.7 wytycznych dotyczących badania pomocy państwa w sektorze rybołówstwa przyznawana pomoc, niepodlegająca żadnym zobowiązaniom, nie jest zgodna z zasadami wspólnego rynku.
Odszkodowania za część kosztów paliwa używanego przez statki
W związku z powyższym jest to pomoc, która skutkuje zmniejszeniem kosztów bieżących przedsiębiorstw korzystających z Funduszu. Podobnie zgodnie z pkt 3.7 wytycznych dotyczących badania pomocy państwa w sektorze rybołówstwa przyznawana pomoc niepodlegająca żadnym zobowiązaniom nie jest zgodna z zasadami wspólnego rynku.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 jakakolwiek bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................