Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa nr C 51/2005 (ex NN84/2005) - Pomoc na rzecz grupy Institut Français du Pétrole - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.42.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 lutego 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa nr C 51/2005 (ex NN84/2005) - Pomoc na rzecz grupy Institut Français du Pétrole

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 42/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 18 lutego 2006 r.)

Pismem z dnia 21 grudnia 2005 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego pomocy na rzecz grupy Institut Français du Pétrole.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji ds. Pomocy Państwa I w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la Concurrence

Direction Aides d'Etat I - Cohésion et compétitivité

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zgłaszające uwagi zainteresowane strony mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem z 25 listopada 2004 r. zarejestrowanym w dniu 29 listopada 2004 r. pod numerem CP 221/2004 do Komisji wpłynęła skarga dotycząca domniemania bezprawnie udzielonej przez Francję pomocy państwa na rzecz grupy Institut Français du Pétrole (dalej zwanej: IFP) oraz zależnej od niej spółki Axens.

Komisja zwróciła się do władz francuskich o udzielenie informacji na temat rzeczonego środka pomocy pismami o numerach D/51221 z dnia 17 lutego 2005 r. oraz D/54012 z dnia 24 maja 2005 r.

Władze francuskie udzieliły wymaganych informacji w kolejnych pismach: z dnia 22 marca 2005 r. zarejestrowanym przez Komisję w dniu 11 kwietnia 2005 r. oraz z dnia 17 sierpnia 2005 r. zarejestrowanym przez Komisję w dniu 7 września 2005 r.

Pismem z 20 października 2005 r. oznaczonym numerem D/ 58262 Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje, zapraszając jednocześnie władze francuskie na spotkanie robocze. Spotkanie to odbyło się dnia 8 listopada 2005 r. Władze francuskie przedłożyły wymagane informacje dodatkowe w piśmie z dnia 10 listopada 2005 r., zarejestrowanym z tą samą datą.

Opis środka

L'Institut Français du Pétrole (IFP) to utworzona w 1944 r. organizacja branżowa pod ekonomicznym i finansowym nadzorem rządu francuskiego, spełniająca potrójną rolę na polu badań i rozwoju w dziedzinie poszukiwania złóż roponośnych i gazowych, w zakresie technologii rafinacji oraz petrochemii, jak również w dziedzinie kształcenia technicznego oraz dostarczania danych oraz dokumentacji z wymienionych branży. Na podstawie podpisanego z państwem układu o wspólnych celach IFP korzysta ze wsparcia ze strony państwa, które wyniosło 200 mln EUR w roku 2003, a w 2004 r. - 163 mln EUR. Ponadto IFP posiada, pośrednio lub bezpośrednio, liczne udziały większościowe w kapitałach spółek akcyjnych, w tym w spółce Axens, która działa na rynku katalizatorów oraz technologii przemysłu rafineryjnego, przetwarzania gazów i produktów petrochemicznych, oraz w spółce doradczej w dziedzinie eksploatacji złóż ropy naftowej oraz obsługi oprogramowania geo-naftowego: Beicip-Franlab, a także spółce pod nazwą Prosernat doradzającej w dziedzinie obróbki gazu i odsiarczania.

W latach 1944-2002 na rzecz IFP przeznaczano wpływy z opłat parafiskalnych nałożonych na pewne produkty ropopochodne. Dnia 29 maja 1996 r. Komisja zadecydowała, iż do rzeczonych kwot przekazywanych na rzecz IFP w latach 1993- 1997 w świetle pkt 2.4 wspólnotowych ram pomocy państwa na badania i rozwój nie miały zastosowania postanowienia art. 87 ust. 1 Traktatu WE, uznając IFP za ośrodek badań nienastawiony na zysk, upowszechniający wyniki badań wszystkim przedsiębiorstwom unikając dyskryminacji i na zasadach niekomercyjnych, nie dopuszczając do uprzywilejowania przedsiębiorstw, których udziały posiada. Decyzją z dnia 18 lutego 1998 r., Komisja uznała, że brakuje jakichkolwiek powodów do zrewidowania uprzedniej oceny pomocy w odniesieniu do lat 1998-2002.

Spółkę Axens utworzono dnia 29 maja 2001 r. w drodze połączenia działu przemysłowego IFP ze spółką pośrednio kontrolowaną przez IFP na podstawie planu reorganizacji przedłożonego uprzednio Komisji. Reorganizacja ta zmierzała do przekazania spółce Axens kontroli nad wprowadzaniem do obrotu komercyjnego wyników badań IFP w dziedzinie rafinacji, przemysłu petrochemicznego oraz gazowego na mocy dwóch umów o wyłączności (ramowej umowy licencyjnej i umowy dotyczacej licencji na produkt) między IFP a jej spółką zależną w połączeniu z umową o badaniach przemysłowych. Na mocy tej ostatniej spółce Axens przysługuje prawo pierwokupu w odniesieniu do wyników wszelkich działań badawczorozwojowych IFP we właściwej jej dziedzinie. Na mocy trzech wymienionych umów spółka Axens miałaby przekazywać na rzecz IFP równowartość [...](*) obrotów.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2003 r. wpływy z opłat parafiskalnych zastąpiono dotacją ze środków budżetowych.

Ocena środka

Komisja stoi na stanowisku, że warunki, w jakich zapadały jej poprzednie decyzje, uległy zmianie w odniesieniu do sektora technologii rafinacji oraz przemysłu petrochemicznego. Stwierdza ona mianowicie, iż IFP wraz ze spółką zależną Axens stanowią jedną całość ekonomiczną, prowadzącą aktywną działalność handlową oraz stanowiącą konkurencję dla innych przedsiębiorstw na rynku technologii rafinacji oraz petrochemicznym. Co więcej, Komisja stwierdza obecnie, że doszło do subsydiowania krzyżowego działań komercyjnych i nienastawionych na zysk prowadzonych przez grupę IFP w zakresie, w jakim zaobserwować daje się brak mechanizmów prawnych i księgowych zapewniających skuteczne rozgraniczenie działalności komercyjnej i nienastawionej na zysk grupy IFP, a także w jakim wspólne wydatki ponoszone przez IFP i Axens na badania i rozwój nie są pokrywane z dochodów, jakie przynosi im działalność rynkowa.

W chwili obecnej Komisja nie może skądinąd wykluczyć, że wniosek ten może dotyczyć również podmiotów IFP/Beicip- Franlab i IFP/Prosernat w odniesieniu do prowadzonej przez nie działalności doradczej w dziedzinie, odpowiednio, eksploatacji złóż ropy naftowej z obsługą oprogramowania geo-naftowego oraz obróbki gazu i odsiarczania.

Komisja przeprowadziła analizę zgodności pomocy w świetle różnych postanowień traktatu WE. Ostatecznie Komisja doszła do wniosku, że z uwagi na przyświecający jej cel, jakim jest propagowanie działań badawczo-rozwojowych, omawiana pomoc może być rozpatrywana jedynie w świetle przepisów zawartych w art. 87 ust. 3 lit. c) traktatu dotyczących pomocy przeznaczonej na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych. Tym niemniej Komisja wyraża wątpliwości co do faktu spełnienia wszystkich warunków koniecznych dla uprawnienia pomocy - w danym przypadku jej zgodności ze wspólnotowymi ramami pomocy państwa na rzecz działań badawczo-rozwojowych.

Komisja wzywa władze francuskie do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.

______

(*) Informacje poufne

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.