Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 46/2004 (ex NN 65/2004) - podatkowe zgrupowania interesów gospodarczych: preferencyjny system amortyzacji podatkowej dla przedsiębiorstw zatwierdzonych przez ministerstwo finansów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.89.15

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 kwietnia 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 46/2004 (ex NN 65/2004) - podatkowe zgrupowania interesów gospodarczych: preferencyjny system amortyzacji podatkowej dla przedsiębiorstw zatwierdzonych przez ministerstwo finansów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 89/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 13 kwietnia 2005 r.)

Pismem z dnia 14 grudnia 2004 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska/Commission Européenne

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji/Direction Générale Concurrence

Kancelaria ds. pomocy państwa/Greffe des aides d'Etat

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Francji. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

PODSUMOWANIE

Procedura

Komisja skierowała do władz francuskich dwa wnioski o udzielenie informacji dotyczące systemu "podatkowych zgrupowań interesów gospodarczych" (zwanych dalej "podatkowymi EIG") wprowadzonego Ustawą z 2 lipca 1998 r. (nr 98-546). Władze francuskie przysłały odpowiedzi w listach z dnia 3 maja 2004 r. (A/33117) i z dnia 2 sierpnia 2004 r. (A/36007). System, o którym mowa został przedstawiony w nadesłanym przez władze francuskie liście z dnia 16 marca 1998 r. (A/32232). Informacja ta nie stanowi uprzedniego powiadomienia Komisji zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu WE, a zatem chodzi o pomoc wprowadzoną w życie niezgodnie z prawem.

Opis środka

Artykuł 39 ogólnego Kodeksu Podatkowego (zwanego dalej "KP") przewiduje, że podlegająca odliczeniu podatkowemu deprecjacja rzeczy oddanej w leasing nie może przekroczyć wysokości opłaty leasingowej pobieranej przez EIG, pomniejszonej o pozostałe opłaty należne za rzecz.

Artykuł 39 CA "KP" przewiduje odstępstwo od tej zasady. Zatem operacje finansowe "o dużym znaczeniu ekonomicznym i społecznym" prowadzone przez pośrednika "podatkowego EIG" nie podlegają ograniczeniom deprecjacji. Odstępstwa przewidziane w art. 39 CA przyznaje się za zgodą ministerstwa finansów.

Na wniosek Komisji, władze francuskie przekazały listę beneficjentów systemu według sektora działalności.

SektoryWnioski o przyznanie zezwoleniaDecyzja przyznająca zezwolenie
Inwestycje morskie142110
Inwestycje lotnicze3218
Inwestycje kolejowe52
Inwestycje przemysłowe73
Inwestycje przestrzenne30

Ocena środka

Komisja szacuje na tym etapie, że środek może być uznany za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Po pierwsze, wydaje się, że środek może przyznać korzyści polegające na zmniejszeniu dochodów podlegających opodatkowaniu i zwolnieniu z podatku od zysków kapitałowych na korzyść uczestników podatkowych EIG. Ponadto, środek ten wydaje się korzystny dla końcowych użytkowników rzeczy oddanych w leasing, którymi ogólnie są przedsiębiorstwa transportowe, a w szczególności transportu morskiego. Po drugie, środek jest przyznany dzięki źródłom krajowym przez zmniejszenie dochodów i zwolnienie z podatku, które powodują utratę wpływów dla państwa. Po trzecie, środek ten może wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi, ponieważ dotyczy przedsiębiorstw działających w sektorach, w których istnieje zintensyfikowana wymiana handlowa.

Na tym etapie, Komisja ocenia, że żaden wyjątek przewidziany w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE nie może mieć zastosowania w tym przypadku. System nie wydaje się spełniać wytycznych odnoszących się do pomocy regionalnej(1), ani do wielosektorowych ram pomocy regionalnej na rzecz ważnych projektów inwestycyjnych(2), ani do wytycznych Wspólnoty odnoszących się do pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego(3), ani do warunków przewidzianych przez wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa na rzecz transportu morskiego(4). W rzeczywistości Komisja stwierdziła wielokrotnie, że pomoc na rzecz zakupu pojazdu transportowego lub aktywów trwałych nie jest, co do zasady, zgodna ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.

______

(1) Dz.U. C 74 z 10.3.1998.

(2) Dz.U. C 70 z 19.3.2002 (poprzednio wielosektorowe ramy pomocy regionalnej na rzecz ważnychprojektów inwestycyjnych, Dz.U. C 107 z 7.4.1998).

(3) Dz.U. C 37 z 3.2.2001 (poprzednio wspólnotowe ramy pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego, Dz.U. C 72 z 10.3.1994).

(4) Dz.U. C 13 z 17.1.2004 (poprzednio wspólnotowe kierunki pomocy państwa na rzecz transportumorskiego, Dz.U. C 205 z 5.7.1997).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.