Pomoc państwa - Finlandia - Pomoc państwa C 9/10 (ex N 417/09) - Tymczasowa ulga podatkowa w zakresie zysków kapitałowych dotycząca sprzedaży ziemi uprawnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.249.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 września 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - FINLANDIA

Pomoc państwa C 9/10 (ex N 417/09)

Tymczasowa ulga podatkowa w zakresie zysków kapitałowych dotycząca sprzedaży ziemi uprawnej

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(2010/C 249/09)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2010 r.)

Pismem z dnia 24 marca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Finlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Agriculture

Directorate M2

Building/Office L130 5/88

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22967672

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom fińskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I. PROCEDURA

Finlandia zgłosiła Komisji powyższy środek w dniu 13 lipca 2009 r. Na wniosek Komisji, władze fińskie przedstawiły dodatkowe informacje w pismach z dnia 4 listopada 2009 r. i z dnia 19 stycznia 2010 r., których otrzymanie zarejestrowano w tym samym dniu.

W dniu 16 lutego 2010 r. służby Komisji wniosły zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 o przedłużenie do dnia 25 marca 2010 r. pierwotnego okresu wynoszącego dwa miesiące, w ciągu którego Komisja zobowiązana jest do przyjęcia decyzji w wyżej wymienionej sprawie. Pismem z dnia 17 lutego 2010 r. władze fińskie zgodziły się na przedłużenie tego okresu.

II. OPIS

Przedmiotowy środek dotyczy ulgi podatkowej w zakresie zysków kapitałowych dotyczącej sprzedaży ziemi uprawnej w sytuacjach, gdy sprzedaży dokonała osoba fizyczna lub

podmiot zarządzający majątkiem osoby zmarłej na rzecz osoby fizycznej, która jest czynnym zawodowo rolnikiem i gdy sprzedaż taka nastąpiła w latach 2009-2010. Kupujący musi wykorzystać rzeczoną ziemię do celów rolniczych.

Środek ma zastosowanie do około 1 000 beneficjentów różnych rozmiarów, a całkowity budżet wynosi 20 milionów EUR.

Celem ulgi podatkowej przewidzianej w przedmiotowym środku jest zwiększenie posiadania ziemi rolnej przez czynnych zawodowo rolników, dzięki czemu powstaną większe i lepiej zorganizowane gospodarstwa rolne. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez zwiększenie podaży gruntów ornych, co da rolnikom czynnym zawodowo większe możliwości zakupu gruntów rolnych. Władze fińskie utrzymują, że większość osób, które można by zachęcić do sprzedaży ziemi uprawnej za pomocą ulgi podatkowej przewidzianej w przedmiotowym programie, to osoby, które dzierżawią swoją ziemię czynnym zawodowo rolnikom.

W Finlandii zyski kapitałowe we wszystkich przypadkach uważa się za dochody z działalności inwestycyjnej. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, w stosunku do zysków kapitałowych stosuje się stawkę podatkową w wysokości 28 %. Wysokość zysku kapitałowego oblicza się odejmując koszt nabycia i koszty sprzedaży od ceny sprzedaży. Minimalne potrącenie wynosi 20 % ceny sprzedaży. Jeżeli nieruchomość była własnością przez co najmniej dziesięć lat, potrącenie wynosi minimum 40 %. Potrącenia te nie mają zastosowania w odniesieniu do przedsiębiorstw, spółek jawnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

W Finlandii dochody z działalności rolnej obejmują całkowite dochody netto uzyskane z prowadzenia gospodarstwa rolnego, w tym dochody z dodatkowej działalności, która nie jest osobno zarejestrowana. Opodatkowanie dochodów z działalności rolnej regulowane jest ustawą o opodatkowaniu dochodów z działalności rolnej, niezależnie od formy prawnej płatnika podatku. Zgodnie z tą ustawą, dochód z działalności rolnej w dowolnym roku podatkowym, stanowi różnicę pomiędzy przychodem w formie gotówkowej lub świadczeniem mającym określoną wartość pieniężną, uzyskanymi w danym roku podatkowym, a kosztami uzyskania i zachowania dochodu. Zyski kapitałowe ze sprzedaży gospodarstwa rolnego lub jego części są opodatkowane zgodnie z ustawą o opodatkowaniu dochodów z działalności rolnej, w taki sam sposób jak przewidziano w ustawie o podatkach dochodowych. Zyski kapitałowe ze sprzedaży ziemi uprawnej są opodatkowane w taki sam sposób zarówno w przypadku gdy sprzedający jest rolnikiem, jak i gdy nim nie jest. Zatem na planowanej uldze podatkowej w taki sam sposób skorzystają zarówno rolnicy, jak i osoby fizyczne. Ulga przysługiwałaby wszystkim osobom fizycznym i podmiotom zarządzającym majątkiem osób zmarłych, niezależnie od rodzaju ich działalności i sektora gospodarki, z którym są one związane.

III. OCENA

Zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE, wszelka pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Na obecnym etapie możliwe jest, że przedmiotowy środek pomocy jest pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z następujących względów:

– na podstawie aktualnie posiadanych informacji wygląda na to, że pomoc ta nie jest zgodna z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE,

– na podstawie aktualnie posiadanych informacji oraz biorąc pod uwagę fakt, że władze fińskie dotychczas nie wskazały podstawy prawnej do uznania ewentualnego środka pomocy państwa za zgodny z obowiązującymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa, można stwierdzić, że rzeczony środek jest pomocą operacyjną, mającą na celu poprawę sytuacji finansowej beneficjenta.

W świetle powyższych faktów, Komisja, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 108 ust. 2 TFUE, zwraca się do Finlandii z prośbą o przedstawienie uwag i dostarczenie informacji pomocnych w dokonaniu oceny środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania niniejszego pisma.

W szczególności Komisja zwraca się do Finlandii z prośbą o dostarczenie następujących informacji:

a) informacje na temat tego, czy przedmiotowy środek jest uzasadniony w świetle obowiązującego ogólnego systemu, w tym czy system ten jest zgodny z przyjętym modelem krajowym systemem podatkowym, w szczególności z jego podstawowymi zasadami;

b) czy władze fińskie będą w stanie dostarczyć informacje, które będą konieczne do oceny zgodności środka w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, jeżeli w trakcie postępowania zapadnie decyzja, że przedmiotowy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE;

c) informacje dotyczące skutków pomocy dla sprzedających i kupujących oraz dla odnośnego rynku gruntów rolnych;

d) informacje na temat tego, czy osoby fizyczne i podmioty zarządzające majątkiem osób zmarłych, które sprzedają ziemię uprawną rolnikom czynnym zawodowo, należy uznać za przedsiębiorstwa uzyskujące korzyści gospodarcze w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE;

e) informacje na temat wpływu przewidzianego środka na handel wewnątrzwspólnotowy oraz na temat tego, w jakim stopniu środek ten wpływa na konkurencję.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.