Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa SA.39078 (2019/C) (ex 2014/N) - Finansowanie projektu dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.226.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 lipca 2019 r.

Pomoc państwa SA.39078 (2019/C) (ex 2014/N) - Finansowanie projektu dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 226/03)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)

Pismem z dnia 14 czerwca 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego środków istotnych z punktu widzenia finansowania projektu dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków przyznanych Femern A/S, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. 

PROCEDURA

W dniu 22 grudnia 2014 r. Dania zgłosiła Komisji model finansowania projektu dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn ("Bełt Fehmarn"). W dniach 5 czerwca 2014 r., 5 września 2014 r., 26 listopada 2014 r., 19 stycznia 2015 r. oraz 22 kwietnia 2015 r. do Komisji wpłynęło pięć skarg 1 , w których zarzucono, że Dania bezprawnie i niezgodnie z rynkiem wewnętrznym przyznała pomoc państwa na rzecz Femern A/S na działania związane z planowaniem, budową i funkcjonowaniem danego połączenia 2 .

W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń ("decyzja w sprawie budowy") 3 , w której stwierdziła m.in., że nawet jeżeli przyjąć, że środki na rzecz Femern A/S przeznaczone na działania związane z planowaniem, budową i funkcjonowaniem stałego połączenia stanowiły pomoc państwa, należy uznać, że były one zgodne z rynkiem wewnętrznym, zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Sąd Unii Europejskiej częściowo unieważnił decyzję z 2015 r. 4  w zakresie w jakim Komisja nie wniosła żadnych zastrzeżeń co do środków udzielonych przez Danię na rzecz Femern A/S na działania związane z planowaniem, budową i funkcjonowaniem połączenia. W pozostałym zakresie Sąd oddalił skargę jako bezzasadną. W szczególności odrzucił podniesione przez skarżącego argumenty dotyczące wniosków Komisji, zgodnie z którym środki na rzecz Femern A/S na działania związane z planowaniem, budową i funkcjonowaniem drogowych i kolejowych połączeń wewnątrzkrajowych w Danii nie stanowiły pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Procedura w sprawie rzekomych dodatkowych środków

Pismem z dnia 2 sierpnia 2016 r. skierowanym do Komisji przedsiębiorstwa Scandlines wniosły o podjęcie działań w związku z rzekomymi środkami pomocy na rzecz Femern A/S, których ich zdaniem Komisja nie uwzględniła w swojej decyzji w sprawie budowy. Pismem z dnia 30 września 2016 r. Komisja odpowiedziała przedsiębiorstwom Scandlines. W dniu 12 grudnia 2016 r. przedsiębiorstwa Scandlines wniosły skargę o stwierdzenie nieważności pisma służb Komisji z dnia 30 września 2016 r. 5 , a także skargę przeciwko Komisji w sprawie zaniechania działania w odniesieniu do wniesionej przez przedsiębiorstwa skargi, w przypadku uznania, że pisma służb Komisji nie stanowiły "stanowiska" w rozumieniu art. 265 TFUE 6 .

W dniu 6 listopada 2017 r. przedsiębiorstwa Scandlines wniosły dodatkową skargę na rzekomo bezprawne i niezgodne z rynkiem wewnętrznym środki pomocy przeznaczone na finansowanie działań informacyjnych/promocyjnych Fehmern A/S.

W dniu 30 lipca 2018 r. przedsiębiorstwa Scandlines skierowały do Komisji drugie pismo 7 , w którym wniosły o przedstawienie przez nią stanowiska na temat rzekomych środków pomocy przyznanych z naruszeniem postanowień decyzji, którą Komisja przyjęła w odniesieniu do etapu planowania projektu ("decyzja w sprawie planowania") 8 . W dniu 28 września 2018 r. Komisja przyjęła decyzję ("decyzja w sprawie potwierdzenia"), w której stwierdziła, że rzekome środki pomocy nie stanowiły niezgodnej z prawem pomocy państwa i były dopuszczalne na mocy decyzji planowej i decyzji potwierdzającej.

Postanowieniem z dnia 13 grudnia 2018 r. Sąd odrzucił powyższe skargi jako niedopuszczalne 9 . Przedsiębiorstwa Scandlines odwołały się od postanowienia Sądu dotyczącego skargi o stwierdzenie nieważności pism służb Komisji z dnia 30 września 2016 r. 10

2. 

OPIS PROJEKTU I ŚRODKÓW

Projekt dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn będzie obejmował ogólnokrajową infrastrukturę oraz drogowe i kolejowe połączenia wewnątrzkrajowe. Ogólnokrajowa infrastruktura ("stałe połączenie") zostanie zbudowana w formie 19 km podwodnego tunelu, obejmującego dwutorową linię kolejową oraz czteropasmową autostradę, który połączy Rødby na wyspie Lolland w Danii oraz Puttgarden w Niemczech.

W 2008 r. Dania oraz Niemcy podpisały porozumienie, na mocy którego Dania będzie jedynym właścicielem i będzie ponosić pełne ryzyko związane z finansowaniem stałego połączenia oraz unowocześnieniem duńskich połączeń wewnątrzkrajowych. Niemcy byłyby odpowiedzialne za sfinansowanie i unowocześnienie niemieckich połączeń wewnątrzkrajowych (nie jest to przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego). Realizację projektu powierzono dwóm przedsiębiorstwom publicznym. Pierwsze, Femern A/S, odpowiedzialne jest za stałe połączenie. Drugie, A/S Femern Landanlæg, odpowiedzialne jest za duńskie połączenia wewnątrzkrajowe.

Planowanie, budowa i obsługa stałego połączenia oraz wewnątrzkrajowych połączeń w Danii powinny być sfinansowane poprzez pożyczki zaciągnięte na międzynarodowych rynkach finansowych i objęte gwarancją rządową lub poprzez wspierane przez rząd, państwowe pożyczki z duńskiego banku centralnego. Dania przewidziała również zastrzyk kapitałowy oraz specjalne traktowanie pod względem finansowym, jeśli chodzi o obniżenie wartości aktywów Femern A/S, środki umożliwiające przenoszenie straty podatkowej na kolejny okres rozliczeniowy, a także system wspólnego opodatkowania. Rzekome dodatkowe środki pomocy obejmują nieodpłatne wykorzystywanie własności państwa oraz niezgodne z warunkami rynkowymi opłaty kolejowe pokrywane przez państwo za pośrednictwem kontrolowanego przez nie przedsiębiorstwa kolejowego.

Obecne postępowanie wyjaśniające dotyczy jedynie środków na rzecz Femern A/S, ponieważ środki na rzecz A/S Femern Landanlæg nie stanowią pomocy państwa.

3. 

OCENA

Na podstawie dostępnych informacji Komisja na tym etapie ma wątpliwości, czy można uznać, że Femern A/S prowadzi działalność gospodarczą i w konsekwencji, czy stanowi przedsiębiorstwo w znaczeniu przepisów o pomocy państwa. Żeby ustalić, czy w ostatecznej decyzji Femern A/S powinno zostać uznane za przedsiębiorstwo, Komisja zamierza ocenić charakter tych środków jako pomocy indywidualnej lub programu pomocy.

Komisja zamierza również otrzymać opinie zainteresowanych osób co do zgodności środków pomocy ze rynkiem wewnętrznym. Chociaż środki można uznać za służące promowaniu ważnego projektu stanowiącego przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, na obecnym etapie Komisja pragnie dokładniej zbadać takie kwestie jak ich charakter jako pomoc inwestycyjna lub operacyjna, ich konieczność i proporcjonalność oraz warunki uruchomienia tych gwarancji.

grafika

1 Zostały one wniesione przez przedsiębiorstwo Scandlines Danmark ApS i przedsiębiorstwo Scandlines Deutschland GmbH ("Scandlines"), 3i Investment Plc, TT Line, Stena Line Scandinavia AB ("Stena Line") oraz Trelleborgs Hamn AB.
2 Służby Komisji zarejestrowały te skargi pod numerami SA.38915 oraz SA.41640.
3 Decyzja Komisji z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie SA. 39078 (2014/N) - Dania - Finansowanie projektu dotyczącego ustanowienia stałego połączenia przez cieśninę Bełt Fehmarn (Dz.U. C 325 z 2.10.2015, s. 1).
4 Wyrok Sądu z dnia 13 grudnia 2018 r., Stena Line Scandinavia AB i inni przeciwko Komisji Europejskiej, T-631/15, ECLI:EU:T:2018:944 oraz wyrok Sądu z dnia 13 grudnia 2018 r., Scandlines Danmark ApS i Scandlines Deutschland GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, T-630/15, ECLI:EU:T:2018:942.
5 Sprawa T-890/16, Scandlines Danmark ApS i Scandlines Deutschland GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, ECLI:EU:T:2018:1004.
6 Sprawa T-891/16, Scandlines Danmark ApS i Scandlines Deutschland GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, ECLI:EU:T:2018:1003.
7 Pismo to zarejestrowano pod numerem SA 51981.
8 Decyzja Komisji z dnia 17 marca 2009 r., pomoc państwa N 157/2009 - Dania - Finansowanie fazy planowania stałego połączenia nad cieśniną Bełt Fehmarn (Dz.U. C 202 z 27.8.2009, s. 1).
9 Postanowienia Sądu z dnia 13 grudnia 2018 r., Scandlines Danmark ApS i Scandlines Deutschland GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, T-890/16, ECLI:EU:T:2018:1004 i T-891/16, ECLI:EU:T:2018:1003.
10 Sprawa C-173/19 P, Scandlines Danmark i Scandlines Deutschland przeciwko Komisji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.