Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa nr SA.33159 (2014/C) (ex SA.33159 (2011/NN)) - Opodatkowanie tłuszczów nasyconych w niektórych produktach spożywczych sprzedawanych w Danii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.94.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 marca 2015 r.

POMOC PAŃSTWA - DANIA
Pomoc państwa nr SA.33159 (2014/C) (ex SA.33159 (2011/NN)) Opodatkowanie tłuszczów nasyconych w niektórych produktach spożywczych sprzedawanych w Danii Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(2015/C 094/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2015 r.)

Pismem z dnia 4 lutego 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate I2

Building/Office L130 5/138

1049 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Nr faksu: + 32 22967672

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I.

 PROCEDURA

W dniu 9 czerwca 2011 r. Komisja otrzymała skargę w sprawie duńskiej ustawy o opodatkowaniu tłuszczów nasyconych w niektórych produktach spożywczych (ustawa nr 247 z dnia 30 marca 2011 r.) (zwana dalej "ustawą"). Ustawa weszła w życie w dniu 1 października 2011 r., została uchylona w dniu 19 grudnia 2012 r. i przestała obowiązywać w dniu 1 stycznia 2013 r.

Pismem z dnia 4 lipca 2011 r. Komisja przekazała pierwotną skargę i zwróciła się do Danii o dodatkowe informacje odnośnie do ustawy. Dania udzieliła odpowiedzi w dniu 7 września 2011 r.

Pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. Komisja powiadomiła Danię, że ustawa weszła w życie w dniu 1 października 2011 r. bez uprzedniego zgłoszenia tego faktu Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu, dlatego podatek od tłuszczów nasyconych w produktach spożywczych zarejestrowano jako pomoc niezgłoszoną pod numerem SA.33159 (2011/NN).

W pismach z dnia 27 czerwca, 28 lipca, 12 września i 15 listopada 2011 r., a także z dnia 13 marca i 30 listopada 2012 r. skarżący przedłożył dodatkowe informacje uzasadniające rejestrację niezgłoszonej pomocy.

Pismem z dnia 13 września 2012 r. Dania przekazała kolejne uwagi związane ze wspomnianą rejestracją niezgłoszonej pomocy.

II.

 OPIS

Duńska ustawa o opodatkowaniu tłuszczów nasyconych stosowanych w niektórych produktach spożywczych nakładała podatek w wysokości 16 DKK za kg tłuszczów nasyconych w produktach spożywczych wymienionych w art. 1 ustawy, o ile łączna zawartość tłuszczów nasyconych w produkcie przekraczała 2,3 %. Ustawa weszła w życie w dniu 1 października 2011 r., a następnie została uchylona od dnia 1 stycznia 2013 r.

Domniemana pomoc polegała na zwolnieniach z podatku i preferencyjnym traktowaniu niektórych producentów w porównaniu z innymi. Określone środki były następujące:

1)
pomijanie niektórych produktów spożywczych wymienionych w wykazie produktów spożywczych w art. 1 ustawy, od których pobierany jest podatek,
2)
zwolnienie z podatku środków spożywczych o zawartości tłuszczów nasyconych nieprzekraczającej 2,3 %,
3)
zwolnienie z podatku podmiotów, których całkowita kwota rocznej sprzedaży środków spożywczych podlegających opodatkowaniu wynosi ogółem 50 000 DKK lub mniej,
4)
zwolnienie produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, takich jak pasze dla zwierząt,
5)
różne traktowanie produktów krajowych i produktów przywożonych pod względem tego, kiedy i w jaki sposób podatek jest nakładany i
6)
odroczenie zapłaty podatku oraz systemy ulg podatkowych.

Dania twierdziła jak dotąd, że większość tych środków nie stanowi pomocy, ponieważ nie spełniają one wszystkich kryteriów art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej niezbędnych do zakwalifikowania środka jako pomoc państwa.

III.

 OCENA

W odniesieniu do środka "Zwolnienie produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, takich jak pasze dla zwierząt" Komisja stwierdza, że nie stanowią one pomocy, gdyż zwolnienie może być uzasadnione charakterem i ogólną strukturą systemu.

W odniesieniu do pozostałych środków przewidzianych w ustawie o opodatkowaniu tłuszczów nasyconych w niektórych produktach spożywczych wstępne dochodzenie Komisji wykazało, że na pierwszy rzut oka wszystkie warunki dotyczące istnienia pomocy zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE zostały spełnione. Komisja nie znalazła uzasadnienia dla zwolnień i preferencyjnego traktowania z racji charakteru lub ogólnej struktury systemu.

Zgodność pomocy została oceniona w świetle art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o zasady mające zastosowanie w chwili przyznania pomocy.

Na podstawie tej wstępnej oceny Komisja ma wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym, ponieważ wydaje się, że żaden ze środków nie spełnia kryteriów zgodności ze wspólnym rynkiem na mocy odpowiedniej podstawy prawnej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.