Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa C 41/08 (NN 35/08) - Danske Statsbaner - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.309.14

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 grudnia 2008 r.

POMOC PAŃSTWA - DANIA

Pomoc państwa C 41/08 (NN 35/08) - Danske Statsbaner

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 309/07)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2008 r.)

Pismem z dnia 10 września 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionej pomocy lub wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

Commission européenne

Direction générale de l'Energie et des Transports

Direction A

B-1049 Bruxelles

Faks (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Danii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Listem z dnia 3 lutego 2003 r. została przekazana Komisji pierwsza skarga dotycząca domniemanej pomocy przyznanej spółce Danske Statsbaner (zwanej dalej "DSB") na transport kolejowy pasażerów na trasie Kopenhaga - Ystad. Skarga ta spowodowała wymianę korespondencji między Komisją i władzami duńskimi. Skargę zarejestrowano pod numerem CP107/07.

Listem z dnia 1 czerwca 2006 r. wpłynęła do Komisji druga skarga, dotycząca domniemanej pomocy przyznanej spółce DSB w ramach dwóch umów zawartych z duńskim Ministerstwem Transportu o świadczenie usług użyteczności publicznej. Skarga ta spowodowała kolejną wymianę korespondencji między Komisją i władzami duńskimi. Skargę zarejestrowano pod numerem CP124/2006.

Zważywszy, iż obie skargi po części dotyczą tych samych faktów, Komisja postanowiła rozpatrzyć je wspólnie.

OPIS ŚRODKÓW

Zgodnie z informacjami przekazanymi Komisji przez skarżących, umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej zawarte między duńskim Ministerstwem Transportu i przedsiębiorstwem publicznym DSB, mogły prowadzić do przyznania pomocy państwa.

Umowa o świadczenie usług użyteczności publicznej

Niniejsza decyzja dotyczy dwóch umów o świadczenie usług użyteczności publicznej zawartych między duńskim Ministerstwem Transportu i DSB odpowiednio na lata 2000-2004 i 2005-2014. Umowy te nie były poprzedzone procedurą przetargu.

Umowy, o których mowa, zakładają świadczenie usług w zakresie transportu kolejowego pasażerów na terytorium Danii, jak również pewne obowiązki w zakresie regularności, jakości usług i opłat. Ponadto przewidują one zakup taboru kolejowego.

Zgodnie z postanowieniami wyżej wymienionych umów, z pewnymi wyjątkami, DSB otrzymuje dochody ze sprzedaży biletów. DSB otrzymuje również rekompensaty w postaci płatności wynikających z umowy, w wysokości tamże określonej.

OCENA ŚRODKÓW

Obecność pomocy

Na bieżącym etapie Komisja nie może wykluczyć, że DSB otrzymało pomoc państwa w ramach umów o świadczenie usług użyteczności publicznej zawartych między duńskim Ministerstwem Transportu i DSB na lata 2000-2004 i 2005-2014. W szczególności Komisja ma wątpliwości dotyczące przestrzegania trzech z czterech kryteriów ustalonych w tym celu w wyroku w sprawie Altmark wydanym przez Trybunał.

Zgodność

Umowa o świadczenie usług użyteczności publicznej zawarta między duńskim rządem i DSB stanowi umowę o świadczenie usług publicznych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 1191/69, który zatem ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Komisja uważa, iż na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 1191/69, pomoc zawarta w cenie usług przewidzianych w umowie o świadczenie usług publicznych może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem. Jednakże w przypadku braku precyzyjnych warunków określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 1191/69, zgodność wyżej wymienionej pomocy powinna być oceniona pod kątem podstawowych zasad wynikających z Traktatu, orzecznictwa i jego praktyki decyzyjnej.

Ogólne zasady zostały ujęte przez Komisję we "wspólnotowych ramach dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych"(1).

W punkcie 14 wymienionych ram przewidziano zasady pozwalające ustalić zgodność środków pomocowych zawartych w kwocie wypłacanej przez władze państwowe wykonawcy usług publicznych. W tym celu należy udowodnić, że kwota rekompensaty, tzn. kwoty wypłaconej przez rząd duński, ogranicza się do wysokości niezbędnej dla pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem usług publicznych.

Jednakże, Komisja ma wątpliwości co do braku nadmiernej kompensacji w tym przypadku. Komisja ma także wątpliwości, czy pobranie opłaty w postaci dywidend przez państwo duńskie od wyników osiagniętych przez DSB oraz redukcja rocznych płatności wynikajacych z umowy pozwoliły na uniknięcie ryzyka nadmiernej kompensacji.

W związku z powyższym, w tym przypadku Komisja ma wątpliwości co do zgodności pomocy państwa.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.