Pomoc państwa - Cypr - Pomoc państwa SA.37220 (2014/C) (ex 2013/NN) - Pomoc na restrukturyzację dla Cyprus Airways (Public) Ltd oraz SA. 38225 (2014/C) (ex 2014/NN) Pomoc szkoleniowa na rzecz Cyprus Airways (Public) Ltd - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.117.125

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 kwietnia 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - CYPR

Pomoc państwa SA.37220 (2014/C) (ex 2013/NN) - Pomoc na restrukturyzację dla Cyprus Airways (Public) Ltd oraz SA. 38225 (2014/C) (ex 2014/NN) Pomoc szkoleniowa na rzecz Cyprus Airways (Public) Ltd

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 117/07)

(Dz.U.UE C z dnia 16 kwietnia 2014 r.)

Pismem z dnia 4 lutego 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Cypr o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

B-1049 Bruxelles

Belgia

Faks: + 32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Uwagi te zostaną przekazane Cyprowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

Dnia 23 października 2013 r. Cypr zgłosił pomoc na restrukturyzację dla Cyprus Airways (Public) Ltd. ("Cyprus Airways", "spółka") w wysokości 102,9 mln EUR. W dniu 15 listopada 2013 r. Komisja poprosiła o przedstawienie dodatkowych informacji; Cypr udzielił odpowiedzi w dniu 10 stycznia 2014 r. Ponadto Komisja bada również zastosowanie systemu pomocy szkoleniowej na rzecz Cyprus Airways jako sprawę SA. 38225 (2014/C ex 2014/NN).

Opis środka

Pomoc na restrukturyzację ma formę inwestycji kapitałowych. Składa się na nią: (i) podwyższenie przez państwo kapitału podstawowego o 31,3 mln EUR (przyznane już w 2012 r.); (ii) zamiana pożyczki na ratowanie przyznanej przez państwo w pierwszej połowie 2013 r. na udziały w kapitale własnym w wysokości 34,5 mln EUR; (iii) żądanie wypłaty gwarancji państwowej na poczet pozostającej do spłaty kwoty pożyczki z Hellenic Bank (28,5 mln EUR) oraz późniejsza zamiana tej kwoty na udziały w kapitale własnym; (iv) zastrzyk kapitałowy w wysokości 8,6 mln EUR przekazany przez państwo w celu pokrycia części deficytu funduszu emerytalnego. Ponadto według władz cypryjskich w latach 2010-2011 spółka Cyprus Airways otrzymała pomoc szkoleniową w wysokości 269.317,94 EUR w ramach systemu ciągłych programów szkoleniowych dla indywidualnych przedsiębiorstw, wdrożonego przez władze cypryjskie na mocy ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.

Ocena środka

Zarówno Komisja, jak i Cypr uważają, że Cyprus Airways jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw 1 ("wytyczne").

Ponieważ pomoc na restrukturyzację przyznawana jest z zasobów państwowych, stanowi selektywną korzyść dla Cyprus Airways, zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Komisja uważa, że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Władze cypryjskie nie kwestionują uznania środka za pomoc państwa.

Jeżeli chodzi o zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym, Komisja uważa, że - ze względu na charakter środka i trudną sytuację Cyprus Airways - jedynymi odpowiednimi kryteriami oceny wydają się być przepisy dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o wytyczne. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy warunki określone w wytycznych zostały spełnione.

W szczególności Komisja zbada, czy pomoc dla Cyprus Airways jest zgodna z zasadą "jednorazowej pomocy", ponieważ przedsiębiorstwo otrzymało już pomoc na restrukturyzację w wysokości 118,6 mln EUR, która została zatwierdzona w 2007 r. 2

Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy przedstawiony przez Cypr plan restrukturyzacji jest w stanie przywrócić długoterminową rentowność Cyprus Airways.

Komisja ma również wątpliwości, czy wkład własny i środki wyrównawcze Cypru są wystarczające, by być zgodne z wytycznymi.

Jeśli chodzi o pomoc szkoleniową, wydaje się, że w momencie jej przyznania Cyprus Airways było przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji, w związku z tym zgodność tej pomocy z rynkiem wewnętrznym wydaje się wątpliwa.

Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności zgłoszonego środka z rynkiem wewnętrznym; podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

1 Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.
2 Decyzja Komisji C (2007) 300 w sprawie SA.20100 (C 10/06), Dz.U. L 49 z 22.2.2008, s. 25.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.