Pomoc państwa - Bułgaria - Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.10.9

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 stycznia 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - BUŁGARIA

Pomoc państwa SA.31250 (11/C) (ex 11/N) - Restrukturyzacja BDZ - Bułgaria

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 10/09)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2012 r.)

Pismem z dnia 9 listopada 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Bułgarię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom bułgarskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

W 2010 r. władze bułgarskie zgłosiły pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa BDZ EAD w wysokości 248,6 mln BGN (około 126 mln EUR). Komisja zatwierdziła tę pomoc w grudniu 2010 r. Po udzieleniu tej pomocy, w dniu 18 maja 2011 r., władze bułgarskie zgłosiły Komisji pomoc na restrukturyzację BDZ Holding EAD. Ponieważ w zgłoszeniu nie zawarto wystarczającej ilości informacji do oceny środka pomocy, Komisja wystosowała do władz bułgarskich dwa wezwania do udzielenia informacji, na które Bułgaria odpowiedziała kolejno w dniach 5 września 2011 r. oraz 10 października 2011 r.

II. OPIS ŚRODKA

BDZ to bułgarskie przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące działalność w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu pasażerskiego oraz towarowego. BDZ jest grupą trzech spółek: dominującej BDZ Holding EAD oraz dwóch zależnych, jednej prowadzącej działalność w zakresie przewozu pasażerskiego, a drugiej w zakresie przewozu towarowego. Grupa BDZ przez ostatnich kilka lat zmagała się z problemami finansowymi i rozpoczęła niedawno restrukturyzację.

Zgłoszona pomoc obejmuje podniesienie kapitału w wysokości 550 mln BGN (około 278 mln EUR) wypłacane w sześciu transzach w okresie 2011-2016. Główne przewidziane środki restrukturyzacyjne obejmują spłatę części długów spółki, redukcję kosztów, sprzedaż lub złomowanie części taboru oraz znaczną redukcję liczby pracowników. Po wprowadzeniu środków restrukturyzacyjnych BDZ powinna zacząć przynosić zyski od 2012 r.

Władze bułgarskie stoją na stanowisku, że udzielona pomoc na restrukturyzację jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. W celu spełnienia wymogów tych wytycznych proponują podjęcie środków kompensujących w postaci prywatyzacji spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym. Wkład własny grupy BDZ w koszty restrukturyzacji byłby pokryty z zysków ze sprzedaży spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, sprzedaży aktywów oraz z funduszy pozyskanych z Banku Światowego. Władze bułgarskie uważają też, że oszczędności z funduszy na personel mogłyby zostać zaliczone do wkładu własnego.

Ponadto władze bułgarskie utrzymują, że przynajmniej część pomocy jest zgodna z rynkiem wewnętrznym zgodnie z przepisami sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na anulowanie długów spółki kolejowej, które zostały zaciągnięte przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego.

III. OCENA ŚRODKA

Komisja uważa, że omawiany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja dokonała zatem wstępnej oceny zgodności środków z rynkiem wewnętrznym na mocy odpowiednich zasad dotyczących pomocy państwa.

Po pierwsze, jeśli chodzi o prawdopodobną zgodność tych środków z rynkiem wewnętrznym w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, na tym etapie wydaje się mało prawdopodobne, że zgłoszone środki spełniają wszystkie wymogi tych wytycznych. W szczególności, w zgłoszonym planie restrukturyzacji brakuje w tej chwili pewnych elementów, które pozwoliłyby na ocenę przyszłej rentowności grupy BDZ (na przykład właściwie przeprowadzonej analizy wrażliwości). Ponadto kwestią sporną jest, czy planowana prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym, która, według władz bułgarskich, stanowiłaby główny element wkładu własnego, jest "rzeczywista i faktyczna" w znaczeniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, jako że władze bułgarskie nie przedstawiły ani niezależnej oceny, ani jasnego harmonogramu. Władze bułgarskie nie przedstawiły wreszcie dowodów na to, że prywatyzacja spółki zależnej zajmującej się przewozem towarowym wystarczy do kompensacji potencjalnie zniekształcającego wpływu pomocy restrukturyzacyjnej, który mógłby powstać w wyniku tej operacji.

Po drugie, należy rozważyć, czy pomoc jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w świetle przepisów sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego, które pozwalają na uznanie anulowania długów spółki kolejowej zaciągniętych przed przystąpieniem danego państwa członkowskiego za pomoc państwa zgodną z przepisami unijnymi, jeżeli zostaną spełnione pewne warunki. Na tym etapie Komisja nie może stwierdzić, czy zgłoszona pomoc państwa spełnia wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego. Władze bułgarskie nie stwierdziły do tej pory jasno, które długi miałyby zostać anulowane na podstawie tych przepisów, nie wyjaśniły też, dlaczego uważają, że spełnione zostały wymogi sekcji 4 wytycznych dotyczących transportu kolejowego.

IV. PODSUMOWANIE

W świetle powyższych ustaleń Komisja zdecydowała się wszcząć w odniesieniu do opisanych środków formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.