Pomoc państwa - Bułgaria - Pomoc państwa SA.26212 (11/C) (ex 11/NN - ex CP 176/A/08) i SA.26217 (11/C) (ex 11/NN - ex CP 176/B/08) - Domniemana pomoc w formie zamiany praw własności do prywatnych nieruchomości leśnych na prawa własności do państwowych nieruchomości leśnych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.273.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 września 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - BUŁGARIA

Pomoc państwa SA.26212 (11/C) (ex 11/NN - ex CP 176/A/08) i SA.26217 (11/C) (ex 11/NN - ex CP 176/B/08) - Domniemana pomoc w formie zamiany praw własności do prywatnych nieruchomości leśnych na prawa własności do państwowych nieruchomości leśnych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 273/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2011 r.)

Pismem z dnia 29 czerwca 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Bułgarię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego (domniemanego) środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

J-70 3/219

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom bułgarskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS DOMNIEMANEGO ŚRODKA POMOCY

W dniu 17 lipca 2008 r. Komisja otrzymała skargę od skarżącego, który pragnął zachować anonimowość. Skarga dotyczyła domniemanej pomocy państwa wynikającej z zamiany gruntów publicznych na prywatne, która miała miejsce w Bułgarii. Podczas zamiany publicznych nieruchomości leśnych na prywatne władze bułgarskie uzyskały rzekomo cenę poniżej wartości rynkowej. W kilku przypadkach po przeprowadzeniu zamiany następowała zmiana przeznaczenia gruntów (tj. z gruntów leśnych na grunty budowlane), co jeszcze bardziej podnosiłoby wartość uzyskanej w ten sposób działki.

Zarówno zamiana gruntów jak i zmiana ich przeznaczenia były oparte na prawodawstwie bułgarskim, które weszło w życie przed przystąpieniem Bułgarii do Unii Europejskiej. W 2009 r. odpowiednio zakazano i zawieszono zamiany gruntów leśnych z podmiotami prywatnymi, jak i późniejsze zmiany przeznaczenia gruntów. Skarżący żądają, by domniemana pomoc wynikająca z wymienionych zamian gruntów i zmian ich przeznaczenia została uznana za niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym oraz by władze bułgarskie wspomnianą pomoc odzyskały.

Według skarżących potencjalnymi beneficjentami pomocy są osoby fizyczne, spółki prywatne lub gminy miejskie, często prowadzące działalność deweloperską lub turystyczną, które dokonały zamiany swoich nieruchomości leśnych na publiczne działki leśne.

Według skarżących pomoc państwa miała zostać przyznana w formie zamiany nieruchomości leśnych przebiegającej w dwóch etapach. W pierwszym etapie należące do państwa lasy miały zostać zamienione na lasy prywatne na niesprawiedliwych warunkach, głównie z powodu strategicznego położenia tych lasów publicznych. Następnie właściwe władze miały wydać zezwolenie na zmianę przeznaczenia byłych lasów państwowych i zakwalifikowanie ich do obszarów zurbanizowanych, co pozwala na podjęcie na nich działalności deweloperskiej. W rezultacie program ten, poprzez połączenie obu etapów, miał pozwalać odnośnym przedsiębiorstwom na uzyskanie korzyści gospodarczej, ponieważ naliczone ceny za zamianę gruntów publicznych lub późniejszą zmianę przeznaczenia gruntów miały być niższe od cen rynkowych za porównywalne grunty sprzedawane na rynku. Obowiązujące prawodawstwo bułgarskie stanowiłoby zatem program pomocy państwa.

Ceny nieruchomości leśnych zamienianych przez państwo jako ich właściciela są określane na podstawie specjalnego bułgarskiego rozporządzenia, mianowicie rozporządzenia w sprawie obliczania cen podstawowych, cen za grunty w obszarach wyłączonych i powstawania praw użytkowania i służebności w odniesieniu do lasów i gruntów należących do zasobów leśnych ("rozporządzenie w sprawie cen podstawowych").

Cena ustalona z zastosowaniem rozporządzenia w sprawie cen podstawowych byłaby niższa niż cena rynkowa. Ponadto współczynniki stosowane do ustalenia cen administracyjnych nie były (w wystarczającym stopniu) aktualizowane w latach 2004-2010. Dlatego według skarżących w odnośnych transakcjach zamiany nigdy nie stosuje się rzeczywistej ceny rynkowej.

OCENA POMOCY

Władze bułgarskie nie zgłosiły, zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE, środka dotyczącego przyznania pomocy w kontekście zamiany gruntów leśnych przed wdrożeniem tego środka. Jeśli zatem Komisja stwierdzi istnienie pomocy państwa, będzie ona niezgodna z prawem. Ponadto jeśli taka pomoc zostałaby uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, podlegałaby odzyskaniu.

Po wstępnej ocenie Komisja ma wątpliwości, czy zastosowana przez władze bułgarskie metoda ustalania cen administracyjnych w odniesieniu do przedmiotowej pomocy prowadzi do uzyskania cen możliwe najbardziej zbliżonych do cen rynkowych, w szczególności w sytuacjach, w których odnotowywano znaczny wzrost cen. Komisja nie może zatem wykluczyć, że transakcje zamiany lasów stanowią pomoc państwa. Na obecnym etapie Komisja nie może ostatecznie wykluczyć, że wspomniane zamiany gruntów nie są nierozerwalnie związane z ewentualnymi późniejszymi zmianami przeznaczenia gruntów zatwierdzonymi na mocy procedury administracyjnej i mogącymi prowadzić do uzyskania korzyści przez właścicieli zamienionych gruntów. Na obecnym etapie Komisja nie może ostatecznie wykluczyć, że zmiany przeznaczenia zamienionych gruntów stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W chwili obecnej Komisja ma wątpliwości, czy mechanizm ustalania cen administracyjnych za zamieniane grunty stanowi pomoc państwa, czy transakcje zamian nie są nierozerwalnie powiązane z późniejsza zmianą przeznaczenia odnośnych gruntów, a także czy zmiana przeznaczenia gruntów nie stanowi pomocy państwa.

Komisja nie posiada żadnych informacji, które pozwalałyby jej stwierdzić, że jakakolwiek pomoc uzyskana w wyniku zamiany gruntów leśnych i późniejszej zmiany ich przeznaczenia umożliwia realizację celów UE lub została przyznana zgodnie z właściwymi kryteriami zgodności określonymi dla różnych instrumentów pomocy państwa. W związku z powyższym Komisja ma wątpliwości, czy środki będące przedmiotem analizy są zgodne z rynkiem wewnętrznym.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.