Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.53965 (2019/NN) - Zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków przyznane BASF - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii EuropejskiejTekst mający znaczenie dla EOG.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.288.46

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 sierpnia 2020 r.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA
Pomoc państwa SA.53965 (2019/NN) - Zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków przyznane BASF

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 288/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2020 r.)

Pismem z dnia 16 września 2019 r., zamieszczonym w autentycznych wersjach językowych na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

W latach 2005, 2006, 2007 i 2013 belgijskie organy podatkowe dokonały interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie opodatkowania nadmiernych zysków w odniesieniu do belgijskiej spółki BASF Antwerpen NV ("BASF"), które to interpretacje obejmowały lata podatkowe 2005-2017. W oparciu o te interpretacje spółka BASF mogła wyłączyć z podatku od osób prawnych w Belgii część zaksięgowanego zysku jako "nadmierny zysk" rzekomo wynikający z synergii i korzyści skali. Przedmiotowe interpretacje rzekomo wydano na podstawie art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych.

Ocena środków pomocy

Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 Traktatu. Komisja wstępnie uznaje, że środki te zapewniają BASF selektywną korzyść w postaci wyłączenia części zysku z podstawy opodatkowania, gdyż środki indywidualne spowodowały poprawę sytuacji finansowej netto tego przedsiębiorstwa.

Komisja jest ponadto zdania, że przedmiotowe środki przynoszą korzyść przedsiębiorstwu BASF względem podatników znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. Z jednej strony, Komisja wstępnie uważa, że w przypadku przedmiotowych środków, przyznając BASF zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków, niewłaściwie zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych. Po pierwsze, w ramach tych środków przyznaje się przedmiotowemu przedsiębiorstwu na zasadzie ostrożności jednostronne zwolnienie z podatku zysków nieuwzględnionych w podstawie opodatkowania powiązanego kontrahenta zagranicznego objętego inną jurysdykcją podatkową. Po drugie, w ramach tych środków zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych - w którym to przepisie skodyfikowano zasadę ceny rynkowej - mimo że dany przypadek nie obejmuje ustalania cen mających zastosowanie do jakichkolwiek transakcji wewnątrz grupy. W rezultacie środki te powodują obniżenie podstawy opodatkowania BASF, mimo że w belgijskim prawie podatkowym nie istnieje ku temu żadna podstawa prawna. Środki te przynoszą zatem korzyść przedsiębiorstwu BASF względem wszystkich pozostałych przedsiębiorstw podlegających opodatkowaniu w Belgii na podstawie zysku księgowego traktowanego jako punkt wyjścia i niezależnie od ewentualnych późniejszych korekt przewidzianych w prawie.

Z drugiej strony, nawet gdyby można było uznać, że art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych stanowi podstawę zwolnienia z opodatkowania zysku rzekomo wynikającego z synergii i korzyści skali, co Komisja kwestionuje, to jednak Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowe środki prowadzą do dyskryminacji na korzyść BASF, gdyż nie wszystkie przedsiębiorstwa podlegające opodatkowaniu, które generują zysk uznawany przez Belgię za "nadmierny", mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków.

W związku z brakiem ważnego uzasadnienia Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowe środki i zatwierdzenie przez belgijskie organy podatkowe rocznych deklaracji podatkowych BASF sporządzonych na podstawie tych środków stanowią pomoc państwa przyznaną BASF Antwerpen NV i BASF Group w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. Na tym etapie Komisja nie stwierdziła żadnych podstaw pozwalających na uznanie zgodności przedmiotowych środków z rynkiem wewnętrznym. Komisja ma zatem poważne wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.