Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.53630 (2019/FC) - Domniemana pomoc przyznana przedsiębiorstwu Ladbrokes w związku z wirtualnymi zakładami - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.355.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 października 2020 r.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA
Pomoc państwa SA.53630 (2019/FC) - Domniemana pomoc przyznana przedsiębiorstwu Ladbrokes w związku z wirtualnymi zakładami

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 355/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2020 r.)

Pismem z dnia 2 września 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 1 marca 2019 r. przedsiębiorstwa Rocoluc NV oraz European Amusement Company NV ("Rocoluc" i "EAC") skierowały do Komisji skargę dotyczącą domniemanej niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej przez Belgię na rzecz przedsiębiorstwa Derby NV (zwanego dalej "Ladbrokes" zgodnie z nazwą, pod jaką prowadzi działalność handlową w Belgii).

OPIS ŚRODKA POMOCY

Decyzja dotyczy wydanego przez Belgię przedsiębiorstwu Ladbrokes zezwolenia ad hoc na prowadzenie wirtualnych zakładów w Belgii. Skarżący twierdzą, że środek ten skutkował faktycznie przyznaniem temu przedsiębiorstwu wyłącznego prawa do prowadzenia od 2014 r. wirtualnych zakładów w Belgii, bez odpowiedniego wynagrodzenia.

Wirtualne zakłady to gra losowa, w ramach której gracze obstawiają fikcyjne wydarzenie sportowe, którego wynik określa się przy pomocy generatora liczb losowych. W trzech "notach ramowych" wydanych w latach 2012-2015 Komisja ds. Gier Hazardowych, federalny organ regulujący i kontrolujący ten sektor, wyjaśniła, że uważa wirtualne zakłady za zakłady dotyczące (wirtualnych) wydarzeń i że w związku z tym, jej zdaniem, powinny być one oferowane wyłącznie przez ośrodki gier hazardowych klasy IV. Za pośrednictwem wiadomości e-mail z dnia 10 lutego 2014 r. oraz 5 marca 2015 r. Komisja ds. Gier Hazardowych zezwoliła przedsiębiorstwu Ladbrokes na prowadzenie wirtualnych zakładów.

Następnie w latach 2015-2016 wspomniany organ odmówił kilkukrotnie innym podmiotom klasy IV prawa do oferowania wirtualnych zakładów, powołując się na prowadzoną przez siebie w owym czasie ocenę adekwatności ram regulacyjnych. Nie zawiesił on jednak przy tym swoich not ramowych, ani nie anulował zezwolenia udzielonego przedsiębiorstwu Ladbrokes do 2017 r.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Przyznanie podmiotowi gospodarczemu specjalnego lub wyłącznego prawa przez państwo członkowskie może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Jeżeli państwo występuje w charakterze organu regulacyjnego przyznającego prawa specjalne i zarządza tymi prawami, może ono zgodnie z przepisami podjąć decyzję o niemaksymalizowaniu przychodów, które w przeciwnym razie zostałyby uzyskane w wyniku przyznania takich praw, pod warunkiem że wszystkie zainteresowane podmioty są traktowane zgodnie z zasadą niedyskryminacji. W takich przypadkach proces wyboru powinien podlegać kryteriom ustalonym ex ante w przejrzysty i niedyskryminujący sposób. Wówczas podmioty uprawnione nie czerpią korzyści płynących z zasobów państwowych i nie jest to traktowane jako pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

W niniejszej sprawie wydaje się, że przez pewien czas przedsiębiorstwo Ladbrokes korzystało de facto z wyłącznego prawa do oferowania wirtualnych zakładów w Belgii. W tym okresie nie uiściło ono żadnej szczególnej opłaty (licencyjnej) ani opłaty w postaci dodatkowego odsetka od przychodów z gier brutto w zamian za to faktycznie wyłączne prawo.

W świetle powyższego Komisja uznaje wstępnie, że przedsiębiorstwo Ladbrokes uzyskało korzyści przyznane z zasobów państwowych w postaci faktycznego wyłącznego prawa do świadczenia usług w zakresie zakładów wirtualnych w Belgii. Ponieważ kwestionowany środek miał zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstwa Ladbrokes, Komisja wstępnie stwierdza, że wspomniane korzyści były selektywne. Komisja uważa również, że kwestionowany środek można przypisać Belgii, ponieważ zezwolenie udzielone przedsiębiorstwu Ladbrokes, a także nota ramowa, na podstawie której zostało ono wydane, zostały przyjęte przez organ publiczny - Komisję ds. Gier Hazardowych. Komisja stwierdza też wstępnie, że kwestionowany środek może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi, ponieważ przedmiotowa pomoc stanowi pomoc operacyjną, która wzmacnia pozycję przedsiębiorstwa Ladbrokes w stosunku do konkurentów. Rynek gier hazardowych jest rynkiem, na którym w Belgii poza Ladbrokes działa jeszcze kilka innych podmiotów, takich jak skarżący, a przedsiębiorstwo Ladbrokes prowadzi również działalność w kilku innych państwach członkowskich.

Ponadto na obecnym etapie postępowania Komisja nie dysponuje żadnymi informacjami wskazującymi na to, że przedmiotowy środek, o ile stanowi pomoc państwa, może zostać uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.