Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.14093 (C 76/2002) - Korzyści przyznane przez Region Walonii portowi lotniczemu Brussels South Charleroi Airport oraz przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.248.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 sierpnia 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa SA.14093 (C 76/2002) - Korzyści przyznane przez Region Walonii portowi lotniczemu Brussels South Charleroi Airport oraz przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 248/01)

(Dz.U.UE C z dnia 17 sierpnia 2012 r.)

Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy, wszczętego decyzją SG (2002) D/233141 z dnia 11 grudnia 2002 r.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja rozszerza zakres postępowania, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Na podstawie doniesień prasy belgijskiej z lipca 2001 r. i skargi, która wpłynęła do Komisji w styczniu 2002 r., Komisja zwróciła się do władz belgijskich o dostarczenie wyjaśnień na temat domniemanych korzyści przyznanych przez Region Walonii przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair i dotyczących obsługi połączeń lotniczych z portu lotniczego Charleroi. Dnia 11 grudnia 2002 r. Komisja wszczęła w odniesieniu do tych środków formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (dalej "decyzja o wszczęciu postępowania")(1).

Dnia 12 lutego 2004 r. Komisja przyjęła ostateczną, częściowo negatywną decyzję (zwaną dalej "ostateczną decyzją z 2004 r.")(2). Wyrokiem z dnia 17 grudnia 2008 r. (zwanym dalej "wyrokiem z 2008 r.")(3) Sąd Pierwszej Instancji stwierdził nieważność tej decyzji i zobowiązał Komisję do przyjęcia w tej sprawie nowej ostatecznej decyzji.

W związku z tym pismem z dnia 23 lipca 2010 r. Komisja umożliwiła władzom belgijskim oraz stronom, które zgłosiły swoje uwagi po wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego, zgłoszenie dodatkowych uwag. Na wniosek Komisji z dnia 20 kwietnia 2011 r. władze belgijskie dostarczyły dodatkowe informacje pismami z dnia 14 lipca i 21 września 2011 r.

Niniejszą decyzją zakres szczegółowego postępowania wyjaśniającego, wszczętego dnia 11 grudnia 2002 r., zostaje rozszerzony na środki nieobjęte tą procedurą i mogące stanowić pomoc państwa na rzecz BSCA S.A., operatora portu lotniczego Charleroi, oraz przedsiębiorstwa Ryanair.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA ROZSZERZA POSTĘPOWANIE

Środki będące przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego wszczętego w 2002 r. obejmują ogół zobowiązań, jakie Region Walonii i BSCA podjęły wobec przedsiębiorstwa Ryanair i jego spółek. Całość elementów prawnych objętych decyzją o wszczęciu postępowania będzie określana dalej jako "porozumienia z 2001 r.". Dodatkowe informacje o tych środkach i powodach wszczęcia postępowania można znaleźć w decyzji z 2002 r.

Przedmiotowe rozszerzenie formalnego postępowania wyjaśniającego dotyczy po pierwsze korzyści, jakie BSCA, zarządca portu lotniczego, miał otrzymywać w okresie od 2000 r. do 2011 r., a w stosownych przypadkach również poza tym okresem, tj.:

zrealizowania i sfinansowania przez Region Walonii i Société Wallonne des Aéroports (zwane dalej "Sowaer")(4) inwestycji mających na celu zwiększenie przepustowości portu lotniczego (przedłużenia pasa startowego, nowej drogi kołowania, płyt postoju samolotów, nowego terminalu, parkingów samochodowych itp.) na łączną kwotę co najmniej 219 mln EUR(5). Od 2002 r. Sowaer udostępnia BSCA, zarządcy portu lotniczego, całość gruntów i infrastruktury lotniskowej na podstawie umowy o podwykonawstwo;
świadczenia przez Sowaer różnego rodzaju usług na rzecz zarządcy portu lotniczego, zwłaszcza realizacji dużych prac konserwacyjnych lub remontowych, usług doradczych wszelkiego rodzaju (prawnych, środowiskowych, finansowych, administracyjnych itp.).

W zamian za udostępnienie infrastruktury lotniskowej i różnego rodzaju usługi BSCA od 2002 r. uiszczało Sowaer opłatę, która składała się z objętej limitem części zmiennej i z części stałej. Stałą część opłaty ostatecznie regulował Region Walonii poprzez dotacje na rzecz BSCA;

przejęcia przez Region Walonii pieczy nad operacyjnymi lub finansowymi aspektami wszystkich lub części niektórych usług uznawanych przez władze belgijskie za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, takich jak: usługi przeciwpożarowe, usługi konserwacji technicznej budynków, pasów, otoczenia, parku samochodowego oraz konserwacji terenów, budynków, wyposażenia budynków i urządzeń objętych koncesją, oraz, od 2008 r., monitorowanie i rejestrowanie lotów, wstępne planowanie lotów, marshalling i zapewnianie bezpieczeństwa;
podwyższenia kapitału BSCA przez Sowaer w 2002 r.

Formalne postępowanie zostaje ponadto rozszerzone na środki na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair, a mianowicie:

dostęp do usług lotniskowych świadczonych przez BSCA, ze względu na fakt, że warunki dostępu wynikające z potencjalnej pomocy przyznanej BSCA przez Region Walonii i Sowaer stanowią bądź stanowiły korzyść gospodarczą dla przedsiębiorstwa Ryanair, nieuwzględnioną w decyzji o wszczęciu postępowania z 2002 r.;
tymczasowe umowy handlowe podpisane z przedsiębiorstwem w 2004 r., kolejne porozumienia z 2005 r. i 2010 r. oraz warunki nabycia przez Ryanair udziałów w spółce joint venture Promocy.

OCENA ŚRODKÓW

W odniesieniu do korzyści przyznanych BSCA, Komisja nie może wykluczyć na obecnym etapie postępowania, że ogół przedmiotowych środków, środki pomocy inwestycyjnej oraz przejęcie pieczy nad finansowymi i operacyjnymi aspektami usług w zakresie eksploatacji handlowej portu lotniczego, stanowią pomoc państwa, ponieważ przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacji BSCA. Komisja ma zwłaszcza wątpliwości, czy przyznając te korzyści, belgijskie organy publiczne przestrzegały zasady rozważnego inwestora działającego w warunkach gospodarki rynkowej.

Na podstawie art. 107 TFUE i wspólnotowych wytycznych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla linii lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych z 2005 r.(6). Komisja ma zwłaszcza wątpliwości co do konieczności i proporcjonalności ewentualnej pomocy na sfinansowanie infrastruktury portu lotniczego w Charleroi. Komisja ma także wątpliwości co do zgodności takich ewentualnych środków pomocy operacyjnej na rzecz BSCA z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego.

W odniesieniu do korzyści przyznanych przedsiębiorstwu Ryanair, tj. specyficznych warunków dostępu do usług lotniskowych, kolejnych umów handlowych i nabycia udziałów BSCA w Promocy, Komisja ma wątpliwości, czy przestrzegana była zasada rozważnego inwestora działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Nie może zatem wykluczyć obecności elementu pomocy państwa we wszystkich tych środkach. Komisja zwraca się zatem do władz belgijskich i zainteresowanych osób trzecich o dostarczenie Komisji informacji umożliwiających ocenę, czy przedmiotowe środki należy zakwalifikować jako pomoc państwa.

Na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na obecnym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości co do zgodności ewentualnych środków pomocy na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair z rynkiem wewnętrznym. Komisja zastanawia się zwłaszcza nad ich koniecznością, proporcjonalnością i charakterem zachęcającym, a także brakiem dyskryminacji przy ich przyznawaniu. Komisja zwraca się do władz belgijskich o dostarczenie dodatkowych informacji na temat zgodności tych środków domniemanej pomocy, między innymi na podstawie wytycznych z 2005 r. w odniesieniu do środków przyznanych po ich wejściu w życie.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać odzyskaniu.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Decyzja ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym (Dz.U. C 18 z 25.1.2003, s. 3).

(2) Decyzja ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym (Dz.U. L 137 z 30.4.2004, s. 1).

(3) Wyrok T-196/04, Zb.Orz. 2008, s. II - 03646 lub na stronie http://curia.europa.eu

(4) Od 2001 r. Sowaer posiada koncesję na grunty należące do portu lotniczego i jest właścicielem większości infrastruktury lotniskowej.

(5) Dane z programu inwestycyjnego na koniec 2009 r.

(6) Komunikat Komisji z dnia 9 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla linii lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (2005/C 312/01), zwanych dalej "wytycznymi z 2005".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.