Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.345.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 listopada 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA, FRANCJA, LUKSEMBURG

Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 345/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 31 maja 2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię, Francję i Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane Belgii, Francji i Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA

Dexia jest grupą finansową prowadzącą działalność w sektorach bankowości i ubezpieczeń; jej najważniejsze spółki zależne znajdują się we Francji, Turcji i Luksemburgu. Spółka dominująca - Dexia SA - jest zarejestrowana jako spółka akcyjna zgodnie z prawem belgijskim i jest notowana na giełdach papierów wartościowych Euronext Paris i Euronext Brussels.

Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja zatwierdziła pomoc na restrukturyzację dla grupy Dexia na podstawie planu restrukturyzacji, pod warunkiem że Belgia, Francja i Luksemburg ("zainteresowane państwa członkowskie") spełnią wszystkie zobowiązania i warunki dotyczące grupy Dexia załączone do przedmiotowej decyzji.

Realizacja planu restrukturyzacji zatwierdzonego w dniu 26 lutego 2010 r. umożliwiła wprawdzie grupie Dexia poprawę stabilności jej finansowania i ograniczenie jej wielkości, niestrategicznych aktywów i wskaźnika dźwigni, to wystąpiły jednak opóźnienia w realizacji tego planu i począwszy od lata 2011 r., narastają problemy spółki związane z utratą płynności.

Decyzją z dnia 17 października 2011 r. Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić przejęcie banku Dexia Bank Belgium

("DBB"; w marcu 2012 r. nastąpiła zmiana nazwy na "Belfius") przez państwo belgijskie od banku Dexia SA do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznego stanowiska w sprawie planu restrukturyzacji banku Belfius, a także, z uwagi na wątpliwości związane z tą transakcją, Komisja zdecydowała o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

Decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. Komisja wydała tymczasową zgodę do dnia 31 maja 2012 r. na tymczasową gwarancję zainteresowanych państw członkowskich dotyczącą refinansowania banków Dexia SA i Dexia Crédit Local SA ("DCL"), pokrywającą maksymalną kwotę kapitału w wysokości 45 mld EUR. W związku z faktem, że nowy zestaw dodatkowych środków restrukturyzacyjnych (takich jak sprzedaż DBB/ Belfius i gwarancja tymczasowa) stanowi istotną zmianę warunków restrukturyzacji grupy Dexia oraz że grupa ta naruszyła szereg zobowiązań załączonych do decyzji z dnia 26 lutego 2010 r., we wspomnianej decyzji Komisja:

1)
podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do nowego pakietu pomocy na restrukturyzację, który obejmuje między innymi gwarancję tymczasową; oraz
2)
zażądała od zainteresowanych państw członkowskich przedłożenia w terminie trzech miesięcy planu restrukturyzacji lub likwidacji.

W dniu 23 marca 2012 r. Luksemburg zawiadomił Komisję o sprzedaży banku Dexia BIL przez grupę Dexia. Decyzją z dnia 3 kwietnia 2012 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego ze względu na wątpliwości związane z transakcją, zwłaszcza z jej ceną. Komisja nie została do tej pory poinformowana o zamknięciu transakcji sprzedaży.

W dniach 21 i 22 marca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie powiadomiły Komisję o uporządkowanym planie restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Decyzja o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Jednym z kluczowych elementów tego planu jest sprzedaż agencji Dexia Municipal Agency ("DMA") na rzecz nowego podmiotu, posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, w którym 31,7 % udziałów należałoby do francuskiej Caisse des Dépôts et Consignations ("CDC"), DCL oraz skarbu państwa Francji, natomiast La Banque Postale ("LBP") posiadałby 4,9 % udziałów.

Ponadto Komisja zebrała dowody świadczące o tym, że o wkładzie Arcofin w dokapitalizowanie grupy Dexia, który został zatwierdzony decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., zadecydowano na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz spółdzielni finansowych, w tym Arcofinu. W świetle tych dowodów Komisja uważa, że jej ustalenie zawarte w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. o tym, że wkład Arcofinu nie stanowił pomocy państwa, ponieważ nie wiązał się z korzystaniem z zasobów państwowych, mogło zostać podjęte na podstawie nieprawidłowych informacji.

OCENA ŚRODKA

Komisja uważa wstępnie, że uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji może wiązać się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na korzyść Dexia SA, DCL i DMA.

Ewentualna pomoc obejmuje:

a)
awaryjne wsparcie płynnościowe ("ELA"), które belgijskie i francuskie banki centralne świadczą odpowiednio na rzecz banków Belfius i DCL;
b)
tzw. "stałą" gwarancję refinansowania wystawioną przez zainteresowane państwa członkowskie na rzecz banków Dexia SA i DCL, która zakłada pokrycie maksymalnej kwoty kapitału w wysokości 90 mld EUR;
c)
pomoc na rzecz DMA w postaci:
(i)
gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej tzw. "wrażliwych" pożyczek DMA, która pokrywa całkowitą kwotę pożyczki w wysokości około 10 mld EUR;
(ii)
gwarancji zamknięcia pozycji przynoszącej straty (tzw. gwarancji "stoploss") wystawionej przez banki Dexia SA i DCL;
(iii)
pokrycia przez nabywców DMA potrzeb DMA w zakresie płynności (w kwocie nieprzekraczającej 12,5 mld EUR w odniesieniu do CDC);
(iv)
kilku innych gwarancji banków Dexia SA i DCL oraz
d)
pomoc na rzecz banków DCL i Dexia SA:
(i)
cenę zakupu DMA oraz
(ii)
kontrgwarancję państwa francuskiego dla gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej "wrażliwych" pożyczek.

Ponadto w świetle dowodów na to, że dokapitalizowanie przez Arcofin banku Dexia mogło mieć miejsce na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz Arcofinu, takie dokapitalizowanie może wiązać się z wykorzystaniem zasobów państwowych i kwalifikować się jako pomoc państwa.

OCENA ZGODNOŚCI POMOCY

Komisja ma wątpliwości, czy uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji jest właściwy, ogranicza pomoc do niezbędnego minimum i obejmuje wystarczające środki, aby zrekompensować wiążące się z tym zakłócenia konkurencji.

W ramach transakcji DMA, przez okres, który może potrwać do 2020 r., zostałyby zachowane powiązania strukturalne między grupą Dexia i nową strukturą DMA, natomiast DCL nadal zapewniałby refinansowanie dodatkowych umów o kredyt hipoteczny zawieranych z klientami banku w ramach nowej struktury.

Tym samym zamiast sytuacji, w której grupa Dexia przestaje udzielać nowych pożyczek oraz korzysta z pomocy ograniczonej do minimum, grupa Dexia nadal byłaby zaangażowana w udzielanie nowych pożyczek i wystawiałaby nowe obligacje.

Ponadto uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji opiera się na "stałej" gwarancji zainteresowanych państw członkowskich, której koszt wydaje się stosunkowo niewielki z uwagi na fakt, że grupa Dexia udzielałaby nowych pożyczek i dokonywałaby emisji nowego długu przez znaczny okres czasu.

W związku z tym Komisja:

1)
postanawia rozszerzyć, na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE, zakres postępowania wyjaśniającego wszczętego w dniu 21 grudnia 2011 r. w celu dokonania formalnej analizy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia;
2)
zwraca się do zainteresowanych państw członkowskich o przedstawienie uwag oraz wszelkich istotnych informacji dotyczących dokapitalizowania grupy Dexia przez Arcofin, tak aby Komisja mogła ustalić, czy należy uchylić decyzję z dnia 26 lutego 2010 r. w odniesieniu do wkładu Arcofinu w dokapitalizowanie grupy Dexia; oraz
3)
przypomina zainteresowanym państwom członkowskim, że wdrożenie transakcji DMA przed ostatecznym zatwierdzeniem przez Komisję stanowi pomoc niezgodną z prawem.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.