Pomoc Państwa - Austria - Pomoc Państwa nr C 56/06 (ex NN 77/06) - Prywatyzacja Banku Burgenland AG - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Dz.U.UE.C.2007.28.8
Akt nienormatywnyPomoc Państwa nr C 56/06 (ex NN 77/06) - Prywatyzacja Banku Burgenland AG
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 28/05)
(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2007 r.)
Pismem z dnia 20 grudnia 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącej wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate State Aid II
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Austrii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. PROCEDURA
W dniu 4 kwietnia 2006 r. do Komisji wpłynęła skarga ukraińsko-austriackiego konsorcjum inwestycyjnego (zwanego dalej "Konsorcjum"), zdaniem którego Austria naruszyła zasady pomocy państwa w procesie prywatyzacji Banku Burgenland (zwanego dalej "BB"). Poinformowano Komisję, że w wyniku nieuczciwej, nieprzejrzystej i dyskryminującej dla strony składającej skargę procedury przetargowej, BB sprzedano nie oferentowi proponującemu najwyższą cenę (Konsorcjum), lecz austriackiej firmie ubezpieczeniowej Grazer Wechselseitige Versicherung AG (zwanej dalej "GRAWE").
2. KONTEKST
BB jest spółką akcyjną prawa austriackiego należącą do kraju związkowego. W 2005 r. wartość bilansowa grupy kapitałowej BB wynosiła około 3,3 mld EUR. Do czasu zamknięcia transakcji BB była objęta gwarancją państwa "Ausfallhaftung". Obecnie zobowiązania objęte tą gwarancją wynoszą około 3,2 mld EUR.
Decyzją z dnia 7 maja 2004 r.(1) Komisja zatwierdziła pomoc na restrukturyzację BB w wysokości 360 mln EUR obejmującą dwa środki. Prywatyzacja BB była głównym elementem planu restrukturyzacji zatwierdzonego przez Komisję.
3. ŚRODEK PODLEGAJĄCY OCENIE
Po dwóch niepomyślnych próbach prywatyzacji BB w 2005 r. kraj związkowy Burgenland rozpoczął trzecią procedurę przetargową, w której jedynie GRAWE i Konsorcjum przedstawiły wiążące oferty. Dnia 5 marca 2006 r. kraj związkowy Burgenland udzielił zamówienia spółce GRAWE, mimo że cena zakupu zaproponowana przez GRAWE była znacznie niższa od ceny zaproponowanej przez Konsorcjum.
Przed zamknięciem transakcji BB wyemitowała obligacje w wysokości 700 mln EUR. Emisja została zrealizowana w ramach gwarancji Ausfallhaftung. Spółka zależna firmy GRAWE objęła obligacje w wysokości 350 mln EUR.
W dniu 12 maja 2006 r. kraj związkowy Burgenland postanowił zamknąć transakcję półtora miesiąca przed terminem określonym w umowie sprzedaży akcji.
4. OCENA ŚRODKA POMOCY
Pomoc państwa w kontekście prywatyzacji
Komisja ustaliła szereg zasad dotyczących prywatyzacji spółek skarbu państwa. Zasady te przedstawione są w 23. Sprawozdaniu dotyczącym polityki konkurencji. W sprawozdaniu określone są zasady, których należy przestrzegać, jeżeli bez dalszej analizy zakłada się brak pomocy państwa.
Komisja ma wątpliwości, czy zasad tych przestrzegano w omawianym przypadku oraz czy można uznać, że procedura przetargowa na prywatyzację BB, w wyniku której dokonano sprzedaży na rzecz GRAWE, była przejrzysta, bezwarunkowa i niedyskryminująca. Komisja ma również wątpliwości co do kryteriów wyboru zastosowanych przy sprzedaży BB.
Kwota pomocy
Ponieważ kwota pomocy z natury rzeczy wiąże się z korzyściami na rzecz GRAWE oraz ponieważ Komisja nie zna jeszcze wszystkich istotnych faktów, na tym etapie nie można określić prawidłowej kwoty pomocy.
Pełna skuteczność decyzji Komisji C 44/2003 w sprawie restrukturyzacji Banku Burgenland
Komisja ma wątpliwości, czy umowa między krajem związkowym Burgenland a spółką GRAWE jest w pełni zgodna z warunkami umowy gwarancyjnej z dnia 20 czerwca 2000 r. zatwierdzonej decyzją Komisji z dnia 7 maja 2004 r.
5. WNIOSKI
W świetle niniejszych rozważań Komisja, działając na mocy procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, wzywa austriackie władze do przedstawienia uwag oraz dostarczenia wszelkich informacji, które mogą być pomocne w ocenie przedmiotowego środka pomocy, w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania niniejszego pisma.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
______
(1) Decyzja Komisji w sprawie pomocy państwa nr C 44/03 (ex NN 158/01), którą Austria planuje przyznać na rzecz Banku Burgenland AG, Dz.U. L 263 z 8.10.2005, str. 8.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA