Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa nr C 50/2006 (ex NN 68/2006) - Gwarancja rządowa na rzecz BAWAG P.S.K. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.332.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 grudnia 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa nr C 50/2006 (ex NN 68/2006)

Gwarancja rządowa na rzecz BAWAG P.S.K.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/C 332/07)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2006 r.)

Pismem z dnia 22 listopada 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do innego środka pomocy, opisanego w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Directorate-General for Competition

Directorate State Aid II

State Aid Greffe

B-1049 Bruksela

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Austrii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

(1) BAWAG P.S.K. jest nienotowaną na giełdzie bankową i inwestycyjną grupą kapitałową, prowadzącą działalność we wszystkich zakresach usług finansowych w Austrii i za granicą.

1. ŚRODEK PODLEGAJĄCY OCENIE

(2) Środek podlegający ocenie w niniejszej decyzji to gwarancja rządowa w wysokości 900 mln EUR, udzielona BAWAG P.S.K. na mocy ustawy BAWAG P.S.K- Sicherungsgesetz, przyjętej dnia 8 maja 2006 r. (zwanej dalej "ustawą").

1.1. Bezpośrednie przyczyny trudności BAWAG P.S.K.

(3) Według Austrii, trudności gospodarcze BAWAG P.S.K. są wynikiem głównie dwóch konkretnych transakcji: "Transakcji Karaibskich" i "Refco", zawartych przez niektórych członków poprzedniego zarządu. Zawarcie tego rodzaju transakcji było możliwe w wyniku niewystarczającej kontroli ryzyka oraz zamierzonego obejścia istniejących mechanizmów kontroli przez uczestników.

(4) Doprowadziło to do korekty wartości wymagającej utworzenia rezerw w wysokości [...] (*) mln EUR w balansie roku 2005. BAWAG P.S.K. był w stanie pokryć jedynie [...] mln EUR z rezerw z rozliczeń międzyokresowych i z rocznych dochodów netto.

(5) Pod koniec kwietnia i na początku maja 2006 r., ostrzeżeni przez prasę depozytariusze dokonali masowych wypłat z rachunków bieżących i oszczędnościowych.

1.2. Gwarancja rządowa

(6) Bez uzyskania gwarancji rządowych BAWAG P.S.K. nie byłby w stanie spełnić warunków Austriackiej Ustawy Bankowej ("BWG"), dotyczących wypłacalności i kapitału akcyjnego, a tym samym nie mógłby zamknąć rocznego sprawozdania finansowego.

(7) Według Austrii, gwarancja ma na celu:

- stabilizację i wzmocnienie pozycji BAWAG P.S.K;

- umożliwienie zestawienia bilansu na 2005 r.;

- umożliwienie rozpoczęcia lub kontynuacji sprzedaży usług;

- utrzymanie przyszłościowej funkcjonalności BAWAG P.S.K;

- wzmocnienie zaufania inwestorów w stosunku do austriackiego rynku finansowego.

(8) Przedmiotowa gwarancja wygaśnie po upływie 60 dni od dnia sprzedaży BAWAG-P.S.K., nie później jednak niż dnia 1 lipca 2007 r. Pod pewnymi warunkami możliwe jest jednak przedłużenie okresu obowiązywania gwarancji.

(9) BAWAG P.S.K. uiści opłatę w wysokości 0,2 % rocznie za okres do dnia 30 czerwca 2007 r. i 1,2 % po upływie tego okresu.

1.3. Plan restrukturyzacji

(10) Austria jest świadoma, że zastosowanie środków na restrukturyzację ma na celu głównie redukcję ryzyka związanego z działalnością i wzrost rentowności przedsiębiorstwa.

1.4. Środki zaradcze

(11) Austria uważa, że różne czynniki świadczą o tym, iż nie dojdzie do nadmiernego zakłócenia konkurencji spowodowanego udzieleniem pomocy.

1.5. Proces sprzedaży

(12) Udziałowcy BAWAG P.S.K. zdecydowali się na sprzedaż do 100 % swoich udziałów w banku. Proces sprzedaży rozpoczął się przy wsparciu bankiera inwestycyjnego.

2. Ocena

(13) BAWAG P.S.K. jest przedsiębiorstwem zagrożonym zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1) (zwanymi dalej "wytycznymi"). Gwarancja udzielona BAWAG P.S.K. jako przedsiębiorstwu zagrożonemu stanowiłaby pomoc państwa. Pomoc byłaby nielegalna, ponieważ nie zgłoszono zamiaru jej udzielenia.

2.1. Kwota pomocy

(14) Komisja wyraża wątpliwości, czy analiza przeprowadzona przez Austrię w odniesieniu do elementu pomocy zawartego w gwarancji jest adekwatna.

2.2. Możliwe powody zgodności nielegalnej pomocy ze wspólnym rynkiem

(15) Jedyną teoretyczną podstawą oceny zgodności gwarancji ze wspólnym rynkiem mogłyby być i) art. 87 ust. 3 lit. b) oraz ii) art. 87 ust. 3 lit. c), rozumiane w kontekście wytycznych.

2.2.1 Artykuł 87 ust. 3 lit. b)

(16) Zachodzi wątpliwość, czy trudna sytuacja związana z utratą płynności finansowej BAWAG P.S.K. miałby wpływ na austriacki system finansowy oraz - w szerszym ujęciu - na całą gospodarkę Austrii.

2.2.2 Pomoc na przetrwanie

(17) Zachodzi wątpliwość, czy gwarancja mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem jako pomoc na przetrwanie.

2.2.3 Pomoc na restrukturyzację

(18) Wytyczne określają warunki, jakie musi spełniać pomoc na restrukturyzację, tak aby była ona zgodna ze wspólnym rynkiem.

Długoterminowa żywotność/plan restrukturyzacji

(19) Środki brane pod uwagę w ramach planu restrukturyzacji mogą nie być wystarczające do przywrócenia BAWAG P.S.K. długoterminowej żywotności.

Unikanie nadmiernych zakłóceń konkurencji

(20) Zachodzi wątpliwość, czy dokonane lub planowane przez BAWAG P.S.K. zbycie udziałów będzie wystarczającym środkiem do uniknięcia nadmiernych zakłóceń konkurencji.

Ograniczenie pomocy do minimum

(21) Komisja potrzebuje dalszych informacji aby ocenić, czy wkład BAWAG P.S.K. sięga 50 % kosztów restrukturyzacji.

Szczególne warunki, od spełnienia których zależy udzielenie zezwolenia na przyznanie pomocy

(22) Komisja przypomina, że poza środkami podjętymi w celu uniknięcia nadmiernych zakłóceń konkurencji, może ona nałożyć wszelkie warunki i obowiązki, jakie uzna za konieczne do zagwarantowania, że udzielenie pomocy nie zakłóci konkurencji w stopniu nie leżącym we wspólnym interesie.

3. WNIOSKI

Komisja, działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, zwraca się do Austrii z prośbą o przedstawienie swoich uwag i dostarczenie wszelkich informacji, które mogłyby być użyteczne do celów oceny gwarancji rządowej udzielonej na rzecz BAWAG P.S.K., w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania niniejszego pisma.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(*) Informacje poufne

(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.